voor de sector ondersteuning van personen met een handicap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Ingave via het scherm Algemene beschrijving van de toepassing De toepassing is opgebouwd uit drie niveaus : Niveau 1 : verzending en afzender Niveau 2.
De Altijd meteen aan de slag
Sollicitanten - Wat / Waarom? - Algemene werking - Mogelijkheden sollicitanten - Mogelijkheden directies.
Word 2003 Tips en trucs Door Johan Lammers.
On-line toevoeging, annulering en wijziging van fiches. Algemene beschrijving van de functionaliteit Als er wijzigingen moeten aangebracht worden aan fiches.
Budgettering voor KMO’s: Agenda
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
Methodisch begeleiden
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
De Algemene Administraties
VERWERKING GESPREKKEN v w e l k o m Advieswerk INFINITE - de mens centraal - - de mens centraal - Johan Royeaerd Johan Royeaerd Koningsbergweg
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 1 Gezondheid & Prestatie Check.
Kostprijsberekening bij KMO
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Steven Verstockt 16 februari 2005
Taak 4b: doelstellingen inrichten in MS Dynamics CRM Tina Tavernier 3 OFM (AL)
Afkoppelen in Kortrijk: het beleid. INHOUD Kader Historiek Subsidies Rol afkoppelingsadviseur.
Grafieken, organigrammen
Waterschappen en ESF Bart Kuipers | Donderdag 26 november 2009.
Klik hier als u voor de eerste keer op de website komt.
Full Cost model ITG objectief totale kosten kennen van activiteiten verantwoording financierders zelfde opdracht/420 pers./600 stud./117 doctorandi/52.3.
Informatiebijeenkomst subsidie cultuur 2013 – 2016 , 3e tender Raymond Tassenaar adviseur subsidieverlening 8 oktober 2014.
Subsidie individueel vervoer:
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Gelijke Rechten voor Ieder Persoon met een handicap
?.
Handleiding gebruik Carbon Manager t.b.v. Low Car Diet
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
2 Online registratietool Handleiding 3 Inhoudstafel Als individu aansluiten bij een groep p 4p 4 Een nieuwe groep aanmaken en beheren p 13p 13 Personen.
Persoons- Volgende Financiering ? Wat betekent PVF voor de cliënten van Het GielsBos ? 1.
Rita Huibers (Dagcentrum) Johan Fleerackers (Salamanderstraat) Walter Servaes (Klaverveld 1) Hans Wollens (Klaverveld 4) Yves Van Tilborg (Schildpad.
Het ABC van PVF Pol Vanden Weygaert Algemeen Directeur
Nu al in de zorg?. Wat betekent de overgang voor de budgethouders PAB of PGB? Wat betekent de overgang voor de mensen in de voorzieningen? Persoonsvolgend.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
PVF en transitie naar PVF Liesbet Maes en Lien Van de Velde.
Persoonsvolgende Financiering
BBC januari Planning: inleiding Interne controle: budgetgroepen inbouwen in Mercurius BBC Suite Budgetopvolging: instrumenten ter beschikking.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
BTN4U Derde training: nog meer handige tips voor de vernieuwde btn4u toepassing.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Ervaringen vanuit het veld Presentatie Martin Smit Senior Planning & Control Stichting Philadelphia Zorg Wat wordt er van u verwacht VGN Benchmark januari.
Pag 107 t/m 136. Waar gaan we het vandaag over hebben? samenvatten vorige week Uurkostprijs zelfstandig ondernemer Huiswerk voor komende week.
Pag 107 t/m 136. Waar gaan we het vandaag over hebben? samenvatten vorige week Uitwerking toets bespreken Uitwerking huiswerk Bezettingsverschillen Differentiële.
Notificatie Bunkers Productielijnen op een snellere en duidelijke manier het aantal bij te vullen flessen kan doorgeven.
1 - 9/07/2016 Klimaatsubsidie provincie Antwerpen Goedgekeurd 28 april 2016 Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid.
Wedstrijd Seizoen Planning tool Piet Wauters. Achtergrond Het doel van dit tool is om de trainer te helpen – bij het opstellen van (individuele) kalender.
Pag 107 t/m 136. Waar gaan we het vandaag over hebben? samenvatten vorige week, incl. filmpje Uitwerking huiswerk Het machine uurtarief bezettingsverschil.
SNEL VAN START MET DE MJO-applicatie VAN BOUWKOSTEN.NL
Basis kennis over inkomsten en uitgaven.
On-line toevoeging, annulering en wijziging van fiches.
Algemene beschrijving van de toepassing
SNEL VAN START MET DE MJO-applicatie VAN GWWkosten.nl
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Met welke middelen werken we?
Subsidie individueel vervoer:
Personenverkeer werkgever
Standaarschalen en registratie projectuitvoering
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Handleiding Interactief Aankoop systeem (IAS)
Nieuw subsidiesysteem voor afdelingen
Tariefstelling Wmo 2019.
FC Oppuurs e-Kickoff Oppuurs, 2014
SOM en Vlaams Welzijnsverbond
Kostprijsberekening in het kader van persoonsvolgende financiering
FINANCIERING PROJECT SUBSIDIES Infobeurs 05/11/2018.
Opfristraining September 2018.
Collectieve sessie Financieel plaatje.
De WAKOSTA?! – APP De wegwijzer in jouw budget.
Terminal (containers)
Transcript van de presentatie:

