De didactiek van ontwerpen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Inwerktraject operator/docent Skills & Simulatie Lab
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Reflectievaardigheden en instrumenten
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Kenmerken van de concept contextbenadering
dialogue: telling showing listening imitating studio master en student construct a dialogue with words and performance in a continuously process Donald.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
DAb: Interactive Haptic Painting with 3D Virtual Brushes W. Baxter, V. Scheib, M. Lin, and D. Manocha.
Competentiegericht leren vmbo
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Volksuniversiteit Zwolle
Keukenhulpje MIRA Universiteit Twente. Opdrachtgever MIRA Onderzoeksinstituut Biomedische Technologie Technische Geneeskunde.
Met de Kennisbasis in zee!
Ambten in de gemeente Gaat het over ‘ambten’, dan gaat het over de gemeente. En gaat het over de gemeente, dan gaat het over Christus. 1 Kor vragen:
Leerstijlen KOLB SJM.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld,
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Mondzorg - persoonsgericht
Pré-NLT-module 3D-printen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Thema Leven Les 2 Wat is ethiek?.
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Unified Modeling Language 2.0
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Profeet in Babel, pelgrim naar Jeruzalem
Christelijke techniekfilosofie: hoe zou dat er uit kunnen zien?
Kenmerken van de concept contextbenadering
Introductie in de filosofie van ACT
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Product van TU Delft, SEC
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Product van TU Delft, SEC
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Onderzoek doen binnen ontwerpen
Transcript van de presentatie:

De didactiek van ontwerpen Marc de Vries

Wat onderzoek heeft laten zien Stappenschema’s kunnen nuttig zijn als ‘scaffold’ Meteen duidelijk maken welke zin een stap heeft, zodat schema’s geen eigen leven gaan lijden of als gekunsteld ervaren worden Geleidelijk moeten leerlingen zelf keuzen maken t.a.v. het proces Ontwerpen als een proces waarin bestaande kennis wordt toegepast (en daarmee verdiept/verbreed) en nieuwe kennis wordt geleerd Leren door ontwerpen: ontwerpen als praktijk (context) Begrippen uit de natuurkunde/scheikunde/biologie Begrippen uit de technologie

Kernbegrippen technologie Artefact Systeem Ontwerpen Modelleren Waarden

a. Artefacten Tweevoudige aard Kennis van artefacten Functies Fysieke/structurele aard Functionele aard Kennis van artefacten Kennis van fysieke/structurele aard Kennis van functionele aard Kennis van relatie fysiek/structureel – functioneel Kennis van processen (werking) Functies Eigenlijk Niet-eigenlijk On-eigenlijk

Ontwerpproces volgens John Gero F: function S: structure Be: expected behaviour Bs: structural behaviour D: design

b. Systeem Samenwerkende onderdelen Input-proces-output Preconcepten Systeemhierarchie Systeemgrenzen Input-proces-output Materie, energie en informatie Feedback Preconcepten Leerlingen hebben op jongere leeftijd moeite om systeemgrens te herkennen

c. Modelleren Soorten modellen Abstractie: weglaten Materiële modellen Conceptuele modellen Formele modellen Abstractie: weglaten Idealisering: veranderen Preconcepten bij leerlingen Alleen artefacten zijn te modelleren Hoe dichter bij de werkelijkheid, hoe beter

Nog een preconcept

Waarden Privacy Veiligheid (risico’s) Duurzaamheid Menswaardigheid Ethiek Deugden (mens is goed of slecht) Plichten (handeling is goed of slecht) Doelen (gevolgen zijn goed of slecht)

Concept-context-benadering Vroeger dachten we: begrippen leer je rechtstreeks op abstract niveau Later meenden we: je leert ze eerst in een praktische context, dan abstraheer je en dan komt er transfer naar andere contexten Nu geloven we: begrippen leer je door ze in een verscheidenheid in contexten te zien en dan geleidelijk te abstraheren Metafoor van de kameleon Dat betekent: eenzelfde begrip een paar keer in verschillende projecten expliciteren en dan steeds meer abstraheren

Begeleiden door vragen stellen Systeem: “als ik hier iets verander, wat gebeurt er dan daar?” Waarde: “hoe zou jij het ervaren als ik/dit apparaat . . .?” Artefact: “je zegt dat het van hout moet worden, maar waarom moet dat?” Model: “wat kan dit model niet dat het echte product wel kan?”

Toegepast op een NLT-module Technisch ontwerpen in de Biomedische Technologie Bedenk begeleidingsvragen m.b.t. Systeem Artefact Waarden Model