Rekenen en wiskunde op Het Segment

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Aan de slag met kerndoelen in het VSO
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
De voorbereiding Opzet gemaakt voor de inplementatie van oefenen.nl voor het MT Plan van aanpak Tijdslijn Kostenplaatje.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Leerroutes op VSO Alphons Laudy
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Opbrengstgericht werken
Lineair curriculum concentrisch.
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Informatie- avond groep 6
Op naar…
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Passende perspectieven: Visie en uitgangspunten
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Referentiekader rekenen. Uit: /
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
De opleiding PrO-Entree Informatie-avond 21 april 2015.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Info-avond september 2017.
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 2: leerlingen plaatsen in leerroutes
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Gepersonaliseerd leren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Welkom bij de Stage-informatieavond
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 2: leerlingen plaatsen in leerroutes
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
Specialistische lesplaatsen
Welkom bij de Stage-informatieavond
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Rekenen en wiskunde op Het Segment Een praktijkvoorbeeld 9/16/2018

Opbouw workshop Korte kennismaking met Het Segment door Helene Presentatie van het curriculum en de keuzes die daarbinnen zijn gemaakt door Anneke ‘Hoe werkt het in de onderwijspraktijk’ door Helene Afsluiting

Praktijkonderwijs: 1F =streefrichting Terugblik 2008: advies commissie Meijerink Over de drempels met taal en rekenen 2009: veldraadplegingen Zorg: eisen 2F, algemeen maatschappelijk niveau 2010: Wet Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen Praktijkonderwijs: 1F =streefrichting

Praktijkonderwijs: twee opdrachten Leerlingen in hun ontwikkeling begeleiden naar zo zelfstandig mogelijk functionerende volwassenen spanningsveld Overbruggen met onderwijsaanbod Rekenen: kennisbasis en vaardigheidsniveau dat hen in staat stelt zoveel mogelijk zelfstandig te functioneren in onze gecijferde samenleving 2. Rekenwiskundige kennis en vaardigheden onderhouden en daar waar mogelijk of in dienst van het zelfstandig functioneren op een hoger niveau richting 1F brengen

Uitgangspunt: Doelen koppelen aan de toekomst van leerlingen: Leren ontwikkelingsperspectief Leren Werken en leren Werken Anders, beschermde arbeid

Hoe heeft Het Segment beide opdrachten van de wetgever opgepakt Twee leerroutes basisleerroute individuele leerroute Doel: het bereiken van zoveel mogelijk elementen van 1F afhankelijk van de capaciteiten en het ontwikkelingsperspectief Basisleerroute: gericht op maatschappelijke redzaamheid Individuele leerroute: onderhoud, gericht op domeinen 1 F

Het onderwijsaanbod Rekenen/wiskunde Dekkend voor de verschillen binnen leerlingenpopulatie Leerdoelen vastgelegd in leerlijnen lopen tot en met niveau 1F gespecificeerd naar uitstroom: - beschermde arbeid - arbeid - 1F (doorleren)

Basisleerroute in groepsontwikkelplan Gericht op de maatschappelijke redzaamheid via thema’s Promotie (zakrekenmachine, meten, geld, inhoud, wegen, temperatuur, aflezen, verhoudingen, Op jezelf) Basisleerroute = Promotie: in drie stromen gedifferentieerd op basis van ontwikkelingsmogelijkheden c.q. uitstroombestemming Volgen voortgang leerling: beheersingsdoelentool Promotie Bewijzen in portfolio van de leerling

Individuele leerroute in iop Eerste leerjaren: afgestemd op individuele mogelijkheden Onderhoud en stimuleren voortgang: De Rekentuin Verdiepen Promotie met Getal en Ruimte Extra stof meer wiskundige thema’s: Studiorekenen De verhouding basisleerroute – individuele leerroute verandert steeds meer ten gunste van de individuele leerroute naarmate leerlingen zich ontwikkelen en eigen keuzes leerjaar (3) 4 en 5: uitstroomperspectief leidend

Modulair aanbod: Beroepsspecifieke rekenwiskundige vaardigheden Leerjaren 4 en 5 Individuele leerroute geheel afgestemd op uitstroombestemming Uitstroom arbeid: gericht op de sector Modulair aanbod: Beroepsspecifieke rekenwiskundige vaardigheden Uitstroom vervolgonderwijs: rekenlessen richting 1F met Deviant

Bewaking kwaliteit onderwijsleerproces webbased registratie vorderingen: Handreikingen doelgerichte instructie individuele leerling/groepen leerlingen Iop-gesprekken: Promotie: … % beheerste doelen in relatie tot vorige iop-periode Jaarlijkse evaluatie: Opbrengsten op schoolniveau Klassenbezoek: gerealiseerde onderwijs in lijn met de afspraken