RIO Registratie Instellingen en Opleidingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stagemarkt en Bron Ellen Bominaar 25 september 2009.
Advertisements

Organisatie van de afname van CSPE’s op school
Terugkoppeling bekostigingsgegevens VO
BAG - WOZ, planning en commitment
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Powerpoint in de klas Michiel D. Jansen o.b.s. De Draaimolen.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
BRON en BPV Ad Geluk 15 mei 2009.
Wat betekent EU-GHS voor afnemers van chemische stoffen en mengsels?
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Digitaal inschrijven VO
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
1 informatiemodel BBO deelname en herkomst. 2 informatiemodel BBO BBO bronnen alle tellingen op vestigingsniveau aantal inschrijvingen op teldatum vanaf.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
“Aansluiting VMBO-MBO”
Interculturalisatie : Allergie of strategie? Congres ActiZ 12 mei 2009 Kleur aan zorg, zorg aan kleur Freddy May.
SION-persoonsidentiteit en SION-instellingsidentiteit
Doorontwikkelen BRON MBO - Beleid Wiebe Buising, OCW Jelle Nauta, DUO
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Augustus / september 2015 Toelichting / Planning Fusie.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
BEHAVIORAL TARGETING PROJECTGROEP 7. INHOUDSOPGAVE. - Definitie behavioral targeting - Analyse behavioral targeting & aangrenzende onderwerpen - Advies.
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
Informatiemodel Onderwijs Aanbod (OA) 14 januari 2016.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Presentatie Leerlingenvervoer VV 1 november 2011.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Abstract I&I-conferentie Wat maakt een LeerlingVolgSysteem (LVS) tot een succes binnen de organisatie? Natuurlijk moet er worden voldaan aan tal van randvoorwaarden,
Doorontwikkelen BRON in vogelvlucht Wiebe Buising, ministerie van OCW Tonny Plas, saMBO-ICT.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Structuur onderwijs. Uitgangspunten algemeen Keuzes worden gemaakt binnen het kader van loopbaan oriëntatie Concept lessentabel lijkt goedgekeurd te worden.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Problematiek rond OIN waar lever ik een bericht af betrekking hebbend op een bepaalde leerling (het subject)?
Toezicht houden op SamenOud NVTZ Noord Nederland, 03 juni 2016.
NVOR VARO Voorjaarssymposium 16 maart 2017
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Kwaliteitsverbetering BPV 2017
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Bunnik,
Registratie Instellingen en Opleidingen Plotsessie RIO.
RIO het WIE-WAT-WAAR-HOE van het onderwijs
Doorontwikkelen BRON vo
Doorontwikkelen BRON De Demo.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
OER Sterk OER Sterk OER Sterk
Regiobijeenkomst Doorontwikkelen BRON VO
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Kwaliteitszorg les 3.
Medezeggenschap? Ook voor u!
Presentatie aan RIO werkgroep VO & MBO
Regiobijeenkomst Doorontwikkelen BRON Registratie Instellingen en
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Even bijpraten…. Jan Bartling, Leo Bakker 22 maart 2016.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
RIO model in een notendop
WIE WAAR WAT en HOE WIE Instructiekaart Modellering RIO vo
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

RIO Registratie Instellingen en Opleidingen

De ILT-codes dekken niet voldoende mijn onderwijsaanbod af Herkent u dit? De adresgegevens van mijn vestigingen/het bestuur in BRIN kloppen niet, en ik lijk dat niet te kunnen veranderen Informatie die ik van derden terugkrijg over mijn instellingen komt niet altijd overeen met hoe ik dat zelf heb geregistreerd, daar heb ik vaak discussie over Ik registreer mijn organisatiestructuur in mijn LAS, het liefst zie ik dat andere partijen daar gebruik van maken zonder dat ik die indeling telkens zou moeten aanpassen Ik kan niet aangeven of ik ISK onderwijs geef waardoor ik problemen krijg met de kwaliteitskaart Leerlingen worden geplaatst naar studie/opleiding. Dit is niet altijd gekoppeld aan de juiste vestiging. De ILT-codes dekken niet voldoende mijn onderwijsaanbod af Ik moet extra werk verrichten om de 1-cijferbestanden weer op te zetten naar mijn eigen structuur

