Introductie Relational Frame Theory (RFT)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lotgenotencontact.
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Een lessenserie van drie lessen
Narcisme en zinervarng
Psychologie van de beweging: afspraken
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Mindfulness.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Communicatie en dementie
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Volksuniversiteit Zwolle
Opvoeden.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
gespreksvaardigheden
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Heel gewoon maar toch anders.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Consumentengedrag Beslissen
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Psychologie van het leren
Communicatie 7e les.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Psychologie Conditioneren
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Een vergadering organiseren
H2 Een leven lang leren.
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Vergadering Personeelsdienst
Loskomen van taal Defusie.
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
DISSOCIATIE SESSIE 3.
Aanspreken? Mr. C.E. Zalm MPA 26 december 2018 Eventuele voettekst.
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
ACT, functie en RFT Niet schrikken!.
Communicatie 7e les.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Drie vormen van gedrag:
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Zichtbaarheid Creëren
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
In de vuurlinie van een pos
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Transcript van de presentatie:

Introductie Relational Frame Theory (RFT)

Wat is taal/denken/cognitie? Binnen de cognitieve psychologie en de neuropsychologie wordt de verklaring van denken gevonden in interne informatieverwerkingsprocessen of in de werking van de hersenen. Dit is problematisch voor de gedragsanalyse, omdat deze processen hypothetisch zijn of onderdeel uitmaken van het gedrag dat verklaard moet worden. 19-9-2018 Relational Frame Theory

Wat is de overeenkomst tussen ? 19-9-2018 Relational Frame Theory

Relational Frame Theory Principes van operante en klassieke conditionering volstaan niet als verklaring voor cognities. Dit heeft ermee te maken dat zij voortkomen uit dieronderzoek en dieren denken niet als mensen. Er is meer nodig. 19-9-2018 Relational Frame Theory

Relational Frame Theory RFT Bottom-up Het biedt empirisch gevonden bouwstenen om complexere fenomenen te verklaren Gedrag-in-context Bouwt voort op onderzoek naar regelgeleid gedrag en stimulusequivalentie 19-9-2018 Relational Frame Theory

Relational Frame Theory Gedrag-in-context Het gedrag is: het leggen van arbitraire relaties tussen gebeurtenissen middels wederkerige en combinerende implicatie, waarbij transformatie van stimulusfuncties optreedt. De context is: verbale conventies die aanleiding geven tot het leggen van relaties en tot transformatie van stimulusfuncties Dit noemen we ‘verbaal gedrag’. 19-9-2018 Relational Frame Theory

Relational Frame Theory Moeilijke woorden Het gaat over het leggen van associaties tussen woorden en de wereld Waarbij eigenschappen van de wereld ahw overgedragen worden op de woorden En het leggen van associaties tussen woorden en woorden Waardoor onze wereld vol zit met betekenissen, die we er ‘zelf’ inleggen 19-9-2018 Relational Frame Theory

Een bril die we niet kunnen afzetten 19-9-2018 Relational Frame Theory

Relational Frame Theory Verbaal 19-9-2018 Relational Frame Theory

Wederkerige implicatie Als je leert dat = Wat is dan de relatie tussen en ? 19-9-2018 Relational Frame Theory

Relational Frame Theory RFT gaat ervan uit dat kinderen een uitgebreide taaltraining krijgen waarin ze leren dat als = dan ook = 19-9-2018 Relational Frame Theory

Relational Frame Theory Dit leidt ertoe dat op den duur mensen automatisch verbanden leggen: Als Jan groter is dan Piet dan is Piet dus kleiner dan Jan Als Anita de moeder is van Denise dan is dus Denise de dochter van Anita. X Y 19-9-2018 Relational Frame Theory

Combinerende implicatie Als er meer stimuli betrokken zijn, gebeurt er iets nieuws. Stel je leert = en = 19-9-2018 Relational Frame Theory

Je kunt nu zelf afleiden: = Dat is in feite wederkerige implicatie 19-9-2018 Relational Frame Theory

Maar je kunt ook afleiden = Daarom: combinerende implicatie 19-9-2018 Relational Frame Theory

