Creativiteit / Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Brein en dyslexie Anneke Smits
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
De “ leraar” als rolmodel
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
User Centred Development
Docentontwerpteams en self-efficacy
Leraar, school en opleiding
Consciously, we teach what we know;
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Feedback, feed up & feed forward
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Professional Development Schools - Rijnmond
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Keuzevrijheid: lust of last?
Community Service in het Hoger Onderwijs in Nederland Prof. Dr. Lucas Meijs Professor Strategische Filantropie & Vrijwilligerswerk Rotterdam School of.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Conceptuele denker Anne
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Beginnen met lesplannning
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Jaap van Lakerveld Directeur
Grammar of Schooling: onderwijsconcepten voor push+pull leren
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Presteren onder druk.
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Salt & Light Zout & Licht
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Verlangen naar God Longing for God
Wat betekent “OPEN” voor jou?
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Activernde didactiek & passende werkvormen
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Rob Heyman and Ilse Mariën
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Jannes Huisman Senior coach
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Creativiteit / Onderwijs Relevantiegericht onderwijs voor de creatieve student Budy Mokoginta Albeda Muzikant / Producer

Creativiteit Creativiteit: proces van het ontwikkelen van originele ideeën die waarde hebben (Ken Robinson). Voorwaarden: divergent denken*, nieuwsgierigheid (Ken Robinson) Condities gelijk aan die voor spel (Johan Huizinga) experimenteren binnen gekaderde ruimte en tijd, geen oordeel tot deadline (John Cleese) Een individu of een groep toont creativiteit wanneer een nieuw concept of object wordt gemaakt, of wanneer een originele oplossing voor een probleem wordt gevonden (definitie) Nieuwe ideeën ontstaan door evolutie van oude ideeën (Memes) volgens het proces Copy - Transform - Combine (Everything is a remix.com - Kirby Ferguson) “From the literature it is clear that creativity can also be seen as a ‘social good’ (Banaji et al, (2010) and that it is important, therefore, for ‘the social and personal development of young people in communities and other social settings’

Onderwijs “Het onderwijs is het overbrengen van kennis (,vaardigheden en attitudes) met vooraf vastgelegde doelen. Daarbij houdt men rekening met een beginsituatie, volgt men een onderwijsstrategie en worden de resultaten geëvalueerd, onder meer door toetsing, zelfevaluatie en peer-evaluatie (collegiale toetsing). Onderwijs wordt binnen een door de overheid bepaalde structuur gegeven door personen die daarvoor speciaal zijn opgeleid, zoals onderwijzers, leraren en docenten.” (Wiki) Knowledge is a familiarity, awareness or understanding of someone or something, such as facts, information, descriptions, or skills, which is acquired through experience or education by perceiving, discovering, or learning. (Wiki) “Information is not knowledge. The only source of knowledge is experience.” (Einstein) “Education is a self organising system where learning is an emergent phenomenon.” (Sugata Mitra) (Emergence is a process whereby larger entities, patterns, and regularities arise through interactions among smaller or simpler entities that themselves do not exhibit such properties.)

“Onderwijs zou eigenlijk georganiseerde nieuwsgierigheid moeten zijn.” (Quote uit De Correspondent, afgeleid van Neale Hurston’s quote "Research is formalised curiosity. It is poking and prying with a purpose.”

Creatieve student Creativiteit is een organisch proces non lineair = niet synchroon | grote niveau verschillen Divergent denken meerdere oplossingen | grote verschillen in abstractie Spel afgebakende tijd | afgebakende ruimte | deadline Copy - Transform - Combine beginnen bij bestaande ideeën | veranderen van bestaande ideeën | combineren van vondsten tot een nieuw idee Creativity can also be seen as a ‘social good’ werken in teamverband | verschillende talenten combineren | groepsverantwoordelijkheid (anders geen beslissingen)

Imaginative | Inquisitive | Persistent Collaborative | Disciplined Het meetmodel van Lucas, Claxton en Spencer: het inkleuren van de vakken geeft het niveau van de student aan. Zowel de docenten als de leerlingen zelf gebruikten het model. De studenten moesten tevens bewijs leveren en formaliseren.

Out of the box Belevingswereld Peer to peer

De Docent is beoordelaar en aanjager. kent een reeks van leerstrategieën om kennis, begrip en conceptueel begrip bij te brengen. maakt goed gebruik van de kracht van feedback. heeft de wil om nieuwe uitdagingen aan te gaan heeft een krachtige invloed op het leerproces. moet beïnvloedend, zorgzaam en actief betrokken zijn bij het leren. moet zich bewust zijn van het denken en weten van iedere leerling. moet net als de leerlingen de doelen en succescriteria kennen. moet zorgen voor meerdere opvattingen, zodat ze de kennis, het begrip en de gedachten van de leerlingen kunnen opbouwen. creëert een sfeer waarin fouten kansen zijn om iets te leren. kan de belangrijkste manieren aangeven om het vak dat hij geeft uit te leggen. is meester in het scheppen van een optimaal leerklimaat in de klas. monitort het leren en geeft feedback. gelooft dat al de leerlingen de succescriteria kunnen behalen. Ze hebben invloed op kennis en begrip bij de leerresultaten.

“According to John Hattie Visible Learning and Teaching occurs when teachers see learning through the eyes of students and help them become their own teachers.” “Self reported grades comes out at the top of all influences. Children are the most accurate when predicting how they will perform.” “Teacher credibility is vital to learning, and students are very perceptive about knowing which teachers can make a difference. There are four key factors of credibility: trust, competence, dynamism and immediacy.” “Formative evaluation refers to any activity used as an assessment of learning progress before or during the learning process itself.” visible-learning.org