Rekenen en wiskunde op Het Segment Een praktijkvoorbeeld 9/16/2018
Opbouw workshop Korte kennismaking met Het Segment door Helene Presentatie van het curriculum en de keuzes die daarbinnen zijn gemaakt door Anneke ‘Hoe werkt het in de onderwijspraktijk’ door Helene Afsluiting
Praktijkonderwijs: 1F =streefrichting Terugblik 2008: advies commissie Meijerink Over de drempels met taal en rekenen 2009: veldraadplegingen Zorg: eisen 2F, algemeen maatschappelijk niveau 2010: Wet Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen Praktijkonderwijs: 1F =streefrichting
Praktijkonderwijs: twee opdrachten Leerlingen in hun ontwikkeling begeleiden naar zo zelfstandig mogelijk functionerende volwassenen spanningsveld Overbruggen met onderwijsaanbod Rekenen: kennisbasis en vaardigheidsniveau dat hen in staat stelt zoveel mogelijk zelfstandig te functioneren in onze gecijferde samenleving 2. Rekenwiskundige kennis en vaardigheden onderhouden en daar waar mogelijk of in dienst van het zelfstandig functioneren op een hoger niveau richting 1F brengen
Uitgangspunt: Doelen koppelen aan de toekomst van leerlingen: Leren ontwikkelingsperspectief Leren Werken en leren Werken Anders, beschermde arbeid
Hoe heeft Het Segment beide opdrachten van de wetgever opgepakt Twee leerroutes basisleerroute individuele leerroute Doel: het bereiken van zoveel mogelijk elementen van 1F afhankelijk van de capaciteiten en het ontwikkelingsperspectief Basisleerroute: gericht op maatschappelijke redzaamheid Individuele leerroute: onderhoud, gericht op domeinen 1 F
Het onderwijsaanbod Rekenen/wiskunde Dekkend voor de verschillen binnen leerlingenpopulatie Leerdoelen vastgelegd in leerlijnen lopen tot en met niveau 1F gespecificeerd naar uitstroom: - beschermde arbeid - arbeid - 1F (doorleren)
Basisleerroute in groepsontwikkelplan Gericht op de maatschappelijke redzaamheid via thema’s Promotie (zakrekenmachine, meten, geld, inhoud, wegen, temperatuur, aflezen, verhoudingen, Op jezelf) Basisleerroute = Promotie: in drie stromen gedifferentieerd op basis van ontwikkelingsmogelijkheden c.q. uitstroombestemming Volgen voortgang leerling: beheersingsdoelentool Promotie Bewijzen in portfolio van de leerling
Individuele leerroute in iop Eerste leerjaren: afgestemd op individuele mogelijkheden Onderhoud en stimuleren voortgang: De Rekentuin Verdiepen Promotie met Getal en Ruimte Extra stof meer wiskundige thema’s: Studiorekenen De verhouding basisleerroute – individuele leerroute verandert steeds meer ten gunste van de individuele leerroute naarmate leerlingen zich ontwikkelen en eigen keuzes leerjaar (3) 4 en 5: uitstroomperspectief leidend
Modulair aanbod: Beroepsspecifieke rekenwiskundige vaardigheden Leerjaren 4 en 5 Individuele leerroute geheel afgestemd op uitstroombestemming Uitstroom arbeid: gericht op de sector Modulair aanbod: Beroepsspecifieke rekenwiskundige vaardigheden Uitstroom vervolgonderwijs: rekenlessen richting 1F met Deviant
Bewaking kwaliteit onderwijsleerproces webbased registratie vorderingen: Handreikingen doelgerichte instructie individuele leerling/groepen leerlingen Iop-gesprekken: Promotie: … % beheerste doelen in relatie tot vorige iop-periode Jaarlijkse evaluatie: Opbrengsten op schoolniveau Klassenbezoek: gerealiseerde onderwijs in lijn met de afspraken