Wat is maatschappijleer?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting MaatschappijWetenschappen
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Lees- en Taalproblemen
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Observeren en rapporteren
De pluriforme samenleving
Illusies Met dank aan Christopher Chabris en Daniel Simons.
Natuurkunde & Scheikunde
Maatschappijwetenschappen
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Communicatieproblemen
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Voorlichting MaatschappijWetenschappen
Leerstijlen KOLB SJM.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Kijken naar Kinderen Week 2
Kijken naar Kinderen Week 2
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Het belang van voorlezen
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
Communicatie & Relatie
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Heel gewoon maar toch anders.
Woordjes leren.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Maatschappijwetenschappen Voorlichting ouders. voorlichting maw a3/g3 Maatschappijwetenschappen  Onderwerpen – Schoolexamen  Onderwerpen – Centraal.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Maatschappijwetenschappen en Maatschappijleer op het JFC
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Kan je zien of iemand holebi is?
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Luisteren en begrijpen
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Hand-Out.
Pluriforme samenleving
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Maatschappij Wetenschappen
H1 Hoe word je wie je bent?.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Informatieavond Kurzweil (basis).
Voorlichting, advies en instructie
Thema 4: Zo bereik je meer
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Identiteit, vooroordelen & beeldvorming
Voel je wel in je vel !.
Se AANDACHTSPUNTEN.
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Communicatie 7e les.
Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4. Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4.
SEL Les 2: normen en waarden.
Anders Kijken Je ziet meer als je eenmaal ergens op gewezen bent.
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

Wat is maatschappijleer? Alles draait om het zoeken naar verklaringen waarom de samenleving is, zoals die is. Het boek is opgebouwd uit vier thema’s: Rechtsstaat Parlementaire democratie Pluriforme samenleving Verzorgingsstaat

Weging: Toetsen tellen 4x Praktische opdracht telt 3x SO’s tellen 1 of 2x OSO’s tellen 1x Maatschappijleer telt op dezelfde manier mee als alle andere vakken in 4 vwo. In vwo 6 combinatiecijfer met: Levensbeschouwing ANW Profielwerkstuk

Waar is maatschappijleer voor nodig? Algemene ontwikkeling Het nieuws echt begrijpen: de ‘taal’ spreken (= begrippen leren) Enige vak dat voorbereid op groot aantal studies Rechten Psychologie Pedagogiek Sociologie Politicologie Criminologie Bestuurskunde Journalistiek Culturele antropologie Communicatiewetenschappen Internationale ontwikkelingsstudies

Wat is eigenlijk het probleem? Er zijn veel begrippen! Maatschappijleer gaat over ‘de maatschappij’ en gebruikt begrippen uit alle “maatschappijwetenschappen”. Er wordt veel jargon gebruikt. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een minister en een Kamerlid? Kennen we de feiten? Veel meningen zijn gebaseerd op stereotyperingen of vooroordelen. Lees bron 1 op bladzijde 143 van het tekstboek. Hoe interpreteren we de feiten? Ongeveer 1% van de autochtone Nederlandse jongeren en ongeveer 5% van de Marokkaanse jongeren in Nederland komt in aanraking met justitie. Welke conclusie kun je hieruit trekken? Marokkaanse jongeren zijn 5x zo vaak crimineel. One strike, you’re out! 95% van de Marokkaanse jongeren komt helemaal niet in aanraking met justitie. Hen wordt wel het gedrag van de andere 5% aangerekend! Bekijk bron 1 op bladzijde 9 van het tekstboek. Wat zegt deze bron over de kracht van interpretaties?

Beïnvloeding van interpretaties Externe factoren: Rolgedrag en cultuur Media (indoctrinatie, manipulatie, discriminatie p. 17 en 18) Interne factoren: Referentiekader: Waarden, normen, belangen en gewoonten (p. 11, 12 en 18) Jij zelf

Beïnvloeding van interpretaties Externe factoren: Rolgedrag en cultuur Media (indoctrinatie, manipulatie, discriminatie p. 17 en 18) Interne factoren: Referentiekader: Waarden, normen, belangen en gewoonten (p. 11, 12 en 18) Jij zelf... Nou ja, je hersenen dan

Het referentiekader Een individu kan natuurlijk een eigen mening hebben, maar die is altijd beïnvloed door de cultuur waarin hij opgroeit of de groep waarin hij zich bevindt. Hoe komt dat? “Zien doe je niet met je ogen, maar met je hersenen.”

Leren: het referentiekader vergroot Iets leren betekent nieuwe neurale verbindingen aanleggen. Dat gebeurt door herhaling. Of je dus wil of niet, je hersenen worden letterlijk gevormd door je omgeving en dus door je cultuur en de groep waarbinnen je leeft. Mogelijkheden van referentiekader: Een gedeeld referentiekader zorgt ervoor dat je kunt communiceren met je omgeving. Beperking van referentiekader: Het is erg moeilijk om te communiceren met mensen van buiten je omgeving.

Conclusies over het referentiekader 1. Het referentiekader richt onze blik. Dit blijkt uit het ‘onzichtbare gorilla experiment’. http://www.youtube.com/watch?v=UtKt8YF7dgQ Je ziet zo twaalf woorden. Probeer ze te onthouden. Wakker Droom Matras Deken Snurken Rust Moe Kussen Donker Bed Nacht Gapen

Conclusies over het referentiekader 1. Het referentiekader richt onze blik. Dit blijkt uit het ‘onzichtbare gorilla experiment’. http://www.youtube.com/watch?v=UtKt8YF7dgQ Kijk nu naar het volgende filmpje? http://www.youtube.com/watch?v=sF0SVBBfwNg&feature=related Wat heb je gezien? 2. Mensen vullen waarnemingen aan vanuit hun referentiekader. Dit is erg handig. Je kunt bijvoorbeeld de onderstaande zin waarschijnlijk gewoon lezen. Hr stt hlml nts n jll zn llml gk. Mensen zijn super efficiënte “communiceerders” als ze een referentiekader delen. Het gevaar is dat mensen hun eigen perceptie vermogen overschatten en onderschatten wat we er zelf bij verzinnen.

Conclusies over het referentiekader Wat staat hier? Ik hou van Parijs in de de lentetijd. Hoeveel van de twaalf woorden heb jij onthouden? Wakker Droom Matras Deken Snurken Rust Moe Kussen Donker Bed Nacht Gapen Wie had het woord slaap ‘onthouden’? 3. Mensen vullen herinneringen aan vanuit hun referentiekader. 4. Mensen maken onbewust een selectie in hun waarneming. Ook conclusie 3 en 4 zijn weer heel nuttig voor mensen, maar er is ook weer het gevaar dat mensen hun oordeel baseren op zaken die niet werkelijk zo zijn.

Samenvatting 1. Het referentiekader richt onze blik. 2. Mensen vullen waarnemingen aan vanuit hun referentiekader. 3. Mensen vullen herinneringen aan vanuit hun referentiekader. 4. Mensen maken onbewust een selectie in hun waarneming. Voorbeeld van hoe de manier waarop iets wordt gezegd de perceptie van de inhoud beïnvloed: https://www.youtube.com/watch?v=lFz5jbUfJbk