Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen In het ZML onderwijs Leerweg 2 SO/VSO Heliomare
Heliomare onderwijs Ed Zonneveld Agenda Korte inleiding Praktisch deel Praktische contextgebonden rekenopdracht Informatief deel Heliomare Onderwijs Samenwerking OBD Het rekenproject Video opname Afsluiting Vragen Bekijken van materiaal 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld
Heliomare onderwijs Ed Zonneveld Een school voor kinderen met een lichamelijke handicap. ( verbrede toelating ) Een school (Mytyl/ Tytyl) verbonden aan een revalidatiecentrum. Cluster 3 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld
Een scholengemeenschap Vroeg behandeling Voorbereidende leerweg Leerweg 1 SO/VSO: Speciaal en Voortgezet Speciaal onderwijs Leerweg 2 SO/VSO : ZML onderwijs Leerweg 3 SO/VSO : LZML onderwijs Leeftijden variërend van 2-20 jaar 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld
Samenwerking Heliomare OBD NHN Visie Ontwikkelen van een doorgaande lijn Verschillende niveaus Klassenmanagement. Ondersteuning bij de opzet van lesopzetten. 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld
Heliomare onderwijs Ed Zonneveld Type kind Motorische handicap Cognitief IQ 70-50.. en lager Gestapelde problematiek m.b.t gedrag ( pdd nos- nld- adhd- add) DSM IV type houding ( zelfredzaamheid ) motoriek sensoriek (visueel-auditief- kinetisch-tactiel) (vakt strategie) communicatie cognitie.. geheugen etc. a- levensritme 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld
Heliomare onderwijs Ed Zonneveld Rekenproblemen op Heliomare onderwijs Vaak een gestapelde problematiek t.a.v. classificeren en seriëren. tellen. een goed getalbegrip. automatiseren. (verkorte strategie toepassen) ruimtelijke oriëntatie rekenstrategieën. cognitieve problemen. (visueel -ruimtelijke type)(het procedurele type)( het verbaal geheugen type) sensorische en communicatieve problemen 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld
De Tos Kerndoelen uit het ZML/CED B7: Getal en getalrelaties Basisbewerkingen +/- Basisbewerkingen x/: B8: Tijd/Klok/Kalender B9: Geld herkennen/benoemen +/- wisselgeld/ gepast betalen B10: Meten/wegen: begrippen/toepassen/ berekenen 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld
Informeel….model….formeel Formeel niveau 14 +2=16 Kale sommen +-:x werkbladen interactie: Hoe doe je dat/ reken eens voor de bouwstenen zijn getalrelaties Model niveau De dagelijkse werkelijkheid maak je abstracter rekenrek / getallenlijn tekenen/ turven/ kleuren/ symboliseren / notaties kralenlijn/ blokjes in schema's zetten / leggen/ grafieken/vergelijken interactie: Hoe zou jij beginnen? Laat eens zien! Informeel niveau: sensorisch contextgebonden rekenen Wereldoriëntatie vanuit de dagelijkse werkelijkheid: Ervaringsgericht spel/ tellen/vergelijken/schatten/ordenen/groeperen/ WO/ taal/ opbergen/ verdelen/ relaties leggen met omgeving/ Soc.Emot voel eens/ hoor je dat/ ruik je dat / proef je dat/ kijk eens getalgevoel betekenisvol rekenen/ foto's/ platen/ krant/ mooie getallen interactie: Wat denk je?. Vertel eens …/gewicht/hoeveelheid/ omtrek! 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld
Veranderingsprocessen Visie (ervaringsgericht) Leerlijn TOS/CED Klassenmanagement Methode Basismateriaal PDO ZML Kerndoelen 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld
Waarom context gebonden rekenen? Begrip en inzicht. Toepassingsverbanden Informatiebron. Valkuil: Contexten kunnen voor kinderen ervaringsloos zijn. Emotie Van context naar rekenniveau. 20-9-2018 Heliomare onderwijs Ed Zonneveld