Processen Knelpunten Oplossingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

De historie & de toekomst
VAVO in BRON 28 januari 2014.
OP DE RADAR!!! Informatievoorziening bij de AFM RENY Voorstelrondje:
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Informatiediensten bij DNB Heterdaadsessie Papieren Tijger Netwerk 29 september 2009.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
RODIN Regio’s Zaanstreek en Waterland 23 november 2011
Aan de slag met de Baseline Informatiehuishouding van Gemeenten
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
Trefwoorden overbodig? De gebruiker aan het woord Annemieke Jurgens InfoManagement 27 april 2006.
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
Praktijk case: “Geautomatiseerd scannen én verwerken van ingekomen facturen” ICT Platform.
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Kloof dichten! André van Nijkerken Accountmanager VISD & CORV regio oost
Informatieplattegrond
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
1 Conferentie Archieven In het kader van de ontmanteling Land en Eilandgebieden augustus 2007 Plaza Hotel Bonaire ARCHIVO, NOS MEMORIA Mw. M.L..
Enterprise Document Management Fase
Producten & Werkprocessen
E-Depot Overijssel 2 oktober 2013.
Visie informatievoorziening
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Visie & Strategie.
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Waardering en selectie op de schop Charles Jeurgens Robbert Jan Hageman KVAN, 7 juni 2011.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Implementatie Mijn Overheid Berichtenbox bij gemeente Almere
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
1 december Stand van zaken Centrumplan – fase 1 ● Terugblik ● Financieel kader ● Risico’s ● Vooruitkijken.
De nieuwe rol van het SRL in het sociaal wijkteam. Generalistische specialist of specialistische generalist?
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
De BAG als klus Een Quick Fix voor gemeenten die gaan voor een 5,5 bij de audit.
Abstract I&I-conferentie Wat maakt een LeerlingVolgSysteem (LVS) tot een succes binnen de organisatie? Natuurlijk moet er worden voldaan aan tal van randvoorwaarden,
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Archiveren van ruimtelijke plannen | 20 november 2012 Archiveren van ruimtelijke plannen Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
KNVI Congres Introductie BI.
De X-road Pleidooi om niet incrementeel te blijven verbeteren aan de geautomatiseerde overheid over te stappen naar een digitaal opgezette overheid.
De X-road Pleidooi om niet incrementeel te blijven verbeteren aan de geautomatiseerde overheid over te stappen naar een digitaal opgezette overheid.
Piet Van Schuylenbergh
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Kennis delen.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Welkom bij consultatie- bijeenkomst
Herman Gelissen penningmeester
SKILL GAMES JO8, JO9, JO10 & JO11.
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Train-the-trainer opleidingspakketten informatiemanagement.
Het E-depot van Rotterdam
Workshop Voorbereiding op de Omgevingswet – hoe creëer je beweging?
Private Kwaliteitborging
Dialoog.
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Workshop 5: bepalen van indicatoren
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Processen Knelpunten Oplossingen 29 juni 2017

Processen Knelpunten Oplossingen Praktijk

Waar lopen we tegen aan… Waar zijn onze processen op gebaseerd? Toelichting Moeten we met stoom en kokend water aan de slag? Of pas op termijn? Is het structureel of een hype? Hoeveel last gaan we er daadwerkelijk van krijgen? Wat kunnen we zelf al, waar ligt onze expertise en wat zijn onze sterke kanten? Aan welke ontwikkelpunten moeten we zelf aan werken of kunnen we samenwerken met collega’s die de kennis en kunde wel hebben of moeten we externe expertise inhuren? Volgen we iedere ontwikkeling blindelings of zijn beperkte aanpassingen voldoende? Of gaat het om een ongewenste ontwikkeling en zo ja, hoe overtuigen we de organisatie/beslissers hiervan.

Doen processen en het DMS wat wij willen? Toelichting Moeten we met stoom en kokend water aan de slag? Of pas op termijn? Is het structureel of een hype? Hoeveel last gaan we er daadwerkelijk van krijgen? Wat kunnen we zelf al, waar ligt onze expertise en wat zijn onze sterke kanten? Aan welke ontwikkelpunten moeten we zelf aan werken of kunnen we samenwerken met collega’s die de kennis en kunde wel hebben of moeten we externe expertise inhuren? Volgen we iedere ontwikkeling blindelings of zijn beperkte aanpassingen voldoende? Of gaat het om een ongewenste ontwikkeling en zo ja, hoe overtuigen we de organisatie/beslissers hiervan.