voor de sector ondersteuning van personen met een handicap Kostprijsmodel voor de sector ondersteuning van personen met een handicap

Inleiding Doel project Ondersteuning bij transitie naar PVF Kostprijsberekening op gestructureerde wijze Inkomsten versus kostprijs dienstverlening Per individu of per groep van individuen Nood aan ondersteuning op het vlak van kostprijsberekening. Bij rondvraag in FEC blijkt dat heel wat voorzieningen hier al mee bezig zijn, maar dikwijls gefragmenteerd en elk op zijn of haar eigen manier.

Inleiding Welk traject gelopen? Samenstelling werkgroep: De Lovie, Dominiek Savio, Emiliani, Het GielsBos, Huis in de Stad, Maria Ter Engelen, OC Cirkant, OC Sint-Idesbald, Ons Tehuis Brabant Toekenning opdracht aan Moore Stephens Intensief vergadertraject: juli 2015 – februari 2016 Resultaat: tool kosten/inkomsten + handleiding

Inleiding Aandachtspunten: Geen resultaat in 5 minuten → doordachte extra-comptabele voorbereiding Geen uniform geldende richtprijzen want verschillend ngl. voorziening en cliëntprofiel Statische berekening Enkele aandachtspunten zodat iedereen duidelijk weet wat er mag verwacht worden van de tool. 1. Extra-comptabele voorbereiding: Welke zorg en ondersteuning ontvangt elke cliënt? Gedetailleerde personeelsgegevens per categorie? Welke woon- en leefkosten rekent u aan? Berekent u deze per type kost of per pakket (hotelkost voor kamer + was + energie + …)? Welke kostenelementen neemt u mee in de berekening van de woon- en leefkosten? Hoe ver gaat u in detail met de berekeningen: per individu of per groep? Welke verdeelsleutels zal u gaan hanteren voor de toewijzing van de kosten? 2. Geen richtprijzen Elke organisatie is anders: personeelsinzet, anciënniteit, profiel cliënten, structuur van uw organisatie,… 3. Statische berekening Het excelbestand is bedoeld om een berekening per individu te maken. Een aantal zaken in de tool bijgehouden worden om het totaal plaatje van de organisatie in beeld te brengen, maar het is niet zo dat een wijziging van een parameter nog effect heeft op alle reeds uitgevoerde berekeningen. Op het einde van de sessie: Welke mogelijkheden voor de toekomst?

