Blok 4 Helemaal vrij? Deelvraag:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Advertisements

7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Gaat U 1 juni stemmen? Bedenk U eerst eens goed!
Vrij en onvrij Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Rechten van burgers Plichten van de overheid
1.3: Tand om tand of zachte hand
Regels zijn regels.
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Wat gaan we vandaag doen?
Multiculturele samenleving
Politiek.
Verkiezingen 2006.
OFC28 mediawijsheid les 3.
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Rechtsstaat 22 april Rechtsstaat 22 april 2008.
Wij, Jij & Ik! Een veilige school voor iedereen!.
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 4
6 september : verkort rooster 7 september: 60 min Spaans 2v september.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Vrijheid.
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Inleiding Probusclub Schonauwen Huub Vliegen 5 november 2014Pro.
Is levenslang ook echt levenslang in Nederland? SEM VAN HOOGSTRATEN & LUC VAN EIJK.
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
Filosofie en terreur thema-avond over de aanslagen in Parijs van 13 november 2015.
BURGERSCHAP SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE DIMENSIE Les 3.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
H1 De samenleving.
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Thema 2: De rechtsstaat.
Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer?
Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer?
Blok 4 Helemaal vrij? Deelvraag:
De grondwet Paragraaf 4 politiek.
Schrijven Een Verslag.
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Thema 1 NU!.
Les 5: Het marketingplan
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Consumentengedrag Les 1: Introductie
Veilig vrijen.
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Thema 9 Milieu.
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Blok 4 Jij en Europa Deelvraag: Wat betekent Europa voor jou?
Blok 4 Jij en de wereldhandel
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Blok 3 Zorg of bemoeizucht?
Blok 2 Mijn familie Deelvraag: Uit welke familie kom ik en hoe kom ik te weten hoe het vroeger was?
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Deelvraag: Hoe ziet Nederland en zijn bevolking eruit?
Aangeboren of aangeleerd?
Democratie of dictator
Aangeboren of aangeleerd?
Culturele diversiteit
De four freedoms in beeld
Hoe gaat het met jouw stad?
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Blok 4 Helemaal vrij? Deelvraag: Welke grenzen zijn er aan de vrijheid in Nederland?

Uitkomen voor je mening In Nederland is er vrijheid van meningsuiting. Protest tegen vijandig gedrag tegen gelovigen, 2011.

Uitkomen voor je mening In Nederland is er vrijheid van meningsuiting. Maar mag je alles wel zeggen???? Je mag niet discrimineren of aanzetten tot haat. https://www.youtube.com/watch?v=BaB75uznT8o

Uitkomen voor je mening In Nederland is er vrijheid van meningsuiting. Maar je mag niet discrimineren of aanzetten tot haat. In 2002 werd in Nederland Pim Fortuyn vermoord, een politicus met een duidelijke mening. In 2004 werd Theo van Gogh vermoord, een filmmaker. Pim Fortuyn Theo van Gogh

Vrijheid of veiligheid? Na de moord op Fortuyn en Van Gogh en na terroristische aanslagen in New York, Madrid, Londen en Parijs voelden mensen zich niet meer veilig. New York na een terroristische aanslag, 2001. Madrid na een terroristische aanslag, 2005. Parijs na een terroristische aanslag, 2015.

Vrijheid of veiligheid? Er kwamen strengere wetten, zoals de identificatieplicht. Politie en de binnenlandse veiligheidsdienst houden verdachte mensen in de gaten. Alleen als er duidelijke aanwijzingen zijn dat je een misdaad wilt plegen, mag je in de gaten worden gehouden. http://www.schooltv.nl/video/wat-is-terrorisme-paniekzaaien-met-of-zonder-baard/ http://www.schooltv.nl/video/wat-willen-terroristen-angst-zaaien-door-geweld-en-aanslagen/#q=terrorisme

Lees Tekstboek blz: 44 Uitkomen voor je mening Vrijheid of Veiligheid?

Lees Tekstboek blz: 44 Uitkomen voor je mening Vrijheid of veiligheid Lees Tekstboek blz: 44 Uitkomen voor je mening Vrijheid of veiligheid? maken werkboek blz 44 - 46 1 t/m 7

Iedereen gelijk en vrij? In Nederland moet iedereen gelijk behandeld worden. Discriminatie = mensen ongelijk behandelen omdat zij een bepaalde eigenschap hebben.

Iedereen gelijk en vrij? Voel je je gediscrimineerd? Commissie Gelijke behandeling Aangifte doen bij de politie http://www.schooltv.nl/video/discriminatie-wat-is-discriminatie/#q=discriminatie

Orde of chaos? Bestemmingsplan = plan van de gemeente waarin staat waar de grond in de gemeente voor gebruikt mag worden. Bijvoorbeeld: wonen, winkels, sport, bedrijven.

Samenleven Samenleven in democratie betekent samenwerken, veel mensen veel verschillende ideeën en meningen. Invloed van internet en social media. http://www.schooltv.nl/video/medialogica-in-de-klas-project-x/#q=social%20media%20

Lees Tekstboek blz: 45 Is iedereen gelijk en vrij? Orde of chaos? https://www.youtube.com/watch?v=e1DpVWE2re0

Lees Tekstboek blz: 45 Iedereen gelijk en vrij. Orde of chaos Lees Tekstboek blz: 45 Iedereen gelijk en vrij? Orde of chaos? maken werkboek blz 46- 48 8 t/m 14