Zelf processen beschrijven of laten doen? Toelichting Kunnen we nog voldoen aan wet-/regelgeving en allen normen en kaders die er zijn zoals KPI’s, Baseline Informatiehuishouding/ Informatiebeveiliging, TMLO, Archief 2020 Door automatisering/digitalisering zijn we niet meer nodig. In de toekomst is er alleen nog maar automatische scanning of helemaal geen papieren post meer. Tekst wordt door semantische software ontleed en gekoppeld aan trefwoorden, BAC-codes en zaaktypen die alle relevante gegevens van de selectielijst bevatten. Selectie en vernietiging kan daardoor ook geautomatiseerd plaatsvinden. Evenals overbrenging naar een E-depot. Of ligt het toch net even anders? Dreigen we weg te worden gereorganiseerd? Gaan we op in een groter team? Worden we als specialist verspreid over de organisatie? Bestaan we straks helemaal niet meer? Zijn we een bezuinigingspost geworden? Of blijven we marginaal bestaan omdat we al jarenlang onderbezetting hebben en nooit financieel de steun hebben gekregen om zaken echt aan te pakken? Zijn we genoeg zichtbaar, communiceren/profileren we onszelf genoeg. Werken we al samen of juist te weinig. Maar vooral: als we dit allemaal doen, doen we dat dan op een juiste en effectieve manier? Zit de organisatie nog op onze dienstverlening te wachten? Doen we straks alleen nog maar taken die anderen niet willen doen? Dreigen we overbodig te worden? Sluit onze expertise niet aan op de dagelijkse bedrijfsvoering en kunnen onze collega’s hier niets mee? Hoe komen we van Techniek en Theorie naar praktische toepasbaarheid in de bedrijfsvoering? Dreigen we overbodig te worden doordat we niet genoeg mee veranderen?

Specifiek of generiek beschrijven? Toelichting Kunnen we nog voldoen aan wet-/regelgeving en allen normen en kaders die er zijn zoals KPI’s, Baseline Informatiehuishouding/ Informatiebeveiliging, TMLO, Archief 2020 Door automatisering/digitalisering zijn we niet meer nodig. In de toekomst is er alleen nog maar automatische scanning of helemaal geen papieren post meer. Tekst wordt door semantische software ontleed en gekoppeld aan trefwoorden, BAC-codes en zaaktypen die alle relevante gegevens van de selectielijst bevatten. Selectie en vernietiging kan daardoor ook geautomatiseerd plaatsvinden. Evenals overbrenging naar een E-depot. Of ligt het toch net even anders? Dreigen we weg te worden gereorganiseerd? Gaan we op in een groter team? Worden we als specialist verspreid over de organisatie? Bestaan we straks helemaal niet meer? Zijn we een bezuinigingspost geworden? Of blijven we marginaal bestaan omdat we al jarenlang onderbezetting hebben en nooit financieel de steun hebben gekregen om zaken echt aan te pakken? Zijn we genoeg zichtbaar, communiceren/profileren we onszelf genoeg. Werken we al samen of juist te weinig. Maar vooral: als we dit allemaal doen, doen we dat dan op een juiste en effectieve manier? Zit de organisatie nog op onze dienstverlening te wachten? Doen we straks alleen nog maar taken die anderen niet willen doen? Dreigen we overbodig te worden? Sluit onze expertise niet aan op de dagelijkse bedrijfsvoering en kunnen onze collega’s hier niets mee? Hoe komen we van Techniek en Theorie naar praktische toepasbaarheid in de bedrijfsvoering? Dreigen we overbodig te worden doordat we niet genoeg mee veranderen?

Wanneer voldoet een proces? Toelichting Kunnen we nog voldoen aan wet-/regelgeving en allen normen en kaders die er zijn zoals KPI’s, Baseline Informatiehuishouding/ Informatiebeveiliging, TMLO, Archief 2020 Door automatisering/digitalisering zijn we niet meer nodig. In de toekomst is er alleen nog maar automatische scanning of helemaal geen papieren post meer. Tekst wordt door semantische software ontleed en gekoppeld aan trefwoorden, BAC-codes en zaaktypen die alle relevante gegevens van de selectielijst bevatten. Selectie en vernietiging kan daardoor ook geautomatiseerd plaatsvinden. Evenals overbrenging naar een E-depot. Of ligt het toch net even anders? Dreigen we weg te worden gereorganiseerd? Gaan we op in een groter team? Worden we als specialist verspreid over de organisatie? Bestaan we straks helemaal niet meer? Zijn we een bezuinigingspost geworden? Of blijven we marginaal bestaan omdat we al jarenlang onderbezetting hebben en nooit financieel de steun hebben gekregen om zaken echt aan te pakken? Zijn we genoeg zichtbaar, communiceren/profileren we onszelf genoeg. Werken we al samen of juist te weinig. Maar vooral: als we dit allemaal doen, doen we dat dan op een juiste en effectieve manier? Zit de organisatie nog op onze dienstverlening te wachten? Doen we straks alleen nog maar taken die anderen niet willen doen? Dreigen we overbodig te worden? Sluit onze expertise niet aan op de dagelijkse bedrijfsvoering en kunnen onze collega’s hier niets mee? Hoe komen we van Techniek en Theorie naar praktische toepasbaarheid in de bedrijfsvoering? Dreigen we overbodig te worden doordat we niet genoeg mee veranderen?