AGENDA Kostprijsmodel Opbouw en basisprincipes Verwerking kosten en inkomsten Basishandelingen in de tool Nawoord AGENDA Kostprijsmodel

Inleiding Mogelijke aanpak Individuele benadering Pakket benadering Budgetcategorie III Persoon A 12U dagopvang 3U zwemmen 3U kinesitherapie 2U hippo 20U totale dienstverlening Budgetcategorie III Persoon B 8U dagopvang 5U zwemmen 4U kinesitherapie 4U hippo 20U totale dienstverlening Budgetcategorie III Persoon A 8-12U dagopvang 0-5U zwemmen 0-4U kinesitherapie 0-4U hippo Maximum 20U totale dienstverlening Budgetcategorie III Persoon B 8-12U dagopvang 0-5U zwemmen 0-4U kinesitherapie 0-4U hippo Maximum 20U totale dienstverlening

Basisprincipe: Cliënt staat centraal Overgang naar persoonsvolgende financiering Shift van aanbodgerichte financiering naar vraaggerichte financiering De inviduele cliënt moet steeds centraal staan om aan deze principes te voldoen

Totaal Inkomsten Cliënt Opbouw van ons kostprijsmodel Totaal Inkomsten Cliënt Totaal Kosten Cliënt Totaal Cliënt Overzicht individuele kosten Winst/verlies rekening per cliënt / pakket Op basis van budgetcategorie Vouchers Cash Verrekening niet VAPH subsidies Totalen Oplijsting van cliënten / pakketten

Opbouw van ons kostprijsmodel - Kostenzijde ZG Personeels-kosten ZG Personeel OG Personeels-kosten OG Personeel Toewijzing via activiteiten of eenheden Overige extra-comptabele gegevens ZG Werkings-kosten Totaal Kosten Cliënt Ander Personeel OG Werkings-kosten Woon- & Leefkosten Vastgoed

Opbouw in ‘Schillen’ Schil 3 Schil 2 Schil 1 Centraal Schil 1 Schil 2 Cliënt staat centraal Schil 1: cliëntspecifieke gegevens Schil 2/3: gegevens op niveau van de voorziening Schil 3 Schil 2 Schil 1 Centraal Schil 1 Schil 2 Totale kost per eenheid of per activiteit Totale kost van de voorziening Totale kosten per cliënt Synthese kosten en opbrengsten Totale inkomsten per cliënt

Voorbereidende activiteiten Bepalen activiteiten en diensten Zorggebonden personeel Zorggebonden werking Organisatiegebonden personeel Organisatiegebonden werking Woon-en leefkosten Indeling van personeel Volgens personeelsbarema Volgens financiering Zorggebonden Organisatiegebonden Andere financiering

Voorbereidende activiteiten Berekening woon- & leefkosten Kostprijsbereking van activiteiten aan bewoners te factureren niet voorzien in de tool Berekening extern uitvoeren Eventueel templates hiervoor te bezorgen aan Steven De Looze Verdeling vastgoed Berekening en toewijzingen van kostprijs vastgoed aan een zorggebonden of organisatiegebonden activiteit

Verwerking kosten en inkomsten

Kostenoverzicht Organisatiegebonden personeelskosten Zorggebonden personeelskosten Zorgprestaties één op één gelinkt aan bewoner Bv. Kinesitherapie Te verdelen a.d.h.v. verdeelsleutels Bv. Directie Organisatiegebonden werkingskosten Zorggebonden werkingskosten Te verdelen a.d.h.v. verdeelsleutels Bv. Attributen kinesist Te verdelen a.d.h.v. verdeelsleutels Bv. Verzekeringen Woon- en leefkosten Door te factureren activiteiten Bv. Voeding

Verdeelsleutels Definitie: de eenheid die als maatstaf geldt voor de toerekening van kosten aan verschillende kostenplaatsen, of van kostenplaatsen aan de kostendragers Voorbeelden Aanwezigheidsdagen Oppervlakte Uren Dagdelen Afstand … Lijst volledig vrij en onbeperkt aan te vullen door de voorziening

Verwerking van personeelskosten Definities: Jobtime: percentage van een FTE dat de persoon in kwestie werkzaam is, bv. als een medewerker 4 van de 5 dagen werkt, is de jobtime 80% Bezetting: percentage van de besteedbare uren die ook effectief aan cliënten worden besteed, exclusief verlof, pauzes, vergaderingen,…

