Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Uiterlijke structuur aanbrengen
Hoe schrijf ik een recensie
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Bezoekersgerichte teksten
Opstel schrijven.
Een leesstrategie: toepassing
De dag van het solliciteren Blok 1
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
SET schrijfvaardigheid H5
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
TAAL BIJ TOETSEN Extra uitleg bij een aantal lastige kwesties.
Centraal Examen Nederlands
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
SCHRIJVEN 1.5 ZAKELIJKE EN PERSOONLIJKE BRIEF. VERSCHILLEN ZAKELIJKE BRIEF Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan een persoon die je niet.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
Beroepenwerkstuk.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
De vraag is je beste vriend
Cursus Leesvaardigheid
Standaard briefmodel (briefconventies)
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Alinea: kernzin + uitwerking
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Een informatief Artikel schrijven
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Standaard briefmodel (briefconventies)
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Een beschouwing schrijven
4 havo Schrijflijn les 4
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
Schrijven Een Verslag.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen samenvatten.
Deelonderwerpen Hoe herken ik de deelonderwerpen van een tekst?
De indeling van teksten
Hoe schrijf je een recensie?
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Informatieve teksten, interviewverslag
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
Inleiding beoordelen.
Teksten lezen/Schrijven
Een (informatief) Artikel schrijven
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Recensie schrijven Klas 1e , RSFN

Uit welke onderdelen bestaat mijn recensie? Titel Doel: Nieuwsgierig maken! Inleiding Doel: Onderwerp introduceren + lezer prikkelen Middenstuk = Korte samenvatting Middenstuk = beoordelingswoord Voorbeeld en citaat Slot = Eindoordeel Korte samenvatting Eindoordeel geven Uitsmijter Uit welke onderdelen bestaat mijn recensie?

inleiding Doel: prikkelen, nieuwsgierig maken + onderwerp introduceren Wat kan er in een inleiding? Pakkende openingszin Titel boek + auteur Aanleiding schrijven Informatie boek Informatie schrijver

Voorbeeld inleiding De volkskrant Rifka is de 'king' van groep acht. Ze is knap en populair en kan ontzettend goed pesten. Dankzij haar lieve lachje komt ze daar altijd mee weg, maar het succes gaat op een dag vervelen. Geïnspireerd door de dood van een klasgenoot bedenkt ze een spectaculair plan: te gast zijn op haar eigen begrafenis. Lachen, toch? Gideon Samson (1985) verkent in zijn zesde kinderboek Zwarte zwaan de grenzen van pesten en geweld op de basisschool. 12-jarigen zijn in staat zulke dingen te bedenken, maar wat als ze het ook echt doen?

Inleiding Lees de inleiding van je buurman/buurvrouw en beantwoord de volgende vragen: Is de openingszin pakkend? Is het duidelijk over welk boek de recensie gaat? Weet je wie het boek heeft geschreven? Ben je nieuwsgierig? Wil je graag verder lezen? Is alle informatie interessant? Is alle informatie relevant?

Samenvatting Middenstuk Wel teasers geen spoilers! Wat moet er in een samenvatting? Hoofdpersonen Bijpersonen Tijd Ruimte/plaats Gebeurtenissen

Beoordelingswoorden Middenstuk Wat kun je tot nu toe zeggen over het boek? Beoordelingswoorden Moodle Op Niveau lijst beoordelingswoorden

Middenstuk Beoordelingswoord Voorbeeld/fragment Citaat Leg goed uit! Laat mij zien dat je het gelezen en begrepen hebt!

Tips alinea Kernzin Uitleg Voorbeeld Citaat Het beoordelingswoord moet over het boek gaan Eén beoordelingswoord per alinea Lees je alinea altijd na en lees dan met de ogen van een onwetende lezer. Is alles duidelijk en logisch? Zeg liever te veel dan te weinig.

Opbouw alinea middenstuk 1.Je kiest een beoordelingswoord dat jouw gevoel goed weergeeft. Ik vind de film grappig, 2. Je legt in eigen woorden uit waarom dat woord past bij het boek of bij de film. … , omdat…. 3. Je verwijst naar een fragment uit het boek om je mening kracht bij te zetten en je geeft een citaat Een grappig fragment /voorbeeld vind ik ….. Uit het volgende citaat blijkt …. 4. Leg uit waarom je vindt dat dit fragment bij je beoordelingswoord past. Ik vind dit fragment grappig, omdat…

slot Doel: afsluiten en eindoordeel geven Vat in het slot de tekst kort samen in andere woorden. Geef je eindoordeel. Geef geen nieuwe informatie in het slot. Sluit af met een uitsmijter.

Titel De kroon op je recensie Pakkend, prikkelend en informerend Niet: Titel boek (mag wel in de titel staan) Niet ‘recensie voor Nederlands’

Overige tips Bedenk een leuke titel! Schrijf niet in spreektaal, het is een zakelijke tekst Denk aan je publiek: leerlingen van het Cygnus Houd je aan de structuur: inleiding, middenstuk, slot Gebruik witregels Samenvatting niet te lang Tussenkopjes, maar niet: inleiding, slot, etc.

Tips taalgebruik Pas de regels van werkwoordspelling altijd toe! Schrijf alleen maar hele zinnen. Een hele zin bevat een persoonsvorm en een onderwerp. Schrijf korte, correcte zinnen die beginnen met een hoofdletter en eindigen met een punt. Controleer je tekst altijd op spelling en zinsbouw. Lees je tekst eens hardop. Kloppen alle zinnen? Begint een zin niet met een voegwoord: zoals, omdat etc. Zet geen punten achter titels en tussenkopjes