Creativiteit / Onderwijs Relevantiegericht onderwijs voor de creatieve student Budy Mokoginta Albeda Muzikant / Producer
Creativiteit Creativiteit: proces van het ontwikkelen van originele ideeën die waarde hebben (Ken Robinson). Voorwaarden: divergent denken*, nieuwsgierigheid (Ken Robinson) Condities gelijk aan die voor spel (Johan Huizinga) experimenteren binnen gekaderde ruimte en tijd, geen oordeel tot deadline (John Cleese) Een individu of een groep toont creativiteit wanneer een nieuw concept of object wordt gemaakt, of wanneer een originele oplossing voor een probleem wordt gevonden (definitie) Nieuwe ideeën ontstaan door evolutie van oude ideeën (Memes) volgens het proces Copy - Transform - Combine (Everything is a remix.com - Kirby Ferguson) “From the literature it is clear that creativity can also be seen as a ‘social good’ (Banaji et al, (2010) and that it is important, therefore, for ‘the social and personal development of young people in communities and other social settings’
Onderwijs “Het onderwijs is het overbrengen van kennis (,vaardigheden en attitudes) met vooraf vastgelegde doelen. Daarbij houdt men rekening met een beginsituatie, volgt men een onderwijsstrategie en worden de resultaten geëvalueerd, onder meer door toetsing, zelfevaluatie en peer-evaluatie (collegiale toetsing). Onderwijs wordt binnen een door de overheid bepaalde structuur gegeven door personen die daarvoor speciaal zijn opgeleid, zoals onderwijzers, leraren en docenten.” (Wiki) Knowledge is a familiarity, awareness or understanding of someone or something, such as facts, information, descriptions, or skills, which is acquired through experience or education by perceiving, discovering, or learning. (Wiki) “Information is not knowledge. The only source of knowledge is experience.” (Einstein) “Education is a self organising system where learning is an emergent phenomenon.” (Sugata Mitra) (Emergence is a process whereby larger entities, patterns, and regularities arise through interactions among smaller or simpler entities that themselves do not exhibit such properties.)
“Onderwijs zou eigenlijk georganiseerde nieuwsgierigheid moeten zijn.” (Quote uit De Correspondent, afgeleid van Neale Hurston’s quote "Research is formalised curiosity. It is poking and prying with a purpose.”
Creatieve student Creativiteit is een organisch proces non lineair = niet synchroon | grote niveau verschillen Divergent denken meerdere oplossingen | grote verschillen in abstractie Spel afgebakende tijd | afgebakende ruimte | deadline Copy - Transform - Combine beginnen bij bestaande ideeën | veranderen van bestaande ideeën | combineren van vondsten tot een nieuw idee Creativity can also be seen as a ‘social good’ werken in teamverband | verschillende talenten combineren | groepsverantwoordelijkheid (anders geen beslissingen)
Imaginative | Inquisitive | Persistent Collaborative | Disciplined Het meetmodel van Lucas, Claxton en Spencer: het inkleuren van de vakken geeft het niveau van de student aan. Zowel de docenten als de leerlingen zelf gebruikten het model. De studenten moesten tevens bewijs leveren en formaliseren.
Out of the box Belevingswereld Peer to peer
De Docent is beoordelaar en aanjager. kent een reeks van leerstrategieën om kennis, begrip en conceptueel begrip bij te brengen. maakt goed gebruik van de kracht van feedback. heeft de wil om nieuwe uitdagingen aan te gaan heeft een krachtige invloed op het leerproces. moet beïnvloedend, zorgzaam en actief betrokken zijn bij het leren. moet zich bewust zijn van het denken en weten van iedere leerling. moet net als de leerlingen de doelen en succescriteria kennen. moet zorgen voor meerdere opvattingen, zodat ze de kennis, het begrip en de gedachten van de leerlingen kunnen opbouwen. creëert een sfeer waarin fouten kansen zijn om iets te leren. kan de belangrijkste manieren aangeven om het vak dat hij geeft uit te leggen. is meester in het scheppen van een optimaal leerklimaat in de klas. monitort het leren en geeft feedback. gelooft dat al de leerlingen de succescriteria kunnen behalen. Ze hebben invloed op kennis en begrip bij de leerresultaten.
“According to John Hattie Visible Learning and Teaching occurs when teachers see learning through the eyes of students and help them become their own teachers.” “Self reported grades comes out at the top of all influences. Children are the most accurate when predicting how they will perform.” “Teacher credibility is vital to learning, and students are very perceptive about knowing which teachers can make a difference. There are four key factors of credibility: trust, competence, dynamism and immediacy.” “Formative evaluation refers to any activity used as an assessment of learning progress before or during the learning process itself.” visible-learning.org