Zorggebonden Personeel Definitie: de kosten voor personeel die directe of indirecte zorg verlenen aan de personen met een handicap Toevoegen van personeelsleden of –groepen Aantal personen in groep versus jobtime Aantal personen in groep kan uitgedrukt worden in aantal hoofden of in aantal FTE’s Indien FTE’s: jobtime is altijd 100% Indien aantal hoofden: jobtime aanpassen in functie van werkschema Bezetting versus reële bezette uren Als het aantal reële bezette uren bekend is, kan het aantal uren in die kolom worden ingevuld Is dit cijfer niet bekend, dan moet er een inschatting gemaakt worden m.b.v. het bezettingspercentage

Zorggebonden Personeel ZG Personeel ZG Personeels-kosten OG Personeels-kosten OG Personeel Totaal Kosten Cliënt Totaal Cliënt ZG Werkings-kosten Ander Personeel OG Werkings-kosten Woon- & Leefkosten Vastgoed

Zorggebonden Werking Definitie: kosten gelinkt aan zorggebonden activiteiten, die geen personeelskosten en woon- & leefkosten zijn ZG Personeel ZG Personeels-kosten OG Personeels-kosten OG Personeel Totaal Kosten Cliënt Totaal Cliënt ZG Werkings-kosten Ander Personeel OG Werkings-kosten Woon- & Leefkosten Vastgoed

Organisatiegebonden Personeel Definitie: de personeelseenheden of personeelskosten voor directie, management en beleid, administratie, logistiek klasse 1,… Toevoegen van personeelsleden of –groepen Aantal personen in groep vs jobtime: zelfde principe dan bij zorggebonden personeel Personeel actief voor woon- & leefactiviteit Kan toegevoegd worden in deze categorie Deze kosten worden niet mee verrekend, deze hebben als enig doel om de vergelijking met het boekhoudpakket te kunnen maken

Organisatiegebonden Personeel ZG Personeel ZG Personeels-kosten OG Personeels-kosten OG Personeel Totaal Kosten Cliënt Totaal Cliënt ZG Werkings-kosten Ander Personeel OG Werkings-kosten Woon- & Leefkosten Vastgoed

Organisatiegebonden Werking Definitie: de kosten noodzakelijk om het ondersteuningsaanbod hun functie en taken te laten uitvoeren ZG Personeels-kosten ZG Personeel OG Personeels-kosten OG Personeel Totaal Kosten Cliënt Totaal Cliënt ZG Werkings-kosten Ander Personeel OG Werkings-kosten Woon- & Leefkosten Vastgoed

Woon- & Leefkosten Definitie: kosten apart geïnd bij de cliënt Berekening Dient extern te gebeuren Als resultaat is er een kost per gekozen eenheid (verdeelsleutel) en subsidie per gekozen eenheid nodig Enkele voorbeelden reeds voorhanden in de tool (hippo, wasserij, energie en voeding) Inkomsten Ingeven van een verkoopprijs per woon- & leefkost Winst/verlies simuleren en analyseren

Woon- & Leefkosten ZG Personeels-kosten ZG Personeel OG Personeels-kosten OG Personeel Totaal Kosten Cliënt Totaal Cliënt ZG Werkings-kosten Ander Personeel OG Werkings-kosten Woon- & Leefkosten Vastgoed

Ander personeel Definitie: personeel dat werkzaam is in de voorziening, maar niet via het VAPH gefinancierd wordt Toevoegen van personeelsleden of –groepen Enkel individueel toe te voegen Zowel kosten als subsidies (inkomsten) ingeven Linken aan kostenrubriek (zorggebonden, organisatiegebonden of woon- & leefkosten) Voor zorggebonden ander personeel ook het aantal reële bezette uren ingeven Woon- & Leefkosten: zelfde principe dan bij het organisatiegebonden personeel

Ander personeel ZG Personeels-kosten ZG Personeel OG Personeels-kosten Totaal Kosten Cliënt Totaal Cliënt ZG Werkings-kosten Ander Personeel OG Werkings-kosten Woon- & Leefkosten Vastgoed

