Wervende vacatureteksten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maken van een sollicitatiebrief.
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Communicatie & Presentatie
Uiterlijke structuur aanbrengen
Hoe maak ik een goed online cv?
Social media gebruiken om een baan te vinden
Communiceren met ouders
Duidelijk schrijven voor iedereen
PowerPointslides maken
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Schrijven in passende stijl
Ho 8: Portfolio.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Ideeen voor immersive spaces. Kan alle kanten op. Beklemmend
A6 – ONLINE CONVERSIE Blog presentatie gemaakt door: Guus Vonk E-Marketing & Social Media Sayna de Voogd.
Bezoekersgerichte teksten
Visie & Strategie.
Workshop Tips & Tricks CV
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Workshop evalueren Dcp
Workshop Arbeidsmarktcommunicatie
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Herenbos Personeelsdienst
Solliciteren! Een vak op zich.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Woordjes leren.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Sollicitatie tips Belangrijke zaken Tips&tops 1. Indeling: Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief inhoud Sollicitatiebrief.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Centraal Examen Nederlands
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Training: Inloggen en Zoeken
Lezen, schrijven en argumenteren
De vraag is je beste vriend
Training: Inloggen en Zoeken
Training: Inloggen en Zoeken
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Wat maakt een PPT goed?.
Personeel en organisatie
SCHRIJF JE SOLLICITATIEBRIEF EN CV
Hoe schrijf je een recensie?
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Wervende vacatureteksten
Vacatureteksten schrijven
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Schrijven 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.2
Communicatie & Presentatie
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Zichtbaarheid Creëren
Een werknemer vinden over de grens? Hoe begin je eraan?
Campagnegrid Tijger Aanvulling op bestaande huisstijl
Overzicht gedragingen per competentie
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
De website.
Transcript van de presentatie:

Wervende vacatureteksten Een handleiding

Een goed vacaturebericht moet kandidaten overtuigen om te solliciteren; schept de eerste indruk van jouw entiteit, en die kans krijg je maar één keer; zorgt ervoor dat de juiste kandidaat solliciteert voor de functie.

Schrijven volgens het AIDA-model (1/2) Awareness: grijp de aandacht van de lezer Interest: verschaf relevante informatie; ‘connect’ met de lezer Desire: creëer een behoefte; de job moet in de smaak vallen bij de potentiële kandidaat! Action: maak solliciteren toegankelijk

Schrijven volgens het AIDA-model (2/2) A: Awareness (Visuele elementen, huisstijl, slogan) I: Interest (Arbeidsvoorwaarden en voordelen, organisatiekenmerken, locatie) Nadruk op relevantie van informatie D: Desire (Arbeidsvoorwaarden en voordelen, beschrijving, organisatiekenmerken) Nadruk op aantrekkelijkheid van informatie A: Attention (Call-to-action, solliciteerknop, sluitingsdatum, contactgegevens) VONQ, Vacatureteksten ‘Net even anders’ Selor Academy, Handleiding rekrutering

Algemene tips Maak de tekst wervend (en aantrekkelijk), maar stel de dingen niet mooier voor dan ze in werkelijkheid zijn! Pas je taalgebruik aan in functie van de doelgroep (maar iedereen apprecieert duidelijkheid) Spreek over ‘deze’ vacature, niet over ‘onderstaande’ vacature Werk met een persoonlijke aanspreking (‘jij’ en ‘wij’, geen ‘u’) Gebruik actieve én korte zinnen

Uit welke onderdelen bestaan onze vacatureteksten Functietitel Functieomschrijving Profiel Aanbod en voordelen Waar en hoe solliciteren

Functietitel Is genderneutraal Bevat geen informatie over contract, standplaats, … Is herkenbaar en actueel Zorgt voor een eerste zelfselectie Daarom: vermijd interne afkortingen of jargon Is minder dan 80 tekens lang Lange functietitels schrikken af! Afbeelding: http://www.fakingnews.firstpost.com/wp-content/uploads/2014/08/Job-title.jpg Adver-online, Whitepaper vacatureteksten schrijven https://overheid.vlaanderen.be/eenheid-beeld-en-taal-sjablonen-en-beeldmateriaal

Functieomschrijving (1/3) Gebruik eventueel een sterke openingszin (maar let op met humor) Probeer in 1 alinea samen te vatten… Wat de essentie van de functie is Wat de relevantie van de functie is (gevoel van betrokkenheid) Wat de functie uniek maakt (gevoel van exclusiviteit) Zet kernwoorden in het vet Kortom… geef de potentiële kandidaten een reden om te solliciteren (en dus om verder te lezen)!

