Recensie schrijven Klas 1e , RSFN
Uit welke onderdelen bestaat mijn recensie? Titel Doel: Nieuwsgierig maken! Inleiding Doel: Onderwerp introduceren + lezer prikkelen Middenstuk = Korte samenvatting Middenstuk = beoordelingswoord Voorbeeld en citaat Slot = Eindoordeel Korte samenvatting Eindoordeel geven Uitsmijter Uit welke onderdelen bestaat mijn recensie?
inleiding Doel: prikkelen, nieuwsgierig maken + onderwerp introduceren Wat kan er in een inleiding? Pakkende openingszin Titel boek + auteur Aanleiding schrijven Informatie boek Informatie schrijver
Voorbeeld inleiding De volkskrant Rifka is de 'king' van groep acht. Ze is knap en populair en kan ontzettend goed pesten. Dankzij haar lieve lachje komt ze daar altijd mee weg, maar het succes gaat op een dag vervelen. Geïnspireerd door de dood van een klasgenoot bedenkt ze een spectaculair plan: te gast zijn op haar eigen begrafenis. Lachen, toch? Gideon Samson (1985) verkent in zijn zesde kinderboek Zwarte zwaan de grenzen van pesten en geweld op de basisschool. 12-jarigen zijn in staat zulke dingen te bedenken, maar wat als ze het ook echt doen?
Inleiding Lees de inleiding van je buurman/buurvrouw en beantwoord de volgende vragen: Is de openingszin pakkend? Is het duidelijk over welk boek de recensie gaat? Weet je wie het boek heeft geschreven? Ben je nieuwsgierig? Wil je graag verder lezen? Is alle informatie interessant? Is alle informatie relevant?
Samenvatting Middenstuk Wel teasers geen spoilers! Wat moet er in een samenvatting? Hoofdpersonen Bijpersonen Tijd Ruimte/plaats Gebeurtenissen
Beoordelingswoorden Middenstuk Wat kun je tot nu toe zeggen over het boek? Beoordelingswoorden Moodle Op Niveau lijst beoordelingswoorden
Middenstuk Beoordelingswoord Voorbeeld/fragment Citaat Leg goed uit! Laat mij zien dat je het gelezen en begrepen hebt!
Tips alinea Kernzin Uitleg Voorbeeld Citaat Het beoordelingswoord moet over het boek gaan Eén beoordelingswoord per alinea Lees je alinea altijd na en lees dan met de ogen van een onwetende lezer. Is alles duidelijk en logisch? Zeg liever te veel dan te weinig.
Opbouw alinea middenstuk 1.Je kiest een beoordelingswoord dat jouw gevoel goed weergeeft. Ik vind de film grappig, 2. Je legt in eigen woorden uit waarom dat woord past bij het boek of bij de film. … , omdat…. 3. Je verwijst naar een fragment uit het boek om je mening kracht bij te zetten en je geeft een citaat Een grappig fragment /voorbeeld vind ik ….. Uit het volgende citaat blijkt …. 4. Leg uit waarom je vindt dat dit fragment bij je beoordelingswoord past. Ik vind dit fragment grappig, omdat…
slot Doel: afsluiten en eindoordeel geven Vat in het slot de tekst kort samen in andere woorden. Geef je eindoordeel. Geef geen nieuwe informatie in het slot. Sluit af met een uitsmijter.
Titel De kroon op je recensie Pakkend, prikkelend en informerend Niet: Titel boek (mag wel in de titel staan) Niet ‘recensie voor Nederlands’
Overige tips Bedenk een leuke titel! Schrijf niet in spreektaal, het is een zakelijke tekst Denk aan je publiek: leerlingen van het Cygnus Houd je aan de structuur: inleiding, middenstuk, slot Gebruik witregels Samenvatting niet te lang Tussenkopjes, maar niet: inleiding, slot, etc.
Tips taalgebruik Pas de regels van werkwoordspelling altijd toe! Schrijf alleen maar hele zinnen. Een hele zin bevat een persoonsvorm en een onderwerp. Schrijf korte, correcte zinnen die beginnen met een hoofdletter en eindigen met een punt. Controleer je tekst altijd op spelling en zinsbouw. Lees je tekst eens hardop. Kloppen alle zinnen? Begint een zin niet met een voegwoord: zoals, omdat etc. Zet geen punten achter titels en tussenkopjes