Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Van idee tot digitaal materiaal
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Redactioneel schrijven Les 1
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Wiki: Medmec04 les 5 Engagement The game called life
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1 Cultureel zelfportret
Leren in nieuwe contexten
Keuzebegeleiding havo 3
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
De kubus van CSPE succesfactoren!
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Niets is wat het lijkt.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Evaluatie Cursus.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Rollen binnen het werkplekleren
De nieuwe onderbouw.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Keuzethema: differentiatie
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs
Havo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2 Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2

Doel cursus Op een beredeneerde wijze ontwikkelen van projectonderwijs in de onderbouw GT. Bijeenkomst 1: analyse Bijeenkomst 2: ontwerp Bijeenkomst 3: evaluatie Vul de datum in

Doel bijeenkomst 2 Ontwerp Docenten passen bestaande thema's aan of ontwikkelen nieuwe thema's aan de hand van de vastgestelde visie op projectonderwijs in de onderbouw GT Hulpmiddelen Vastgestelde visie (bijeenkomst 1) Verdeling en beschrijving van de thema's (instrument B5: Afstemmen van inhouden tussen projecten en vakken) Instrument B5: http://www.slo.nl/voortgezet/onderbouw/themas/project/Boek/ Vul de datum in

Opzet bijeenkomst 2 Terugblik bijeenkomst 1 en vooruitblik Aan de slag met het uitwerken van: De projecten de vaardigheden Afronden en vooruitblikken Vul de datum in

Terugblik bijeenkomst 1 Vastgestelde visie op themaonderwijs in de onderbouw Wat hebben we ook alweer gezamenlijk afgesproken? Na de 1e bijeenkomst hebben de kartrekkers (onderwijskundige op de school + 2 teamleiders) alle input (spinnenwebspel) uit de 1e bijeenkomst verwerkt en beschreven tot een visie. Gezorgd is dat alles leerplanaspecten een logisch samenhangend geheel vormen. Tijdens deze bijeenkomst wordt de visie uitgereikt zodat iedereen deze telkens paraat heeft bij het ontwikkelen van nieuwe projecten of het aanpassen van bestaande projecten. Vul de datum in

Waarom projectonderwijs? http://www.leraar24.nl/video/2953 Vul de datum in

Aan de slag Vastgestelde visie geldt als richtinggevend kader / ontwerpcriteria voor te ontwikkelen of bij te stellen projecten. Projectthema's zijn bekend; Deelnemende vakken zijn bekend; Betrokken vaardigheden zijn bekend Vul de datum in

Projecten op een rij (leerjaar 1) project-onderwerpen Onderzoek naar het menselijk lichaam en de verschillen Our town zo wil ik wonen Kruistocht in spijkerbroek Boeren landleven Mediawijsheid Gewoon anders Nederlandse koloniën leergebieden / vakken mens en techniek mens en leven wiskunde Nederlands sport en bewegen kunst en cultuur Engels bewegen en sport mens en maatschappij mens en natuur   vaardigheden plannen samenwerken onderzoek doen informatie-vaardigheden samen werken informatie- presentere vakspecifieke vaardigheden grafieken en tabellen resultaten analyseren verslaglegging met meetinstrumenten overweg kunnen spreekvaardigheid schrijfvaardigheid leesvaardigheid tijdbalken technische vaardigheden rekenen atlas gebruiken practicum Voorafgaand aan deze bijeenkomst hebben docenten de opdracht gekregen om bestaande projecten of eerste ideeën voor nieuw te ontwikkelen projecten in te brengen bij de kartrekkers. Daarbij hebben docenten ook contacten gezocht met collega's van andere vakken om te kijken welke vakken logischerwijs samen een project kunnen vormen (samenhang en vakoverstijgend werken is nl één van uitgangspunten op deze school voor projectonderwijs). Vervolgens hebben de kartrekkers alle projecten bekeken en op basis van de reeds vastgestelde visie besloten welke projecten groen licht krijgen. Aan deze projecten wordt tijdens deze bijeenkomst verder gewerkt. In bovenstaande dia staan alle projecten die in leerjaar 1 gegeven kunnen worden. Tijdens deze bijeenkomst zijn twee projecten verder uitgewerkt met alle betrokken vakdocenten. Na de bijeenkomst kunnen docenten hier nog verder aan werken.