Kloof ICT en Informatievoorziening Toelichting Kunnen we nog voldoen aan wet-/regelgeving en allen normen en kaders die er zijn zoals KPI’s, Baseline Informatiehuishouding/ Informatiebeveiliging, TMLO, Archief 2020 Door automatisering/digitalisering zijn we niet meer nodig. In de toekomst is er alleen nog maar automatische scanning of helemaal geen papieren post meer. Tekst wordt door semantische software ontleed en gekoppeld aan trefwoorden, BAC-codes en zaaktypen die alle relevante gegevens van de selectielijst bevatten. Selectie en vernietiging kan daardoor ook geautomatiseerd plaatsvinden. Evenals overbrenging naar een E-depot. Of ligt het toch net even anders? Dreigen we weg te worden gereorganiseerd? Gaan we op in een groter team? Worden we als specialist verspreid over de organisatie? Bestaan we straks helemaal niet meer? Zijn we een bezuinigingspost geworden? Of blijven we marginaal bestaan omdat we al jarenlang onderbezetting hebben en nooit financieel de steun hebben gekregen om zaken echt aan te pakken? Zijn we genoeg zichtbaar, communiceren/profileren we onszelf genoeg. Werken we al samen of juist te weinig. Maar vooral: als we dit allemaal doen, doen we dat dan op een juiste en effectieve manier? Zit de organisatie nog op onze dienstverlening te wachten? Doen we straks alleen nog maar taken die anderen niet willen doen? Dreigen we overbodig te worden? Sluit onze expertise niet aan op de dagelijkse bedrijfsvoering en kunnen onze collega’s hier niets mee? Hoe komen we van Techniek en Theorie naar praktische toepasbaarheid in de bedrijfsvoering? Dreigen we overbodig te worden doordat we niet genoeg mee veranderen?

Procesbeschrijving noodzakelijk? Toelichting Kunnen we nog voldoen aan wet-/regelgeving en allen normen en kaders die er zijn zoals KPI’s, Baseline Informatiehuishouding/ Informatiebeveiliging, TMLO, Archief 2020 Door automatisering/digitalisering zijn we niet meer nodig. In de toekomst is er alleen nog maar automatische scanning of helemaal geen papieren post meer. Tekst wordt door semantische software ontleed en gekoppeld aan trefwoorden, BAC-codes en zaaktypen die alle relevante gegevens van de selectielijst bevatten. Selectie en vernietiging kan daardoor ook geautomatiseerd plaatsvinden. Evenals overbrenging naar een E-depot. Of ligt het toch net even anders? Dreigen we weg te worden gereorganiseerd? Gaan we op in een groter team? Worden we als specialist verspreid over de organisatie? Bestaan we straks helemaal niet meer? Zijn we een bezuinigingspost geworden? Of blijven we marginaal bestaan omdat we al jarenlang onderbezetting hebben en nooit financieel de steun hebben gekregen om zaken echt aan te pakken? Zijn we genoeg zichtbaar, communiceren/profileren we onszelf genoeg. Werken we al samen of juist te weinig. Maar vooral: als we dit allemaal doen, doen we dat dan op een juiste en effectieve manier? Zit de organisatie nog op onze dienstverlening te wachten? Doen we straks alleen nog maar taken die anderen niet willen doen? Dreigen we overbodig te worden? Sluit onze expertise niet aan op de dagelijkse bedrijfsvoering en kunnen onze collega’s hier niets mee? Hoe komen we van Techniek en Theorie naar praktische toepasbaarheid in de bedrijfsvoering? Dreigen we overbodig te worden doordat we niet genoeg mee veranderen?

