Opleiding verpleegkunde Vlaamse gemeenschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Advertisements

situationeel leiderschap
Visie op verplegen  .
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Beleidsimplicaties van multicampusonderwijs: besparing, eenheidsworst, of opportuniteit? Ludo Melis & Irene Hermans Dag van het Onderwijs 28 november 2013.
Workshop ‘Competenties’
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Samenwerking werkveld - HAN
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Een theoretische verkenning
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Competentieprofielen
Workshop “Beoordelen”
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Dossier Empowerment.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Informatiemodule stage-coördinatoren Najaar 2004 Dienst Onderwijs Geneeskunde KU Leuven.
Goed geestelijk is goed zakelijk
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Netwerkleren in het onderwijs
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Competentieprofiel Nina, Jacqueline, Aysun & Aruna.
Verpleegkundig redeneren
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Professional of niet? Nelleke Rietveld
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
Evaluatie Cursus.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Beroepsvereniging voor Wetenschappelijke Psychotherapie BWP vzw
Integraal sociaal werk
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Functiedifferentiatie 2020
Coping.
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Teambarometer.
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Workshop – teamgroei begrijpen
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
We doen het samen Co-teaching.
Transcript van de presentatie:

Opleiding verpleegkunde Vlaamse gemeenschap Bachelor in de verpleegkunde hogescholen HBO5 secundair onderwijs Master in de verpleegkunde en vroedkunde universiteit in samenwerking met de hogescholen 19-9-2018

Competentieniveau Gegarandeerd door de overheid via decretaal vastgelegd visitatie en accreditatiesysteem (bachelor) Aangestuurd vanuit de Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS) conform het European Qualification Framework (art.6 decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur – BS 16/07/2009 19-9-2018

Competentieniveau niveaudescriptorelementen Kennis Vaardigheden Context Autonomie Verantwoordelijkheid 19-9-2018

Kennis en vaardigheden HBO5 Informatie uit een specifiek domein met concrete en abstracte gegevens uitbreiden of met ontbrekende gegevens aanvullen; begrippenkaders hanteren; zich bewust zijn van de reikwijdte van de domeinspecifieke kennis Bachelor in de verpleegkunde Kennis en inzichten uit een specifiek domein kritisch evalueren en combineren 19-9-2018

Kennis en vaardigheden HBO5 geïntegreerde cognitieve en motorische vaardigheden toepassen Bachelor in de verpleegkunde complexe gespecialiseerde vaardigheden toepassen, gelieerd aan onderzoeksuitkomsten 19-9-2018

Kennis en vaardigheden HBO5 kennis transfereren en procedures flexibel en inventief aanwenden voor het uitvoeren van taken en voor het strategisch oplossen van concrete en abstracte problemen Bachelor in de verpleegkunde - relevante gegevens verzamelen en interpreteren en geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om niet-vertrouwde complexe problemen op te lossen 19-9-2018

Context – Autonomie - verantwoordelijkheid HBO5 Handelen in een reeks van nieuwe, complexe contexten Bachelor in de verpleegkunde Handelen in complexe en gespecialiseerde contexten 19-9-2018

Context – Autonomie - verantwoordelijkheid HBO5 Autonoom functioneren met initiatief Bachelor in de verpleegkunde Functioneren met volledige autonomie en een ruime mate van initiatief 19-9-2018

Context – Autonomie - verantwoordelijkheid HBO5 Verantwoordelijkheid opnemen voor het bereiken van persoonlijke resultaten en voor het stimuleren van collectieve resultaten Bachelor in de verpleegkunde Verantwoordelijkheid opnemen voor het bepalen van de collectieve resultaten 19-9-2018

Bachelor Domeinspecifieke leerresultatenkader (DLR) Wettelijk kader Decreet betreffende de kwalificatiestructuur (art. 16 en art.17) instellingen schrijven gezamenlijk domeinspecifieke leerresultaten Validering geeft een automatische erkenning als kwalificatie 19-9-2018

Bachelor Domeinspecifieke leerresultatenkader (DLR) Decreet op de herstructurering van het hoger onderwijs (art. 58 §2) Onder de verantwoordelijkheid van de VLHUR schrijven de instellingen gezamenlijk de DLR uit. Waarborgen toepassing van Vlaamse – Federale en Internationale wetgeving Gevalideerd door NVAO (Nederlands – Vlaams Accreditatie Orgaan) 19-9-2018

