25-03-2009 Van Zorgleerling tot doorstroommaster Ontwikkelingen in het Hoger Onderwijs Robert Wagenaar Directeur Onderwijsinstituut Faculteit der Letteren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Advertisements

26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Doorstroming Het Nederlands onderwijssysteem en internationale onderwijsmogelijkheden in Nederland.
Ontwikkeling Intercultureel Onderwijsnetwerk Spiritualiteit Spiritualiteitsonderwijs in een multiculturele setting Jos Huls.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
COMPETENTIES VOOR 2020 Hoe de Learning Outcomes en Competenties bepalen om aan de nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden?
Internationalisering binnen het MBO
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Ontwerpprojecten In de praktijk
ECTS en flexibilisering {modularisering} opleidingsprogramma Lucien Bollaert | Diensthoofd Onderwijs & Onderzoek ECTS-dag 2 december 2003.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
ECTS Brugge, Workshop ECTS en competentiegericht leren Herman Van de Mosselaer, Plantijnhogeschool Mogelijke rol van de ECTS Course Catalog en.
Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs Enkele reflecties bij de discussienota van oktober 2007 Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO.
Integreren van onderzoek in onderwijs
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie
ECTS-label studiedag Oostende 16 juni 2004 Karel Van Liempt.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Beurzen voor personeel Training Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Introductie workshop 1.
Leraar, school en opleiding
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Een introductie in het Europees beleid inzake beroepsopleiding. Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE - DBO.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Een project van de Korengroep
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
1 Challenge the future Placement Test Engels. 2 Challenge the future Situatie op de TU: ITAV Instituut voor Talen en Academische Vaardigheden 7 docenten.
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Competenties en skills Verbreding van de horizon of een doodlopende weg? Jumbo Klercq, maart 2015.
NVAO-dinsdagoverleg 9 februari sinds 2009: 1.niet expliciet in kaders 2.expertise in panels 3.expertise bij NVAO sinds 2014: MOOCs, … 2.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
1 Nederland en het EQF Voorlichtingsbijeenkomst Karin van der Sanden, Marijke Dashorst Projectleider NLQF Ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschap.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
1 © ASL BiSL Foundation Het Europees e-Competence Framework Co Siebes ABN AMRO, Amsterdam, 23 november 2015.
Aquacultuuronderwijs: ervaringen en vooruitzichten in en uit Vlaanderen Stef Aerts HUB-KAHO.
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Open Badges en microcredentialing
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Talent development Association of universities in the Netherlands
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
how to create an Optimal Classroom Experience
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
The Future Teacher 3.0.
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

25-03-2009 Van Zorgleerling tot doorstroommaster Ontwikkelingen in het Hoger Onderwijs Robert Wagenaar Directeur Onderwijsinstituut Faculteit der Letteren Extern Expert Europese Commissie – DG Onderwijs en Cultuur Coördinator Nederlandse team van Bologna Experts Joint co-ordinator TUNING Process

Opzet presentatie Ontwikkelingen in het Hoger Onderwijs 25-03-2009 Opzet presentatie Ontwikkelingen in het Hoger Onderwijs Nieuwe kaders voor het HO Introductie nieuw systeem Introductie nieuwe programma’s en programma-opzet Nieuwe terminologie / definities

Nieuwe kaders voor het Hoger Onderwijs (1) 25-03-2009 Nieuwe kaders voor het Hoger Onderwijs (1) Europese agenda: Bolognaproces en Lissabon-doelstellingen Introductie drie-cycli-structuur (NL – BAMA) Meer aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitsverbetering (Standards and Guidelines) Introductie Europees studiepuntensysteem: ECTS Focus op mobiliteit en erkenningsproblematiek (prior learning / informal learning) Noodzaak competitieve programma’s (op wereldschaal)

Nieuwe kaders voor het Hoger Onderwijs (2) 25-03-2009 Nieuwe kaders voor het Hoger Onderwijs (2) Europese agenda: Bolognaproces en Lissabon-doelstellingen Verantwoordingsplicht en grotere zelfstandigheid HO-instellingen (accountability and responsiveness) Nadruk op transparantie programma’s en vergelijkbaarheid studieprestaties en –uitkomsten Student centraal: studentgeoriënteerde programma’s (student centred) [paradigma wijziging] Nadruk op leerproces, naast doceren en toetsen Aandacht voor burgerschap en werkgelegenheid (citizenship and employability)

2. Introductie nieuw systeem 25-03-2009 2. Introductie nieuw systeem Invoering drie cycli gebaseerd op zogeheten niveaubeschrijvingen (Dublin descriptors) Elk niveau volwaardige programma’s gericht op uitstroom en/of doorstroming (Bachelor, Master, Doctoraal) Elk programma gebaseerd op (kern)competenties (kennis, inzicht, vaardigheden) en leeruitkomsten of eindtermen (Learning Outcomes: desired / expected) Programma’s gebaseerd op passende werklast voor de student (student workload)

