Seminar Etică și deontologie juridiciară

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

Dwangsom bij niet tijdig beslissen
vrijwillige fusie “Kracht door verbinding”
Regiobijeenkomst Raadslid.NU
The CAF Procedure voor externe feedback
Risicocommunicatie nVWA Dilemma’s in risicocommunicatie bij rampen
Staatsinrichting Kabinet. Inhoud n Leden van het Kabinet –De Minister-President De Minister-PresidentDe Minister-President –De Ministers De MinistersDe.
20 juni 2013 Welkom bij de workshop Ken je keten, schakel zelf RBB Dag van de Uitvoering Sjan Arts Jolanda Oosting.
Hoofdstuk 8: Nederland en Europa.
Ambtelijke Integriteit
Kordaat straffen = straffen op maat 1 Annemie Turtelboom Minister van Justitie – Ministre de la Justice.
Maatschappijleer 1 Nadya Karim
Schade van georganiseerde misdaad
Taakinvulling door de rekenkamer
QUIZ Katern Politiek.
ZORGLIJN: STRUCTUUR I. Waarnemingsfase II. Diagnostische fase
De 19e eeuw Nederland.
Plan van aanpak asbestbrand
Public design - Concept 2 Rob Oudejans Tom Dekker Sascha Magendans.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
1 Mr. J. Spee Hoofd Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie.
Waarom loopt het fout?. les dirigeants de leiders.
1.De Nederlandse regering bestaat uit: A.Het parlement B.De ministers met de koning(in) als voorzitter C.De koning(in) en de Staten – Generaal gezamenlijk.
School als loopbaancentrum
Staatsinrichting Nederland
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Politiek jargon Bingo.
Staatsinrichting.
Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 1: Introductie en algemene staatsinrichting.
Hoofdstuk 7 paragraaf 1: de regio
Politiek-juridische dimensie
Het Volk 2e Kamer 150 leden 1e Kamer 75 leden Directe verkiezingen
De verbeteringen binnen Justitie ****** Parket Leuven naar Integrale kwaliteit Ivo Carmen 24 februari 2005.
Boekhouding en administratie
Velig reizen met de RET Rotterdam 23 september 2015
§4: Regering en Parlement:
Informatiebijeenkomst Herentals 23/12/2015. Fedasil Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers Onze opdracht Fedasil is verantwoordelijk voor.
U TI LI TA RI A NIS ME. Zijn mensen van nature goed?
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Informatiebijeenkomst ZAVENTEM 11/01/2016. Fedasil Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers Onze opdracht Fedasil is verantwoordelijk voor.
Basiseenheid Brunssum/Onderbanken/Nuth/Voerendaal Commissie RTG Nuth
Veiligheidsregio’s Mw. Williët Brouwer Nationale Veiligheid Regionaal Op Orde Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Interne Communicatie in transitie bij Stichting Philadelphia Zorg Netwerkbijeenkomst VGN 11 maart 2008.
FRL Nieuw Politiebestel. Eindbeeld nieuw politiebestel (1) Landelijk korps onder minister V&J 10 regionale eenheden + landelijke eenheden en landelijk.
Hoe versterk je je positie als raadslid? Aukje de Vries 19 juli 2016 MASTERCLASS.
Spanningen op de woningmarkt
Bun venit La locul de munca Munca APP Plan4Flex
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
Informatiebijeenkomst 22 maart 2016
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
IMPLEMENTAATIE KADER ZORGPLICHT KERINGEN
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Het beleid van de overheid”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Wie bestuurt Nederland
COL 4/2006 – herziene versie van 12/10/2015 Gemeenschappelijke omzendbrief van de Minister van Justitie en het College van Procureurs-generaal betreffende.
Stan Basten: plv. afdelingshoofd afdeling verbruiksbelastingen
Waar of niet waar? waar niet waar.
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
OLANDA Tara-morilor de vant -lalelelor.
MANAGEMENTUL COMUNICĂRII ÎN PROIECTE
Het politieke systeem van Vietnam
Provincie Noord-Brabant
Politieke Bingo.
ProDemos schuift aan: Democratie leeft!
Regering en parlement Regering en parlement Machten… Machten…
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Waar of niet waar? waar niet waar.
Klimaatrobuust Hoogeveen Thomas Klomp
Transcript van de presentatie:

Seminar Etică și deontologie juridiciară Dl. G. Veenstra BUCUREȘTI ROMÂNIA 20 noiembrie 2014 Seminar Etică și deontologie juridiciară Proiect sprijinit prin intermediul unei finanțări norvegiene

Introducere * Consilier juridic (1982-1984) * Judecător/procuror stagiar (1984-1989) * Judecător la Tribunalul Groningen (1989-1997) * procuror Serviciul Procuraturii Publice (SPP) din Leeuwarden (1997-2006) * procuror -șef Serviciul Procuraturii Publice (SPP) din Flevoland (2006-2013) procuror principal Serviciul Procuraturii Publice (SPP) Olanda de Nord (din 2013 până în prezent) * consultant Consiliul Europei în Turcia (2008-2013)

Introducere 2 Funcție actuală: - Șef al Direcției pentru Strategii și Politici - Șef al Direcției pentru Comunicare și Relația cu presa - Șef al Direcției pentru combaterea infracțiunilor de criminalitate organizată și a infracțiunilor grave

