Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Werken met de BaSO-fiche
10 mei 2014 Studiedag ‘Vlaams-Brabant drinkt ’ BEZOEKERSCENTRUM DE LAMBIEK ALSEMBERG Spreker Maryse Decuyper.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Collectief portfolio groep 3
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Opdrachtgevers Jeroen Thys groep T Innovatieve en internationale georiënteerde hogeschool in Leuven Leen de Bie Pedagogische begeleidingsdienst Gent:
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
Handelingsgericht samenwerken
Met groep 8 op weg naar de brugklas
Activerende werkvormen
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Lokalebesturen.limburg.be Streekgericht bibliotheekbeleid Stand van zaken proeftuin digitale collecties Presentatie aan de Limburgse bibliothecarissen.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
14.30 u.Inleiding (Wim Bergen, voorzitter SOE) u.Presentatie projectverloop en onderzoeksresultaten (Nele De Witte, projectmedewerker) u.Panelgesprek.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Experten in de derde graad Proefproject
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
International University Week (IUW)
Instructie profielwerkstuk
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Taal na school (schooljaar 2017 – 2018)
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Extra ondersteuning Infoavond- september 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Hoe kan je zien of een vogel een mannetje is of een vrouwtje?
Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld …
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Hoe kan je zien of een vogel een mannetje is of een vrouwtje?
Ouders en school samen Maart 2016
Voorlichting havo / vwo
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Tip: ga met je smartphone of laptop alvast op het internet.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Scholengemeenschappen Heilig Kruis – Sint-Nicolaas BaO
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
Doorlopende leerlijnen PCOU
Cijfergegevens leerrecht
INTRODUCTIE academiejaar
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding Een didactisch perspectief op de kloof tussen lager en secundair onderwijs PWO 2015-2018 Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding

Naar: Cauley & Jovanovich 2006

Onder andere Boone & Vanhoutte; Alspaugh Onder andere buddywerking, tutors, … Naar: Cauley & Jovanovich 2006

Ontwerponderzoek Vooronderzoeksfase: 2015-2016 Ontwerpfase: 2016-2017 Werkveldbevraging (percepties ivm overgang + percepties ivm eigen didactiek) Literatuurstudie (onderzoek ivm overgang en good practices van overgangsmaatregelen) Ontwerpfase: 2016-2017 Didactische inspiratiepakketten (weebly) Ontwikkelen workshops Evaluatiefase: 2016-2017 + 2017-2018 Implementatie inspiratiepakketten en workshops in Professionele Leergemeenschappen met leerkrachten 3de graad LO en 1ste graad SO Effectmeting

Vooronderzoek in Vlaanderen Goos & Decelle 2017

Vooronderzoek in Vlaanderen Goos & Decelle 2017

Vooronderzoek in Vlaanderen Goos & Decelle 2017

Vooronderzoek in Vlaanderen Goos en Decelle 2017

Vooronderzoek in Vlaanderen Goos en Decelle 2017 bv. “Vooral Frans en taalsystematiek geeft problemen naar aansluiting.” bv. “Ook de werkvormen … zijn een struikelblok voor een aantal leerlingen.” bv. “De leerkrachten ervaren dat wanneer ze de leerplandoelen/ eindtermen van de lagere school volgen, de kinderen niet altijd even goed voorbereid zijn op het secundair onderwijs.”

Vooronderzoek in Vlaanderen Goos en Decelle 2017

Weebly www.pwomindthegap.weebly.com Kijkwijzers Didactische inspiratiepakketten Good practices (filmpjes, papieren versies, …) Links naar achtergrondliteratuur Ontwikkelde instrumenten ….. Beveiligde leeromgeving Paswoord: PWO_Gap1617 E-mail naar Anne.Decelle@ucll.be

Professionele leergemeenschappen 2016-2017 PLG 1 – KS Leuven Leerkrachten 3de graad LO De Ark en HDC Leerkrachten 1ste graad SO HHH, HDC 3 sessies tussen oktober 2016 en mei 2017, telkens met tussentijdse opdrachten PLG 2 - UCLL Partnerscholen UCLL 3 sessies tussen januari 2017 en juni 2017, telkens met tussentijdse opdrachten

Werkvormen Beginsituatieanalyse: 3 x 3 x 3 – model Observeren in het andere onderwijsniveau mbv kijkwijzer Intervisie over de observaties Bestuderen van good practices Workshops: uitdiepingssessies omtrent didactische invalshoek(en) naar keuze Implementatie in eigen praktijk: Uitdieping van een didactische invalshoek in eigen lessen Ontwerpen van lessen samen met leerkracht andere onderwijsniveau Co-teaching in eigen of ander onderwijsniveau Intervisie / supervisie over de ervaringen

Blog "Het contrast qua lesgeven is zó groot: van bijna alles zelfstandig verwerken (BaO) naar veelal doceren / onderwijsleergesprek (SO). (Uiteraard komen groepswerk en zelfstandig werk ook voor maar veel minder.) Ik denk dat wij in onze lessen (SO) zeker wat meer zelfstandig werk kunnen (moeten?) integreren, wel naast de "klassieke" werkvormen. Een goed evenwicht vinden tussen allerlei werkvormen is belangrijk, denk ik. Het viersporen-systeem zou ik bij bepaalde grammatica-onderdelen van Latijn kunnen toepassen. Ik wil het in ieder geval eens proberen! Conclusie: De gap is nog groter dan ik dacht! Ik begrijp dat leerlingen het moeilijk hebben met de overgang naar SO en een lange(re) aanpassingsperiode nodig hebben.“ (een leerkracht Latijn uit het SO op de blog)

Planning 2017-2018 4 professionele leergemeenschappen van telkens één schooljaar KS Leuven WICO + netwerk basisscholen SILA Westerlo + netwerk basisscholen Pedagogische begeleidingsdienst Mechelen 4 sessies (waarvan 3 binnen schooluren + 1 werksessie na half 4 of op woensdagmiddag) Telkens op locatie van de betreffende scholengemeenschappen In 2017-2018 nog gratis op voorwaarde van ondersteuning bij onderzoekscomponent; vanaf 2018-2019 wellicht betalend Evenwicht deelnemers leerkrachten basisonderwijs / secundair onderwijs

Verder verloop Sleutelwoord: overleg Wij vragen: Meevolgen mailverkeer in CC bv. motiveren bloggen / deelname onderzoek aanspreekpunt als brug MDG – deelnemende scholen Communicatie Uitnodiging naar (mogelijke) deelnemers uit de regio Praktische zaken: lokalen, media, kalender … Terugkoppeling beleid gewenst? Wat wil u nog aan ons nog vragen ivm het verder verloop?