Combinerende implicatie 19-9-2018 Relational Frame Theory

Relational Frame Theory Merk op Twee relaties gegeven (direct geleerd), vier relaties afgeleid. Bij drie relaties tussen vier stimuli kun je negen zelf afleiden. Stel dat je een ‘netwerk hebt’ met 20 stimuli en ik geef je er 1 bij. Je hebt nu 20 relaties. 19 x 19 = 361; 20 x 20 = 400. Je kunt in potentie nu 39 relaties erbij leggen. 19-9-2018 Relational Frame Theory

Relational Frame Theory 19-9-2018 Relational Frame Theory

We gaan de betekenis van ˮZAWOKˮ leren Kies degene die “ZAWOKˮ de duif is 19-9-2018 Relational Frame Theory

Kies degene die “ZAWOKˮde duif is 19-9-2018 Relational Frame Theory

Kies degene die “ZAWOKˮ de duif is 19-9-2018 Relational Frame Theory

Transformatie van stimulusfuncties Als de betekenis of functie van een stimulus veranderd ten gevolge van de relatie die deze stimulus heeft met een andere stimulus 19-9-2018 Relational Frame Theory

Relational Frame Theory 19-9-2018 Relational Frame Theory

Stimulusfuncties Voorbeelden van stimulusfuncties: Waarschuwing Beloning en straf Discriminatieve stimulus Betekenis/emotie 19-9-2018 Relational Frame Theory

Arbitraire eigenschappen Je kunt dingen in relatie te brengen aan de hand van hun fysieke eigenschappen: non-arbitrair, maar ook op grond van arbitraire eigenschappen Arbitrair betekent hier: volgens ‘afspraak’ toegekend als eigenschap Churchill was een groot staatsheer (groot is hier symbolisch bedoeld). 19-9-2018 Relational Frame Theory

Vele manieren van relaties leggen Vergelijking Vb. “Ik voel me beter als ik ontspannen ben dan als ik gestrest ben” Hiërarchie Vb. “Mijn angst is een van mijn vele zwakheden” Conditioneel Vb. “Als ik mijn pijnlijke herinneringen kan vergeten, dan zal ik gelukkig zijn” Add examples 19-9-2018 Relational Frame Theory

Relational Frame Theory Deiktisch (perspectief van de spreker). Bv. Ik, hier, nu. Geen ik zonder jij, geen hier zonder daar, geen nu zonder eerder of later. Het perspectief ik-hier-nu noemen we zelf-als context. Hoe leert een kind wat ‘ik’ is? Je kunt het niet aanwijzen…… 19-9-2018 Relational Frame Theory

Relational Frame Theory Positief: taal kan leiden tot effectieve vermijding Voorbeelden: Rustig rijden als het regent, Van de hete kookplaat afblijven, Deadlines halen Geen noodzaak om gevolgen direct te ervaren 19-9-2018 Relational Frame Theory 28

Relational Frame Theory Problematisch: fusie Reageren op gedachten alsof ze de gebeurtenissen zijn waar ze naar verwijzen. Klassieke conditionering & generalisatie Relationeel leren CRASH 19-9-2018 Relational Frame Theory

TsF is not totally controlable Als een gebeurtenis getransformeerd wordt, kan een heel relationeel netwerk getransformeerd worden. Problem: TsF is not totally controlable Uitbreiding van vermijding… 19-9-2018 Relational Frame Theory

Muggen verspreiden het Zika virus. 19-9-2018 Relational Frame Theory

Relational Frame Theory Als ik een emotie/gedachte wil kwijtraken, moet ik alles kwijtraken dat eraan doet denken! Opmerking Collega x werk 19-9-2018 Relational Frame Theory

Probeer je jezelf af te leiden? Strand, zon, zee… 19-9-2018 Relational Frame Theory

Nadelen van relaties leggen Onderzoek wijst uit dat regelgeleid gedrag onze gevoeligheid voor leren door directe contingenties vermindert. Psychologische pijn neemt toe door het leggen van relaties: oppositie (veilig-onveilig; bezit-verlies, succes-falen), vergelijking (erger-beter), tijd (toen-later) 19-9-2018 Relational Frame Theory

mindfulness Afname van de invloed van ineffectieve regels door : Contact maken met direct consequenties van gedrag Toenemende controle van directe omgeving 19-9-2018 Relational Frame Theory

Relational Frame Theory Metaforen Monster = enge gedachten en gevoelens Touwtrekken = worstelen, controle uitoefenen, uitzichtloze strijd Loslaten = loslaten 19-9-2018 Relational Frame Theory