Geschiktheid Zaaktypenlijst? Toelichting Kunnen we nog voldoen aan wet-/regelgeving en allen normen en kaders die er zijn zoals KPI’s, Baseline Informatiehuishouding/ Informatiebeveiliging, TMLO, Archief 2020 Door automatisering/digitalisering zijn we niet meer nodig. In de toekomst is er alleen nog maar automatische scanning of helemaal geen papieren post meer. Tekst wordt door semantische software ontleed en gekoppeld aan trefwoorden, BAC-codes en zaaktypen die alle relevante gegevens van de selectielijst bevatten. Selectie en vernietiging kan daardoor ook geautomatiseerd plaatsvinden. Evenals overbrenging naar een E-depot. Of ligt het toch net even anders? Dreigen we weg te worden gereorganiseerd? Gaan we op in een groter team? Worden we als specialist verspreid over de organisatie? Bestaan we straks helemaal niet meer? Zijn we een bezuinigingspost geworden? Of blijven we marginaal bestaan omdat we al jarenlang onderbezetting hebben en nooit financieel de steun hebben gekregen om zaken echt aan te pakken? Zijn we genoeg zichtbaar, communiceren/profileren we onszelf genoeg. Werken we al samen of juist te weinig. Maar vooral: als we dit allemaal doen, doen we dat dan op een juiste en effectieve manier? Zit de organisatie nog op onze dienstverlening te wachten? Doen we straks alleen nog maar taken die anderen niet willen doen? Dreigen we overbodig te worden? Sluit onze expertise niet aan op de dagelijkse bedrijfsvoering en kunnen onze collega’s hier niets mee? Hoe komen we van Techniek en Theorie naar praktische toepasbaarheid in de bedrijfsvoering? Dreigen we overbodig te worden doordat we niet genoeg mee veranderen?

Uitwisselbaarheid met E-depot? Toelichting Kunnen we nog voldoen aan wet-/regelgeving en allen normen en kaders die er zijn zoals KPI’s, Baseline Informatiehuishouding/ Informatiebeveiliging, TMLO, Archief 2020 Door automatisering/digitalisering zijn we niet meer nodig. In de toekomst is er alleen nog maar automatische scanning of helemaal geen papieren post meer. Tekst wordt door semantische software ontleed en gekoppeld aan trefwoorden, BAC-codes en zaaktypen die alle relevante gegevens van de selectielijst bevatten. Selectie en vernietiging kan daardoor ook geautomatiseerd plaatsvinden. Evenals overbrenging naar een E-depot. Of ligt het toch net even anders? Dreigen we weg te worden gereorganiseerd? Gaan we op in een groter team? Worden we als specialist verspreid over de organisatie? Bestaan we straks helemaal niet meer? Zijn we een bezuinigingspost geworden? Of blijven we marginaal bestaan omdat we al jarenlang onderbezetting hebben en nooit financieel de steun hebben gekregen om zaken echt aan te pakken? Zijn we genoeg zichtbaar, communiceren/profileren we onszelf genoeg. Werken we al samen of juist te weinig. Maar vooral: als we dit allemaal doen, doen we dat dan op een juiste en effectieve manier? Zit de organisatie nog op onze dienstverlening te wachten? Doen we straks alleen nog maar taken die anderen niet willen doen? Dreigen we overbodig te worden? Sluit onze expertise niet aan op de dagelijkse bedrijfsvoering en kunnen onze collega’s hier niets mee? Hoe komen we van Techniek en Theorie naar praktische toepasbaarheid in de bedrijfsvoering? Dreigen we overbodig te worden doordat we niet genoeg mee veranderen?

Waar lopen we tegen aan… Knelpunten, vragen en discussiepunten: Waar zijn onze processen op gebaseerd? Doen processen en het DMS wat wij willen? Zelf processen beschrijven of laten doen? Specifiek of generieke beschrijving? Wanneer voldoet een proces? Toelichting Moeten we met stoom en kokend water aan de slag? Of pas op termijn? Is het structureel of een hype? Hoeveel last gaan we er daadwerkelijk van krijgen? Wat kunnen we zelf al, waar ligt onze expertise en wat zijn onze sterke kanten? Aan welke ontwikkelpunten moeten we zelf aan werken of kunnen we samenwerken met collega’s die de kennis en kunde wel hebben of moeten we externe expertise inhuren? Volgen we iedere ontwikkeling blindelings of zijn beperkte aanpassingen voldoende? Of gaat het om een ongewenste ontwikkeling en zo ja, hoe overtuigen we de organisatie/beslissers hiervan.