Hoofdstructuur Degree profile (Doctorate) 3e cyclus 25-03-2009 Hoofdstructuur Degree profile (Doctorate) 3e cyclus Third cycle learning outcomes defined in terms of generic and subject specific competences Degree profile 2nd cycle (MA) 2e cyclus Second cycle learning outcomes defined in terms of generic and subject specific competences 1ste cyclus Degree profile 1st cycle (BA) First cycle learning outcomes defined in terms of generic and subject specific competences Geass. Graad Degree profile Associated degree Associated Degree / Certificate LO defined in terms of competences

Betekenis voor Nederland Nieuwe graden: 25-03-2009 Betekenis voor Nederland Nieuwe graden: HBO Bachelor: Bachelor University of Applied Sciences WO Bachelor: Bachelor Research University Regulier programma / Honours degree HBO Bachelor (niet bekostigd) WO Master: Doorstroommaster / Selectieve master Educatieve MA / Maatschappelijke MA / Research MA 60 ECTS = so called ‘doorstroommasters’ = ‘maatschappelijke masters’, continuation of bachelor’s programme preparing students above all for a (academic) career in functions on the labour market (musea, government, business life etc. 90 ECTS = international masters, like Humanitarian Action and Euroculture; special masters like journalism 120 ECTS = all masters in sciences; research masters focusssing on research training as well as top masters preparing for a PhD traject

3. Introductie nieuwe programma’s en nieuwe programmaopzet 25-03-2009 3. Introductie nieuwe programma’s en nieuwe programmaopzet Profiel onderwijsprogramma Kerncompetenties: algemene academische vaardigheden (generic competences / transferable skills) vakspecifieke competenties (gebaseerd op internationaal vastgestelde referentiepunten – Tuning) Eindtermen / Leeruitkomsten / Werklast student

Profile Profiel opleiding 25-03-2009 Profiel opleiding Gebaseerd op beschikbare personele en andere middelen (sustainability) Gebaseerd op maatschappelijke vraag: rol belanghebbenden (stakeholders) society person Profile professional academics

Academische velden versus professionele gebieden en competenties 25-03-2009 Academische velden versus professionele gebieden en competenties Competence Circle Employment profile Academic field Academic field Academic field

Doctoraat MA Competentie-velden BA Onder-zoek Profieloriëntatie 25-03-2009 Doctoraat MA Competentie-velden BA Onder-zoek Profieloriëntatie Toepassing

Tuning model Top-down Studieprogramma volgens Tuning- methodologie: 25-03-2009 Tuning model Studieprogramma volgens Tuning- methodologie: Programma is gebaseerd op eenduidig profiel, aantal te verwerven, te realiseren leeruitkomsten, toe te kennen ECTS-studiepunten Programma-ontwerp is teamwork, gebaseerd op consultatie, discussie en samenwerking Leeruitkomsten / competenties vormen basis voor toewijzing aantal ECTS-studiepunten Doceer-, leer- en toetsmethoden beogen competenties te ontwikkelen, leeruitkomsten te realiseren en verdeling van de studielast te respecteren (feasibility) 60 ECTS FIRST CYCLE PROGRAMME COURSE UNIT Top-down

Europese perspectief: Tuning- en Kwalificatieraamwerken (instrument voor programmavergelijking en –uitkomsten) 25-03-2009 EQF for Higher Education (Bologna Process - 46 countries) EQF for Lifelong Learning (an EC initiative) (27 countries) Dublin descriptors National Qualification Frameworks Sectoral Qualification Frameworks TUNING reference points for Higher Education programmes

QFs of other world regions 25-03-2009 Wereldwijde perspectief: Kwalificatieraamwerken (Qualifications Frameworks) European QF NQF NQF QFs of other world regions Sectoral QF Sectoral QF Internationally established (subject specific) Tuning reference points OECD-AHELO pilot

Leeruitkomsten / Eindtermen (Learning Outcomes) 25-03-2009 4. Nieuwe terminologie Definities: Leeruitkomsten / Eindtermen (Learning Outcomes) Statements of what a learner is expected to know, understand and be able to demonstrate after completion of (a period of) learning. Competenties (Competences) Competences represent a dynamic combination of knowledge, understanding, skills and abilities.

ECTS-studiepunten (ECTS credit points) 25-03-2009 Nieuwe begrippen ECTS-studiepunten (ECTS credit points) Modulen (modules / course units) Student workload (studiebelasting) Beoogde / gewenste leeruitkomsten (intended / expected / desired Learning Outcomes) Kwalificatiebeschrijving (Qualification descriptor) Kwalificatieraamwerken (Qualifications Frameworks): Internationaal / overbruggend (overarching) (EQF for LLL /QF for EHEA) Sectoraal (SQF) Nationaal (NQF)

25-03-2009 De volgende spreker heeft ongetwijfeld nog veel meer te zeggen over deze ‘newspeak’ en de (vertaal)problemen die daarmee samenhangen ….. Dank voor uw aandacht !