Ouders en school samen Maart 2016 Ouderbetrokkenheid Ouders en school samen Maart 2016
Doel: In 2017 is er een netwerk van een paar mensen per scholengroep die specialist ouderbetrokkenheid en samen leren zijn. In dit netwerk zijn ook docenten van de HZ betrokken. Ouderbetrokkenheid wordt daarbij gezien als onderdeel van de pedagogische identiteit van scholen. Het samen leren staat voorop. Wat: Een omschrijving van de activiteit(en) 3x een plenaire bijeenkomst voor alle deelnemers. Iedere deelnemer wordt uitgenodigd ook een ouder mee te nemen. Een aantal PLG’s (professionele leergemeenschappen) op schoolniveau. 2 “verzamel” PLG’s van mensen van verschillende scholen die individueel of met een collega meedoen. een leerteam voor leidinggevenden. Studenten zullen we van harte uitnodigen mee te doen, eigen PLG’s rond dit onderwerp op te zetten of onderzoek te doen op een aspect van ouderbetrokkenheid.
Hoe: een meer concrete invulling van de aanpak 3x een plenaire bijeenkomst: Op woensdagmiddag verdeeld over het jaar. De 1e keer een landelijke spreker met een inhoudelijk verhaal over Ouderbetrokkenheid. De 2e keer de focus op kennis delen en verdieping van theorie en praktijk. De 3e keer een “open podium” en het delen van opbrengsten. Een aantal PLG’s (professionele leergemeenschappen) op schoolniveau: Scholen die dat willen, doen met (een deel van) het team mee. Dit vraagt dus inzet en commitment van een groep teamleden. 4 bijeenkomsten en tussendoor “huiswerk” voor alle deelnemers. Het doel van PLG’s is het ontwikkelen van kennis, startend vanuit een eigen leervraag. 2 “verzamel” PLG’s van mensen van verschillende scholen die individueel of met een collega meedoen. Ook hier is het doel het ontwikkelen van eigen kennis. Eén PLG met als thema “de inhoud van ouderbetrokkenheid”. Daarbij gaat het over vragen als: Wat wil ik delen en bespreken met ouders? En met welk doel? Waar wil ik ouders bij betrekken? Wat willen ouders horen, zien, doen en bespreken? Eén PLG die draait om de eigen vragen van deelnemers. Dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld: Hoe bouw ik een goede relatie op met ouders? Zend en ontvang ik goed? Zien ouders mij, zoals ik mezelf zie? Hoe betrek ik alle ouders bij de school? Ook deze PLG’s komen 4x bij elkaar, verspreid over het jaar. Komend schooljaar willen we ook starten met een leerteam voor leidinggevenden. We denken daarbij aan directeuren of mensen met vrijgestelde taken die regelmatig bij elkaar komen om elkaar te helpen en te inspireren bij het maken en uitvoeren van plannen op het gebied van ouderbetrokkenheid. Het doel is hier vooral kennis te delen. Deelnemers brengen zelf hun vragen in, kijken bij elkaar, leren van elkaar en houden elkaar scherp. Studenten zullen we van harte uitnodigen mee te doen, eigen PLG’s rond dit onderwerp op te zetten of onderzoek te doen op een aspect van ouderbetrokkenheid. Het afgelopen jaar heeft juist die wisselwerking tussen leerkrachten, directeuren en studenten heel inspirerend gewerkt.
Wanneer: Wie: Resultaat: De periode die de activiteit beslaat; de planning; de frequentie Schooljaar 2015-2016. Plenaire bijeenkomsten 3x 2,5 uur op woensdagmiddag verspreid over het jaar. PLG’s ieder 4x 2 uur per jaar, verspreid over het jaar, daarnaast in totaal 12 uur (2x2 uur en 2x4 uur)huiswerk. Leerteam 5 x 2 uur per jaar, elke 2 maanden. Daarnaast eigen doelen en tijdsinvestering. Studenten: studentPLG van sept tot januari. Onderzoek van sept. tot mei. Wie: aantal deelnemers, hun functie en hoeveel tijd ze investeren in de activiteit Leerkrachten Plenair: 3x 2,5 uur=7,5 uur PLG: 4x2 uur, daarnaast 12 uur huiswerk/ uitwerken opdrachten. Totaal 20 uur. Directies/ leidinggevenden Plenair: 3x 2,5 uur= 7,5 uur Leerteam: 5x2 uur= 10 uur Verder afhankelijk van eigen doelen. Studenten Onderzoek:…. Resultaat: het concrete resultaat van de activiteit: beschrijf dit zo veel mogelijk in concreet waarneembaar gedrag of product Leerteam; aan het eind van het jaar hebben de deelnemers eigen beleid geschreven op het gebied van ouderbetrokkenheid of activiteiten op dit terrein ingevoerd in de school die in de voorbereiding beter zijn geworden door het gesprek en de invloed van collega’s. Ouders hebben dit gemerkt aan ander gedrag van de “school”. PLG’s: aan het eind van de PLG’s hebben deelnemers hun kennis en vaardigheden op het gebied van ouderbetrokkenheid vergroot en hun eigen leervraag beantwoord. Dit uit zich in ander gedrag richting ouders. Plenaire bijeenkomsten: deelnemers hebben na de plenaire beenkomsten meer kennis over ouderbetrokkenheid en kunnen dit betrekken op hun eigen situatie cq school..
deelnemers Alpha: 6 scholen Prisma: 2 scholen Archipel: 4 scholen Nobego: 3 scholen Obase: 1 school 12 directeuren 8 leerkrachten 10 studenten