Waar lopen we tegen aan… Knelpunten, vragen en discussiepunten: Kloof ICT en informatievoorziening Procesbeschrijving noodzakelijk? Geschiktheid Zaaktypenlijst? Uitwisselbaarheid met E-depot? Proces TMLO Proof? Inrichting Ketenprocessen? Toelichting Moeten we met stoom en kokend water aan de slag? Of pas op termijn? Is het structureel of een hype? Hoeveel last gaan we er daadwerkelijk van krijgen? Wat kunnen we zelf al, waar ligt onze expertise en wat zijn onze sterke kanten? Aan welke ontwikkelpunten moeten we zelf aan werken of kunnen we samenwerken met collega’s die de kennis en kunde wel hebben of moeten we externe expertise inhuren? Volgen we iedere ontwikkeling blindelings of zijn beperkte aanpassingen voldoende? Of gaat het om een ongewenste ontwikkeling en zo ja, hoe overtuigen we de organisatie/beslissers hiervan.

Praktijkkeuzes gemeente Rijssen-Holten Generieke processen met fasen, beslispunten, resultaten, checkpoints. Specifieke vakprocessen in vakapplicaties Specialistische werkomgeving vakapplicaties, geen archiefomgeving/opslag. Werkafspraken en procesafspraken verwerkt in proces. Overkoepelend beheer van o.a. zaaktypen via i-Navigator Toelichting Moeten we met stoom en kokend water aan de slag? Of pas op termijn? Is het structureel of een hype? Hoeveel last gaan we er daadwerkelijk van krijgen? Wat kunnen we zelf al, waar ligt onze expertise en wat zijn onze sterke kanten? Aan welke ontwikkelpunten moeten we zelf aan werken of kunnen we samenwerken met collega’s die de kennis en kunde wel hebben of moeten we externe expertise inhuren? Volgen we iedere ontwikkeling blindelings of zijn beperkte aanpassingen voldoende? Of gaat het om een ongewenste ontwikkeling en zo ja, hoe overtuigen we de organisatie/beslissers hiervan.

Praktijkkeuzes gemeente Rijssen-Holten Via DMS gaan documenten naar vakapplicaties (koppelingen) Toekenning document en zaaknummers via DMS Na afronding in vakapplicatie gaat definitieve set na juridische controle naar het DMS. Deels gaan (web)formulieren en meldingen buiten post en archief om richting vakteams. Toelichting Moeten we met stoom en kokend water aan de slag? Of pas op termijn? Is het structureel of een hype? Hoeveel last gaan we er daadwerkelijk van krijgen? Wat kunnen we zelf al, waar ligt onze expertise en wat zijn onze sterke kanten? Aan welke ontwikkelpunten moeten we zelf aan werken of kunnen we samenwerken met collega’s die de kennis en kunde wel hebben of moeten we externe expertise inhuren? Volgen we iedere ontwikkeling blindelings of zijn beperkte aanpassingen voldoende? Of gaat het om een ongewenste ontwikkeling en zo ja, hoe overtuigen we de organisatie/beslissers hiervan.

Praktijkkeuzes gemeente Rijssen-Holten Generiek vervangingsproces met… Aanpassingen voor andere teams Als bijlage bij het handboek opgenomen Toelichting Moeten we met stoom en kokend water aan de slag? Of pas op termijn? Is het structureel of een hype? Hoeveel last gaan we er daadwerkelijk van krijgen? Wat kunnen we zelf al, waar ligt onze expertise en wat zijn onze sterke kanten? Aan welke ontwikkelpunten moeten we zelf aan werken of kunnen we samenwerken met collega’s die de kennis en kunde wel hebben of moeten we externe expertise inhuren? Volgen we iedere ontwikkeling blindelings of zijn beperkte aanpassingen voldoende? Of gaat het om een ongewenste ontwikkeling en zo ja, hoe overtuigen we de organisatie/beslissers hiervan.

Praktijkkeuzes gemeente Rijssen-Holten E-depot: niet zelf opzetten ivm risico’s, beheer, gebrek aan kennis. E-depot: overbrenging en uitplaatsing In de toekomst rechtstreekse opslag in E-depot via DMS? Ontwikkeling ketenproces voor nieuw te vormen Omgevingsdienst Twente Toelichting Moeten we met stoom en kokend water aan de slag? Of pas op termijn? Is het structureel of een hype? Hoeveel last gaan we er daadwerkelijk van krijgen? Wat kunnen we zelf al, waar ligt onze expertise en wat zijn onze sterke kanten? Aan welke ontwikkelpunten moeten we zelf aan werken of kunnen we samenwerken met collega’s die de kennis en kunde wel hebben of moeten we externe expertise inhuren? Volgen we iedere ontwikkeling blindelings of zijn beperkte aanpassingen voldoende? Of gaat het om een ongewenste ontwikkeling en zo ja, hoe overtuigen we de organisatie/beslissers hiervan.