Hestelondersteunende zorg: Minder dwang en drang

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mediërend leren op bs. Theresia
Advertisements

Sectorplan: de regio aan zet!
Van Dwang en Drang naar HIC
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 6 : ‘Op weg naar vrijheid’
Voorbereiding WMO, vanuit SWZ. Task-Force WMO In 2011 gestart met Task-force WMO Leden: Regiomanager Beleidsadviseur Clustermanagers dagbesteding en ambulante.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Beter worden doe je thuis! DE KLINIEK EN HET FACT-TEAM
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Landelijk Platform GGz
Titel van de presentatie2 Wanneer start 2e spoor? Als werkgever en werknemer constateren dat herplaatsing bij eigen werkgever nu of binnen afzienbare.
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Herstelondersteunende zorg in Nederland
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Uw gemeente & mensen met een beperking
Van, voor én door het onderwijs.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
FPA De Boog in balans. Succes? it’s not always what you see!!
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Participatie in de praktijk
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Coaching week Rotterdam Academy.
Praktijkervaring en reflectie

Brainstormsessie spoedeisende psychiatrie van de toekomst
Maatschappelijke participatie samenwerking gemeente - Welstad Toelichting: Jaap Boer (coördinator vrijwilligerswerk/buurtwerker)
Reflecteren.
Over de organisatie: Afdelingen: AWBZ. Verpleging & Verzorging.Gespecialiseerde Ambulante Begeleiding WMO: Hulp bij het Huishouden Particulier en PGB.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
Dwang en Drang GGz Pauze Conflicthantering en persoonlijke veiligheid
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Een explorerend onderzoek naar inzet van familieleden bij dwangtoepassing.
Zwols Model. Afdeling Leefbaarheid en Participatie van de Eenheid Wijkzaken Gemeente Zwolle Team Ondersteuning Team Beleid en Projecten Team Wijkmanagement.
INKOPEN EN STUREN OP RESULTATEN JEUGDHULP GEMEENTE BRUNSSUM Maureen Schonewille Adviseur Vilans 8 maart 2016.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Het effect van de kernset op de triagist Wat te doen om de triagist verder te helpen? Hoe wordt het triagegesprek weer van de triagist? Rita Nieuwenhuis.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Titel van de presentatie Participatie = meedoen! Lieke van der Heijden, projectleider RIBW Actief.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Werkdruk bij de Mesdag 2 oktober 2015 Dr. Leni Beukema.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Stichting Jeugdformaat
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Toetsingskader Terugdringen separeren en afzonderen 2016
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Voorlichting, advies en instructie
In 2020 separeervrij: een haalbaar doel of een onrealistisch streven?
De spagaat van herstelgericht werken met forensische cliënten
Agressie op de werkvloer
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Van Dwang en Drang naar HIC
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Coaching.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Centrale Nachtzorg Gemiva-SVG
Transcript van de presentatie:

Hestelondersteunende zorg: Minder dwang en drang

Separeren terug te dringen van dagen naar uren. Samen met de teams de bejegening van de cliënt kritisch vorm geven teneinde toepassing van dwang en drang in de toekomst te voorkomen. Ervaringsdeskundigen inzetten bij: Het coachen van teams in het volgen en uitvoeren van het separeer protocol Implementeren van de presentiebenadering Beoordeling behandeling/beheersing na contactmomenten Casuïstiek besprekingen      

Separeren terugdringen van dagen naar uren. Cliënten met afgewogen risico’s regie geven Begeleiding cliënten opstellen van signaleringsplannen 1 op 1 begeleiding te bieden in het zetten van stappen uit de situatie Noodmedicatie in een eerder stadium bespreekbaar maken

Waarom noodmedicatie? (separeeerprotocol) Om separatie te voorkomen of verkorten. Om onnodig lang separeerverblijf te voorkomen. Om trauma’s van de cliënt te verminderen. Om het toestandsbeeld te stabiliseren. Om ieder uur een contactmoment waar te kunnen maken. Om met 2 personen te kunnen begeleiden zodat er meer personeel op de afdeling achter kan blijven.

Mindfulness: Oordeelvrij in het hier en nu Dagbesteding en vaardigheidstraining voor cliënten in separeer of kamerprogramma. Dwang en drang terugdringen en de kwaliteit van leven van cliënt vergroten Praktijkkennis, Forensisch denken  Mindfulness: Oordeelvrij in het hier en nu  Presentiebenadering: aansluiten bij de beleefwereld Verbinding zoeken en contact maken Regie cliënt  

Evaluatie na een dwang of drangsituatie met de cliënt Evaluatieformulier. De beleving van de cliënt centraal staat. Gericht reflecteren op de maatregel en het eigen aandeel daarin. Voorkomen van dwang en drang Cliënt eigenaar van het verslag. Terugkoppeling. Handelingsalternatieven. Opbouw wederzijds vertrouwen.