Bachelor Domeinspecifieke leerresultatenkader (DLR Wettelijk kader Flexibiliseringsdecreet (Art. 5 bis) van 30 april 2004 De instelling schrijft voor elke opleidingsonderdeel leerresultaten uit Basis = niveaudescriptoren (decreet op de kwalificatiestructuur – zie hoger) 19-9-2018

Definitie DLR Decr. Kwalificatiestructuur (Art. 2.6) Competenties = bekwaamheid om kennis vaardigheden en attitudes in het handelen geïntegreerd aan te wenden voor maatschappelijke activiteiten In het hoger onderwijs worden competenties DLR genoemd 19-9-2018

Definitie DLR Bepalen wat een lerende verwacht wordt te kennen, te begrijpen, te doen bij het afronden van een leertraject Bepalen waarop het geleerde kan worden aangetoond (= evalueerbaar) Behelzen de toepassing van het geleerde in een concrete situatie (= domeinspecifiek) 19-9-2018

PBA in de verpleegkunden De DLR vormen één geheel De kwaliteit en de professionaliteit van de beroepsuitoefening hangen af van de integratie van de leerresultaten Hebben steeds betrekking op complexe en gespecialiseerde zorgsituaties – vaak ook niet vertrouwde situaties 19-9-2018

PBA in de verpleegkunde Professionele zorg op maat kan maar gerealiseerd worden dankzij: wetenschappelijke fundering ethische bewogenheid verpleegkundige visie op zorg interprofessioneel efficiënte communicatie en samenwerking adequate organisatie en coördinatie van de intra-, trans- en extramurale zorg. 19-9-2018

PBA in de verpleegkunde De kwaliteit van zorg binnen de snel evoluerende gezondheidszorg vereist: continue reflectie kritische ingesteldheid en bijsturing persoonlijke professionalisering Uitgaande van de integratieve en holistische visie op verpleegkunde wordt in de leerresultaten steeds de term zorgvrager gebruikt. Dit beduidt de zorgvrager en zijn omgeving, dus het volledige cliëntsysteem. 19-9-2018

DLR PBA in de verpleegkunde 1. De PBA VPL bouwt autonoom, ook in niet vertrouwde en/of complexe zorgsituaties, een professionele relatie op met de zorgvrager die gericht is op het somatisch, sociaal, psychisch enexistentieel welbevinden van de zorgvrager in een multiculturele omgeving. 19-9-2018

DLR PBA in de verpleegkunde 2. De PBA VPL verleent evidence-based cliëntgerichte en –gestuurde verpleegkundige zorg op maat op een methodische wijze, ook in complexe en gespecialiseerde zorgsituaties. De PBA VPL handelt conform de algemene en beroepsgerelateerde wetgeving met gebruik van klinische expertise, verantwoordelijkheidszin en een ruime mate van initiatief. 19-9-2018

DLR PBA in de verpleegkunde 3. De PBA VPL neemt gerichte initiatieven inzake preventie en past deze op alle niveaus adequaat toe. Hij organiseert op een methodische wijze gezondheidspromotie en patiënteneducatie aan individuen en groepen. Hij begeleidt gezondheidsbevorderend gedrag bij de zorgvrager(s). 19-9-2018

DLR PBA in de verpleegkunde 4. De PBA VPL is zich bewust van de waarden en normen van zichzelf en de zorgvrager en hoe die het professioneel handelen als verpleegkundige beïnvloeden. Hij handelt op een ethisch verantwoorde wijze en vervult hierbij een voorbeeldfunctie voor anderen. 19-9-2018

DLR PBA in de verpleegkunde 5. De PBA VPL ontwikkelt een visie op verpleegkunde op basis van theoretische kaders en opgedane ervaringen, handelt in de eigen organisatie op basis van een kritische ingesteldheid tegenover zowel de visie op verpleegkunde als tegenover deze van de organisatie waarvoor hij zich inzet. 19-9-2018

