Kennisclip Web toepassingen 16-9-2018 Kennisclip Web toepassingen Instituut voor Lerarenopleidingen IvL, Lerarenopleidingen
Leerdoelen De student kan d.m.v. web-toepassingen toetsen De student kan d.m.v. web-toepassingen interactie genereren in de klas De student kan gebruik maken van web-toepassingen om een samenwerkingsruimte te creëren tijdens de les.
Introductie – Web toepassingen ER zijn verschillende web oepassingen beschikbaar voor het onderwijs. Wat zijn web 2.0 tools. Dit is een gereedschap om het leerrendement en leerbeleving te verhogen. Interactie is, mensen kunnen reageren en informatie uploaden. Web 1.0 tools zijn één richtings verkeer, zoals Word. 2.0 zijn interactief. Tegenwoordig heb je zelf 3.0 tools. Internetools zijn op elkaar afgestemd. Wat is de meerwaarde van web 2.0 tools? Interactief en actief voor leerlingen. Leerlingen worden meer gemotiveerd en gestimuleerd. Leerlingen kunnen in eigen tempo de opdrachten maken. Feedback geven. Voordeel voor de docent je hoeft niet alles na te kijken -> visueel overzicht. Je kunt de resultaten bekijken.
Waarom digitaal toetsen? Wat is het voordeel van digitaal toetsen? Poll: wat is het voordeel van digitaal toetsen?
Tijdsbesparing Variatie vragen Directe feedback Adaptief Analyse Digitaal toetsen Tijdsbesparing Variatie vragen Directe feedback Adaptief Analyse Adaptief leerpad – moeilijke vragen indien veel vragen goed maakt. (Kleppen dicht, 2016)
1. Webtoepasingen: Toetsen Kahoot Socrative Google Forms/ Microsoft Forms Plickers Met kahoot kun je een quiz maken en zo kun je testen of de lesstof is begrepen. Meerkeuze vragen op snelheid. Socrive feedback. Met behulp van Flubaroo kun je automatisch nakijken. Extra onderzoek tools: survey monkey of Lime Survey. Deze tools kun je gebruiken om evaluatie in te vullen. Vul deze aan het einde van de les in. Tijdens maken van je video kun je Edpuzzle gebruiken. Om tussendoor vragen te stellen bij het maken van je video.
Stemtool met behulp van papier (zonder smartphone!) Plickers Stemtool met behulp van papier (zonder smartphone!)
Padlet Linoit Poll Everywhere Thinglink 2. Interactie Onderwijs leergesprek structureren. Interactie tussen leraar en leerling is basis van leren. Voorkennis activeren. Padlet digitaal prikbord. Verzamelen van notiites en antwoorden en ideeen op een overzichtelijke manier presenterne. Linoit kan gebruikt worden voor maatwerk. De docent kan van te voren informatie hierop zetten met links naar meer materiaal. Zo kunnen leerlingen ook eventuele vragen hier kwijt. Op het pribkbord de resultaten neerzetten. Indelen van figuren. Poll everywhere; vragen , woord tool – answer garden hetzelfde brainstorm. Glogster of thinglink is een interactieve poster.
Thinglink Zelfde glogster maar niet gratis. Foto’s videos en websites interactief maken. Interactieve Poster
3. Webtoepassingen: Samenwerken Microsoft Teams Google Docs/ Microsoft Word Online Skype Popplet Als laatste kijken we naar webtoepassingen waarbij leerlingen met elkaar kunnen samenwerken. Op scholen wordt veel gebruikt van een elektronische leeromgeving. Zoals it’s learning. Een aantal andere tools zijn: Microsfot teams, onderdeel van office 365. Waarbij je feedback kunt geven en opdrachten kunt inleveren. Google docs en Microsoft word online kun je samenwerken aan een Word document of presentatie. Dmv skype kun je met elkaar overleggen en elkaar scherm overnemen- bij talen manier om te oefenen en samen te werken Popplet een mindmap tool.
Popplet
De student kan d.m.v. web-toepassingen toetsen Afsluiting De student kan d.m.v. web-toepassingen toetsen De student kan d.m.v. web-toepassingen interactie genereren in de klas De student kan gebruik maken van web-toepassingen om een samenwerkingsruimte te creëren tijdens de les.