Serviciul Public de Procuratura (SPP) Pentru a înțelege situația olandeză, câteva informații privind modul în care este organizat SPP-ul (politic/politici/buget/național și local) Țară mică: 16,5 milioane de locuitori Bugetul Ministerului de Justiție : 11,2 miliarde de euro Bugetul total al SPP-ului: 570 milioane de euro (buget redus cu 20 %) Bugetul alocat biroului meu din cadrul SPP: 18 milioane de euro

Ministerul de Justiție Consiliul Procuraturii Generale Het College van procureurs-generaal bepaalt het landelijk opsporings- en vervolgingsbeleid van het OM. De minister van Justitie is politiek verantwoordelijk voor het handelen van het OM tegenover de Eerste en de Tweede Kamer. Beslissingen over het algemene beleid komen daarom steeds aan de orde in het geregelde overleg tussen het College en de minister. De minister houdt zich bezig met het algemene opsporings- en vervolgingsbeleid van het OM. Alleen in uitzonderingsgevallen bemoeit de minister zich ook met strafzaken. Aan het hoofd van de organisatie staat het College van procureurs -generaal. Met de staf vormt het College het Parket-Generaal: het landelijk kantoor van het OM. Nederland telt 19 arrondissementsparketten en 5 ressortsparketten. Het OM telt ook twee bureaus: Het BOOM (Bureau Ontnemingswetgeving) probeert veroordeelde criminelen de winst af te nemen die zij met hun praktijken hebben gemaakt. Het BVOM coordineert de verkeershandhaving op de weg, in de lucht en op het water. Het BVOM stuurt de regionale verkeersprojecten aan, die in alle 25 politieregio’s en op het hoofdverkeerswegennet zijn ingericht. De Landelijke Voorzieningen worden later belicht. Birouri și unități naționale Biroul pentru combaterea traficului (BVOM) Biroul pentru recuperarea bunurilor provenite din infracțiuniu (BOOM) Biroul procuraturii publice naționale (criminalitate organizată) Biroul procuraturii publice naționale pentru infracțiuni economice și de mediu Departamentul național de investigații interne al Poliției Birouri: 10 Parchete atașate tribunalelor 4 Parchete atașate Curților de Apel

Consiliul Procuraturii Generale Biroul SPP la nivel de tribunal Procuror șef (Președinte) 1 Adjunct al Procurorului Șef Director administrativ = Consiliul local Het College van procureurs-generaal bepaalt het landelijk opsporings- en vervolgingsbeleid van het OM. De minister van Justitie is politiek verantwoordelijk voor het handelen van het OM tegenover de Eerste en de Tweede Kamer. Beslissingen over het algemene beleid komen daarom steeds aan de orde in het geregelde overleg tussen het College en de minister. De minister houdt zich bezig met het algemene opsporings- en vervolgingsbeleid van het OM. Alleen in uitzonderingsgevallen bemoeit de minister zich ook met strafzaken. Aan het hoofd van de organisatie staat het College van procureurs -generaal. Met de staf vormt het College het Parket-Generaal: het landelijk kantoor van het OM. Nederland telt 19 arrondissementsparketten en 5 ressortsparketten. Het OM telt ook twee bureaus: Het BOOM (Bureau Ontnemingswetgeving) probeert veroordeelde criminelen de winst af te nemen die zij met hun praktijken hebben gemaakt. Het BVOM coordineert de verkeershandhaving op de weg, in de lucht en op het water. Het BVOM stuurt de regionale verkeersprojecten aan, die in alle 25 politieregio’s en op het hoofdverkeerswegennet zijn ingericht. De Landelijke Voorzieningen worden later belicht. Unitatea pentru infracțiuni de criminalitate organizată si infracțiuni grave Unitatea pentru infracțiuni locale Unitatea pentru politici Operațiuni

Serviciul Public de Procuratură (SPP) # sistem de drept continental # atât judecătorii cât și procurorii fac parte din corpul magistraților # în Olanda se aplică un sistem de urmărire penală discreționară (principiul oportunității) # procurorii au atribuții și responsabilități și în afara domeniului dreptului penal

Declarația de la Bordeaux * Declarația Comună a CCPE și CCJE din 2009 * CCPE = Consiliul Consultativ al Procurorilor Europeni * CCJE = Consiliul Consultativ al Judecătorilor Europeni * Titlu : Judecători și procurori într-o societate democratică

Declarația de la Bordeaux (2) * judecătorii și procurorii îndeplinesc un rol distinct, însă complementar în sensul garantării unei administrări corecte, imparțiale și efective a justiției * Judecătorii și procurorii trebuie să fie independenți unii de ceilalți * Judecătorii sunt independenți față de orice putere externă sau orice alte instrucțiuni provenite din altă sursă

Declarația de la Bordeaux (3) * SPP este o autoritate independentă, care funcționează în baza legii și independentă de orice influență nelegitimă din partea parlamentului sau a oricărui alt organism guvernamental în cazul unei anumite hotărâri luate pentru un caz individual * în ochii justițiabililor și societății în ansamblul său nu trebuie să existe nici măcar un indiciu de complicitate între judecători și procurori sau confuzie între cele două funcții