Projecten op een rij (leerjaar 2) Project-onderwerpen Ontwikkelingslanden Het weer Serieproductie sieraden en metaalpuzzels Travelling Bouw je eigen appartement Van iets tot niets Leergebieden / Vakken mens en techniek mens en maatschappij kunst en cultuur engels mens en leven wiskunde Nederlands beeldende vorming Engels techniek technologie nederlands beeldenvorming economie   Vaardigheden samenwerken onderzoek doen informatie-vaardigheden presenteren plannen informatie- vaardigheden Vakspecifieke vaardigheden practicum uitvoeren werken met atlas dansen brief schrijven werken met meetinstrumenten aspecten van het weer fotografie zonnewijzer ontwerpen mallen maken spreekvaardigheid schrijfvaardigheid leesvaardigheid luistervaardigheid technische vaardigheden computer-vaardigheden meten en rekenen spelling en grammatica rekenen begroten filmen Hier geldt dezelfde toelichting als bij de vorige dia.

Aan de slag: projecten beschrijven Toelichting op instrument D3: Projectformat, uit het handboek projectonderwijs: Uitwerken en beschrijven thema's Ten behoeve van D3: Zit het thema logisch in elkaar (hangen alle aspecten logisch met elkaar samen)? ! Houd telkens de vastgestelde visie en de tussendoelen als richtinggevend kader / ontwerpcriteria bij de hand ! Instrument D3: http://www.slo.nl/voortgezet/onderbouw/themas/project/Boek/ Vul de datum in

Aan de slag: Algemene vaardigheden Deelvaardigheden (leerinhouden) Waar staat de leerling gezien het einddoel van zijn leerjaar? Leerdoel leerjaar 1 Leerdoel leerjaar 2 Leerdoel leerjaar 3 Rollen en taken uitvoeren Start Eind Groen: beoordeling 1 Rood: beoordeling 2 Blauw: beoordeling 3 De leerling helpt in een team rollen en taken te verdelen en voert de taken binnen een rol uit volgens planning. De leerling helpt in een team rollen en taken te verdelen, neemt wisselende rollen op zich, voert de bijbehorende taken uit volgens planning en afgesproken resultaat en praat anderen tussentijds bij over de voortgang. De leerling helpt in een team rollen en taken te verdelen, neemt wisselende rollen op zich, voert de bijbehorende taken uit volgens planning en afgesproken resultaat, bespreekt tussentijds de voortgang en verwerkt de hierop ontvangen feedback naar behoren. Actief luisteren De leerling luistert geïnteresseerd naar de inbreng van groepsgenoten, laat de ander uitpraten, stelt vragen en maakt aantekeningen. De leerling luistert geïnteresseerd naar de inbreng van groepsgenoten, laat de ander uitpraten, stelt vragen, vraagt door indien nodig, geeft kritiek, maakt aantekeningen en kan samenvatten. De leerling luistert geïnteresseerd naar de inbreng van groepsgenoten, laat de ander uitpraten, stelt vragen, vraagt door indien nodig, geeft kritiek, maakt aantekeningen, kan samenvatten, trekt conclusies en formuleert vervolgstappen. Een uitgangspunt van deze school is aandacht voor de vaardig: plannen en organiseren, samenwerken, informatievaardigheden, presenteren en Reflecteren. Om te bepalen welke leerinhouden op welk moment aan de orde kunnen komen, en om daarbij afstemming tussen de projecten te realiseren, kunnen de vaardighedenlijnen van SLO behulpzaam zijn (http://www.slo.nl/voortgezet/onderbouw/themas/project/Boek/  Onderdeel J Leerlijnen). Op het moment dat de ene groep docenten aan de slag ging met het verder uitwerken van de projecten, ging een andere groep docenten aan de slag met de vaardigheden. Bekeken is welke onderdelen van welke vaardigheden ze aan bod willen laten komen binnen projectonderwijs. Hier zijn ze ook na de bijeenkomst mee verder gegaan. Onder moet na de bijeenkomst nog de afstemming plaatsvinden met de ontwikkelde projecten. Wat de 'vaardighedengroep' besloten heeft als relevante (onderdelen van) vaardigheden, moet een plek krijgen binnen de verschillende projecten. Vul de datum in

Afronden en vooruitblikken Huiswerk: Verder uitwerken en beschrijven (instrument D3) Zorg dat het thema logisch in elkaar zit (samenhang) Verder uitwerken van de vaardighedenlijnen (J. Leerlijnen) Vul de datum in