Functieomschrijving (2/3) Ga vervolgens in op het takenpakket: wie zoek je en welk takenpakket krijg hij of zij? Werk met bullets: (max. 10) om concrete taken op te lijsten Vermijd nietszeggende clichés: wees creatief Som de taken op in volgorde van belangrijkheid Verwijs voor meer info naar het selectiereglement Maak gebruik van positieve voorbeelden Hou de eisen realistisch: probeer sollicitanten niet meteen af te schrikken Vermijd ‘interne’ begrippen en afkortingen waar niemand iets van begrijpt

Functieomschrijving (3/3) Geef aan in welk team het personeelslid terechtkomt, bv. Door een link naar getuigenissen te integreren in de vacature Tip: je kunt je voor de functieomschrijving baseren op interviews met relevante medewerkers: Wat heeft hen aangezet om te solliciteren voor de functie? Wat motiveert hen om zich tot op heden blijven in te zetten voor de organisatie? Tip:

Profiel (1/2) Vermeld het gewenste profiel van de kandidaat (diploma, werkervaring, specifieke kennis, etc.) De profielbeschrijving is beperkt tot de belangrijkste minimumvereisten  In het selectiereglement kan je steeds uitgebreider ingaan op het profiel Ook hier werk je best zo veel mogelijk in bullets Bij moeilijk invulbare vacatures: hou het aantal functie-eisen zo laag mogelijk Bij populaire vacatures: verhoog het eisenpakket

Profiel (2/2) Niet ‘jong en dynamisch’, maar: ‘je bruist van energie en schrikt niet terug voor een gevarieerd takenpakket’ In de bijlage kan je uitgebreider ingaan op het profiel; leg dus zeker een link naar het selectiereglement Voor interne kandidaten kan je volgende informatie toevoegen: Werk je al bij de Vlaamse overheid en wil je deelnemen aan deze selectieprocedure? Dan kan je misschien deelnemen via horizontale mobiliteit. Lees meer in het selectiereglement.

Aanbod en voordelen Ook hier werk je best zo veel mogelijk in bullets Vermeld niet alleen de primaire, maar ook zeker de secundaire arbeidsvoorwaarden: reiskostenvergoeding, flexibele werktijden, werken van thuis uit, vakantiedagen, etc. Vermeld de relevante salarisschaal Op www.werkenvoorvlaanderen.be verwijzen we ook steeds naar de salarissimulator vindt

Waar en hoe solliciteren? Tot wanneer kan men solliciteren? Vermeld telkens de sluitingsdatum Creëert een gevoel van hoogdringendheid Wat moet worden opgestuurd? Naar wie? Hoeveel rondes? Op welke data? Voorzie een call-to-action “Heb je interesse in deze functie? Solliciteer nu!”

Wees kort, maar helder en duidelijk over de selectieprocedure Vermeld steeds een contactpersoon voor vragen

Dont’s Vermijd … Spelfouten Lange teksten en zinnen Slordige lay-out Clichés en jargontaal of moeilijke woorden Negatieve woorden en prikkeldraadwoorden (‘moeten’, ‘problemen’, ‘fouten’) Passieve zinsconstructies (‘wordt’) Naamwoordstijl (‘het hanteren van’, ‘het beslissen over’) Tangconstructies (bijzinnen in het midden van hoofdzinnen) Inversies (‘Je klikt vervolgens op’ i.p.v. ‘vervolgens klik je op’)

Do’s (1/3) Ideale lengte vacaturetekst: 600 tot 1000 woorden Kill your darlings: verwijder overbodige zinnen. Lees je tekst een paar keer na of laat het nalezen door een collega of communicatieprofessional Keep It Short & Simple (KISS): Gemiddeld 10 woorden per zin Maak gebruik van goed scanbare tussenkoppen: Creëert rust, vat samen en biedt kansen voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) Veerle Van de Broeck – Toegankelijk schrijven (ppt) Bv. “Profiel”  “Je bent een Online Marketing Professional met…” Bv. “Functiebeschrijving”  “Als Online Marketing Professional zorg je voor…”

Do’s (2/3) Gebruik signaalwoorden (ook, verder, zoals, namelijk, ...) Deze structureren de vacature en maken dat de tekst vlotter leest Voorzie voldoende witruimte: dit maakt de vacaturetekst luchtiger