DLR PBA in de verpleegkunde 6. De PBA VPL bouwt intra- en interprofessionele relaties op en werkt efficiënt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen. 19-9-2018

DLR PBA in de verpleegkunde 7. De PBA VPL communiceert op een deskundige en gestructureerde wijze zowel mondeling als schriftelijk over de zorgrelatie, de zorginhoud en het zorgproces met alle betrokkenen. 19-9-2018

DLR PBA in de verpleegkunde 8. De PBA VPL organiseert en coördineert intra-, trans- en extra-muraal de zorg voor de zorgvrager. 19-9-2018

DLR PBA in de verpleegkunde 9. De PBA VPL bewaakt en bevordert de kwaliteit van de individuele en globale zorgverlening volgens de criteria van integrale kwaliteitszorg binnen de eigen organisatie. 19-9-2018

DLR PBA in de verpleegkunde 10. De PBA VPL coacht en geeft leiding aan medewerkers in een gestructureerd team. 19-9-2018

DLR PBA in de verpleegkunde 11. De PBA VPL zoekt op een gerichte en methodische manier vak- en wetenschappelijke literatuur op, beoordeelt de relevantie en bruikbaarheid ervan, integreert de nieuwe inzichten in de beroepsuitoefening en –ontwikkeling en participeert met inzicht aan praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. 19-9-2018

DLR PBA in de verpleegkunde 12. De PBA VPL draagt actief bij tot de profilering van het beroep, heeft een brede kijk op het maatschappelijk gebeuren en staat kritisch t.o.v. een economisch sociaal en ethisch beleid. 19-9-2018

DLR PBA in de verpleegkunde 13. De PBA VPL reflecteert continu op het eigen verpleegkundig handelen, analyseert zijn (leer)behoeften en vertaalt deze autonoom in initiatieven tot professionalisering en evenwichtig functioneren. 19-9-2018

Opleiding Bachelor in de verpleegkunde 180 SP-en drie trajectschijven van 60 SP Geen afstudeerrichtingen wel Keuzemogelijkheden – afhankelijk per hogeschool Diplomasupplementen 19-9-2018

HBO-5 3 jaar – 6 modules – 20 weken Initiatie verpleegkunde Verpleegkundige basiszorg Oriëntatie algemene gezondheidszorg Oriëntatie geestelijke gezondheidszorg en ouderenzorg Toegepaste verpleegkunde = keuze 19-9-2018

HBO5 Leerplan - Secundair onderwijs VVKSO 2004 19-9-2018

Gegradueerd verpleegkundige – HB05 - competenties Competent om op een professionele wijze verpleegkundige zorg te verlenen en deze aan te passen aan het specifieke van de zorgcategorie van de zorgvrager. Om dit te verwezenlijken is hij competent om: 19-9-2018

Gegradueerd verpleegkundige – HB05 - competenties Gegevens over het menselijk functioneren, de ziekteverschijnselen en reacties op ziekte(n) en de behandeling ervan over en bij de zorgvrager systematisch verzamelen en rapporteren 2. In samenspraak en vanuit de reële op potentiële verpleegproblemen, verpleegkundige zorg plannen 19-9-2018

Gegradueerd verpleegkundige – HB05 - competenties 3. In samenspraak basiszorg uitvoeren in het kader van de totaalzorg en erover rapporteren 4. Verpleegkundige prestaties en door de arts toevertrouwde handelingen uitvoeren en erover rapporteren 19-9-2018

Gegradueerd verpleegkundige – HB05 - competenties 5. Met de zorgvrager een functionele (samenwerkings)relatie met effectieve communicatie aangaan en daarover rapporteren 6. De zorgvrager doorheen het ziekteproces begeleiden, coachen en hierover rapporteren 19-9-2018

Gegradueerd verpleegkundige – HB05 - competenties 7. In een zorgteam werken waarin hij de verpleegkundige zorg op zorgvragersniveau coördineert 8. In samenspraak de verpleegkundige zorg evalueren 19-9-2018

Gegradueerd verpleegkundige – HB05 - competenties 9. Helpen bij de uitvoering van (wetenschappelijk) onderzoek naar meer effectieve en efficiënte wijzen van verpleegkundige zorg 10. De verpleegkundige zorg aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen in de maatschappij 19-9-2018