Vastgoed Toevoegen van gebouwen Verdeling van kosten Procentuele verdeling van het gebouw per kostenrubriek Woon- & leefkosten toegevoegd voor vergelijking met boekhouding, geen verdere verrekening Afschrijving laten berekenen of vervangingskost invullen Verdeling van kosten Percentage van totale vastgoedkosten zorggebonden en organisatiegebonden toewijzen aan individuele diensten Verrekening van die resultaten naar de respectievelijke werkingskosten

Vastgoed ZG Personeels-kosten ZG Personeel OG Personeels-kosten Totaal Kosten Cliënt Totaal Cliënt ZG Werkings-kosten Ander Personeel OG Werkings-kosten Woon- & Leefkosten Vastgoed

Samenvatting Kosten Alle kosten, samengevat per dienst, komen samen in één tabblad Toewijzen van desbetreffende aantal eenheden per dienst m.b.v. de gekozen verdeelsleutels

Inkomsten 2 bronnen Vergoedingen Facturatie Op basis van budgetcategorieën Verdeling punten / cash Aangevuld met eventuele niet VAPH subsidies Op basis van woon- & leefkosten Verbruik wordt doorgefactureerd d.m.v. een verkoopprijs

‘Totaal Cliënt’

Verwerken resultaten Samenvatting berekeningen cliënten of pakketten Cijfers kunnen op één lijn worden toegevoegd op een apart tabblad Kan gebruikt worden in externe Excel voor verdere analyse Aantal eenheden van woon- & leefkosten De verbruikte aantallen kunnen per cliënt of pakket op één lijn worden gezet op een apart tabblad Dit om de bezettingsgraad op te volgen in vergelijking met de gebudgetteerde cijfers

Basishandelingen in de tool

Basishandelingen Toevoegen en aanpassen van diensten en verdeelsleutels In te vullen in de drie kolommen op het tabblad ‘Keuzelijsten’ Ingevulde diensten en verdeelsleutels worden dan zichtbaar in de desbetreffende drop-down menu’s Oranje gekleurde cellen zijn steeds invulcellen, witte cellen zijn berekende cellen Benoemde cellen en tabellen zijn te vinden in de legende De afkortingen kunnen links bovenaan ingegeven worden om direct naar de cel of tabel te gaan

Basishandelingen Toevoegen van lijnen in een tabel Dit is nodig om alle diensten/activiteiten zichtbaar te maken in de desbetreffende tabellen TAB toets inhouden als een cel in de tabel geselecteerd is, lijnen toevoegen tot er een nul verschijnt in de kolom waar de dienst/activiteit moet staan In bovenstaand geval zijn er 2 lijnen te veel toegevoegd Verwijderen van lijnen in een tabel Rij selecteren door op het nummer van de rij te klikken Rechtermuisknop > Verwijderen

Basishandelingen Navigeren in de tool Versiebeheer Via knop ‘Inhoudstafel’ en knop ‘Vorige’ In de inhoudstafel kan op elke naam van een tabblad geklikt worden Versiebeheer Hou steeds één lege kopie bij Sla regelmatig op onder andere versies, zodat er niets verloren gaat

Nawoord

Hulp nodig? Bij vragen over de tool zelf en het invullen ervan Contactpersoon: Steven De Looze, steven.delooze@vlaamswelzijnsverbond.be Bij vragen over interpretatie van de resultaten of het vertalen van uw voorziening naar de tool Contactpersoon: Emiel De Smedt Persoonlijke consulting op aanvraag in blokken van 2 uur

Wat brengt de toekomst? Mogelijkheid om deze tool te vertalen naar een webapplicatie Dynamische berekeningen Connectie met uw boekhoudpakket Regelmatige updates bij aanpassing van de wetgeving Benchmarking met vergelijkbare voorzieningen Minder voorbereidingswerk, snellere berekeningen en simulaties

Contactpersonen Johan Carton Johan.carton@moorestephens.be 0473/98.62.81 Emiel De Smedt Emiel.desmedt@moorestephens.be 0476/37.24.37 Tars Platinck Tars.platinck@moorestephens.be 0486/10.01.82