Do’s (3/3) Plaats betekenisvolle links Niet: “Hier kan je meer lezen over internationale mobiliteit” Wel: “Lees meer over internationale mobiliteit” Uniformiteit in teksten: Schrijftaal: voltooid deelwoord staat telkens na het hulpwerkwoord Geen spaties voor leestekens Functietitels niet in kapitalen

VO als diverse werkgever: neutrale vacatureberichten (1/4) Vermijd ‘Hollywood-inclusie’: één type persoon (bv. man, blank, 30 jaar, jong) voor ogen houden en de rest negeren Behoud een brede scope! In onze vacatureteksten tonen we dat diversiteit belangrijk is aan de hand van onderstaande zin “Jouw talent is belangrijker dan je geslacht, gender, afkomst, leeftijd, geaardheid, handicap of chronische ziekte. Stel je kandidaat en bouw mee aan het divers Vlaanderen van morgen!” Gebruik eenvoudige en genderneutrale taal Let op toegankelijkheid, en leesbaarheid voor mensen met een handicap

VO als diverse werkgever: neutrale vacatureberichten (2/4) Vermeld dat kandidaten met een handicap of chronische ziekte redelijke aanpassingen kunnen aanvragen om aan de selectie deel te nemen Beschrijf welk kennisniveau van het Nederlands nodig is: voor sommige jobs volstaat een basiskennis. Vraag ook geen schriftelijke taalvaardigheid als die niet nodig is Vraag niet naar een specifiek diploma als dit niet nodig is Elders Verworven Competenties (EVC): De Vlaamse overheid kan vanaf 1 oktober 2012 ook geschikte kandidaten zonder het gevraagde diploma maar met relevante kennis of (beroeps)ervaring aanwerven. De Vlaamse overheid kan vanaf 1 oktober 2012 ook geschikte kandidaten zonder het gevraagde diploma maar met relevante kennis of (beroeps)ervaring aanwerven. Kandidaten kunnen de competenties voor een functie op het werk, thuis, in een schoolcontext, ... verworven hebben. Om toegelaten te worden tot de selectieprocedure moeten de kandidaten beschikken over een toegangsbewijs van de VDAB of een ervaringsbewijs voor die functie.

VO als diverse werkgever: neutrale vacatureberichten (3/4) Zet een ‘diversiteitsbril’ op bij het nakijken: Hoe komt dit binnen voor verschillende leeftijden? Hoe komt dit binnen als je man/vrouw/genderdivers bent? Hoe komt dit binnen voor een ‘oude’/’nieuwe’ Belg? Hoe komt dit binnen afhankelijk van je fysieke mogelijkheden? Hoe komt dit binnen wanneer je heel talig, minder taalvaardig of de taal nauwelijks machtig bent? Hoe komt dit binnen wanneer je gelovig/ongelovig bent? Andere vragen m.b.t. geaardheid, fysiek, inkomen, onderwijs, ouderschap, werkervaring, woonplaats, ….

6. VO als diverse werkgever: neutrale vacatureberichten (4/4) Maak gebruik van de infofiche neutrale vacatureberichten om na te gaan of je vacaturebericht ook kansengroepen en minderheden aanspreekt

Wat moet je onthouden? Functietitel: genderneutraal en minder dan 80 tekens lang Functieomschrijving: trek de aandacht, begin met enkele vragen! Functieomschrijving: geef aan in welk team het personeelslid terechtkomt Takenpakket: som de taken op in volgorde van belangrijkheid Profiel: verlaag(/verhoog) het aantal functie-eisen van moeilijk(/makkelijk) invulbare vacatures

Wat moet je onthouden? Hoe solliciteren: voorzie een call-to-action Dont’s: vermijd… Negatieve woorden en prikkeldraadwoorden Passieve zinsconstructies Do’s: KISS-principe: gemiddeld 10 woorden per zin Kill your darlings: verwijder overbodige zinnen Maak gebruik van signaalwoorden Uniformiteit tussen teksten (slide 20) Schrijftaal: voltooid deelwoord staat telkens na het hulpwerkwoord Getallen worden altijd in cijfers weergegeven Geen spaties voor leestekens Functietitels zonder hoofletter

Wat moet je onthouden? Neutrale vacatureberichten: vermijd Hollywood-inclusie, behoud een brede scope en gebruik eenvoudige én genderneutrale taal