Knelpunten op hoofdlijnen Informatie moet eerst worden omgezet naar een specifieke (wettelijke) organisatie-indeling die kan verschillen per proces en/of ketenpartner. De manier waarop deze informatie dan vervolgens weer, al dan niet verrijkt, wordt teruggegeven aan de instelling past niet op de eigen organisatiestructuur, waardoor extra administratieve handelingen nodig zijn. Bereikbaarheidsgegevens zijn niet noodzakelijkerwijs verbonden aan het adres van een vestiging. Dat kan ook nog eens per onderwerp verschillen. Uitstroominformatie komt niet overeen met werkelijke uitstroom. Definities van begrippen verschillen per wet, per proces en/of per ketenpartner en betekenen vaak net iets anders (bijv. vestiging, school, locatie). Afwijkende schoolgegevens in de registratiesystemen van diverse partijen met wisselende actualiteit en kwaliteit.

RIO schept de randvoorwaarden om veel onnodige administratieve handelingen te vermijden of te beperken; discussies over de juiste cijfers en indelingen te beslechten; mogelijke mismatches in de bekostiging, beoordelingen, distributie van leermiddelen etc. te voorkomen; flexibiliteit te bieden voor veranderingen in informatiebehoefte van scholen, wetgeving etc. makkelijker te absorberen.

Wat is een onderwijsinstelling? Aangeboden onderwijs? Object van toezicht? Gebouw(en)? Bekostigingseenheid? Onderwijsteams?

Wat is RIO? Registratie Instellingen en Opleidingen - De WIE-WAT-WAAR-HOE van het onderwijs. Basisstructuur (informatiemodel) voor het in samenhang vastleggen (registreren) van de organisatiestructuur van onderwijsinstellingen en het onderwijs dat deze instellingen aanbieden. Een structuur die gebaseerd is op de “onderwijskundige werkelijkheid” en die gerelateerd wordt aan diverse andere (administratieve) werkelijkheden zoals die van de wet- en regelgeving (erkenning, bekostiging), toezicht, leermiddelen etc. De naam van een centraal register (systeem) waarin die structuur van alle onderwijsinstellingen van alle sectoren bijeen wordt gebracht en ontsloten. RIO is dus een informatiemodel (structuur) maar ook de implementatie van dat model in een centraal registratiesysteem. Plus de (gedeeltelijke) implementatie ervan in de eigen administratiesystemen.

RIO: informatiemodel, centrale registratie en eigen administratiesystemen RIO centraal RIO Informatiemodel LAS LAS LAS

De WIE-WAT-WAAR-HOE objecten in RIO WIE – dit zijn organisatorische eenheden zoals het onderwijsbestuur en de onderwijsaanbieder (de formele overkoepelende term in RIO voor school, college, vakgroep, etc.) WAT – dit zijn de formele opleidingen en opleidingseenheden (denk bijv. aan het curriculum vertaald in elementcodes gecodeerd met een ILT) WAAR – dit is de plek of locatie waar het onderwijs wordt aangeboden, de onderwijslocatie HOE – dit zijn de opleidingen zoals ze door de onderwijsinstelling worden aangeboden Met WIE – dit zijn de bereikbaarheidsgegevens waarmee een ketenpartner met een organisatorische eenheid (onderwijsbestuur of onderwijsaanbieder) in contact kan treden in een bepaalde communicatiecontext (“over een bepaald onderwerp”)

RIO model in een notendop: Onderwijskundige werkelijkheid Definitie: Een (cluster van) verblijfsobject(en) waar een onderwijsvolger zich kan inschrijven op opleidingen, die daar door een onderwijsaanbieder worden aangeboden. Definitie: Een organisatie die door een bevoegd gezag is ingesteld voor het verzorgen van onderwijs. Definitie: Een Aangeboden opleiding is een Opleidingseenheid die door een Onderwijsaanbieder aangeboden wordt in een bepaalde vorm, al dan niet op een bepaalde Onderwijslocatie.

Met WIE is niet hetzelfde als WAAR Praten over Praten met X! X X? Door adresgegevens hard te koppelen aan een school lijkt het erop of dat adres altijd de ingang is voor een bepaald communicatieproces. Echter, er zijn meerdere onderwerpen (communicatiecontexten) waarover met een school gecommuniceerd wordt en sommige van die onderwerpen zijn centraal belegd bijv. bij een administratiekantoor, bij het bevoegd gezag. Maw de school zelf is niet altijd de juiste ingang. Daarom moet het mogelijk zijn om meerdere onderwerpen met ieder hun eigen bereikbaarheidsgegevens te registreren.