Wat is maatschappijleer? Alles draait om het zoeken naar verklaringen waarom de samenleving is, zoals die is. Het boek is opgebouwd uit vier thema’s: Rechtsstaat Parlementaire democratie Pluriforme samenleving Verzorgingsstaat
Weging: Toetsen tellen 4x Praktische opdracht telt 3x SO’s tellen 1 of 2x OSO’s tellen 1x Maatschappijleer telt op dezelfde manier mee als alle andere vakken in 4 vwo. In vwo 6 combinatiecijfer met: Levensbeschouwing ANW Profielwerkstuk
Waar is maatschappijleer voor nodig? Algemene ontwikkeling Het nieuws echt begrijpen: de ‘taal’ spreken (= begrippen leren) Enige vak dat voorbereid op groot aantal studies Rechten Psychologie Pedagogiek Sociologie Politicologie Criminologie Bestuurskunde Journalistiek Culturele antropologie Communicatiewetenschappen Internationale ontwikkelingsstudies
Wat is eigenlijk het probleem? Er zijn veel begrippen! Maatschappijleer gaat over ‘de maatschappij’ en gebruikt begrippen uit alle “maatschappijwetenschappen”. Er wordt veel jargon gebruikt. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een minister en een Kamerlid? Kennen we de feiten? Veel meningen zijn gebaseerd op stereotyperingen of vooroordelen. Lees bron 1 op bladzijde 143 van het tekstboek. Hoe interpreteren we de feiten? Ongeveer 1% van de autochtone Nederlandse jongeren en ongeveer 5% van de Marokkaanse jongeren in Nederland komt in aanraking met justitie. Welke conclusie kun je hieruit trekken? Marokkaanse jongeren zijn 5x zo vaak crimineel. One strike, you’re out! 95% van de Marokkaanse jongeren komt helemaal niet in aanraking met justitie. Hen wordt wel het gedrag van de andere 5% aangerekend! Bekijk bron 1 op bladzijde 9 van het tekstboek. Wat zegt deze bron over de kracht van interpretaties?
Beïnvloeding van interpretaties Externe factoren: Rolgedrag en cultuur Media (indoctrinatie, manipulatie, discriminatie p. 17 en 18) Interne factoren: Referentiekader: Waarden, normen, belangen en gewoonten (p. 11, 12 en 18) Jij zelf
Beïnvloeding van interpretaties Externe factoren: Rolgedrag en cultuur Media (indoctrinatie, manipulatie, discriminatie p. 17 en 18) Interne factoren: Referentiekader: Waarden, normen, belangen en gewoonten (p. 11, 12 en 18) Jij zelf... Nou ja, je hersenen dan
Het referentiekader Een individu kan natuurlijk een eigen mening hebben, maar die is altijd beïnvloed door de cultuur waarin hij opgroeit of de groep waarin hij zich bevindt. Hoe komt dat? “Zien doe je niet met je ogen, maar met je hersenen.”
Leren: het referentiekader vergroot Iets leren betekent nieuwe neurale verbindingen aanleggen. Dat gebeurt door herhaling. Of je dus wil of niet, je hersenen worden letterlijk gevormd door je omgeving en dus door je cultuur en de groep waarbinnen je leeft. Mogelijkheden van referentiekader: Een gedeeld referentiekader zorgt ervoor dat je kunt communiceren met je omgeving. Beperking van referentiekader: Het is erg moeilijk om te communiceren met mensen van buiten je omgeving.
Conclusies over het referentiekader 1. Het referentiekader richt onze blik. Dit blijkt uit het ‘onzichtbare gorilla experiment’. http://www.youtube.com/watch?v=UtKt8YF7dgQ Je ziet zo twaalf woorden. Probeer ze te onthouden. Wakker Droom Matras Deken Snurken Rust Moe Kussen Donker Bed Nacht Gapen
Conclusies over het referentiekader 1. Het referentiekader richt onze blik. Dit blijkt uit het ‘onzichtbare gorilla experiment’. http://www.youtube.com/watch?v=UtKt8YF7dgQ Kijk nu naar het volgende filmpje? http://www.youtube.com/watch?v=sF0SVBBfwNg&feature=related Wat heb je gezien? 2. Mensen vullen waarnemingen aan vanuit hun referentiekader. Dit is erg handig. Je kunt bijvoorbeeld de onderstaande zin waarschijnlijk gewoon lezen. Hr stt hlml nts n jll zn llml gk. Mensen zijn super efficiënte “communiceerders” als ze een referentiekader delen. Het gevaar is dat mensen hun eigen perceptie vermogen overschatten en onderschatten wat we er zelf bij verzinnen.
Conclusies over het referentiekader Wat staat hier? Ik hou van Parijs in de de lentetijd. Hoeveel van de twaalf woorden heb jij onthouden? Wakker Droom Matras Deken Snurken Rust Moe Kussen Donker Bed Nacht Gapen Wie had het woord slaap ‘onthouden’? 3. Mensen vullen herinneringen aan vanuit hun referentiekader. 4. Mensen maken onbewust een selectie in hun waarneming. Ook conclusie 3 en 4 zijn weer heel nuttig voor mensen, maar er is ook weer het gevaar dat mensen hun oordeel baseren op zaken die niet werkelijk zo zijn.
Samenvatting 1. Het referentiekader richt onze blik. 2. Mensen vullen waarnemingen aan vanuit hun referentiekader. 3. Mensen vullen herinneringen aan vanuit hun referentiekader. 4. Mensen maken onbewust een selectie in hun waarneming. Voorbeeld van hoe de manier waarop iets wordt gezegd de perceptie van de inhoud beïnvloed: https://www.youtube.com/watch?v=lFz5jbUfJbk