Kennissessie Van vastgoedbeleid naar implementatie – 23 januari 2018, Assen Jan Veuger, lector Maatschappelijk Vastgoed.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe gaat Amsterdam daarmee om? Cultureel vastgoed.
Advertisements

Beleidsevaluatie in de praktijk
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
Inkopen en aanbesteden
Bustour Slim Samenwerken “GREEP OP SAMENWERKING ?”
Taakinvulling door de rekenkamer
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
1 08/09/ Wijzigingen in de AWBZ; gevolgen voor Utrecht Raadsinformatieavond, 8 januari 2009.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Slimmer met cultureel Vastgoed Conferentie Maatschappelijk Vastgoed, 17 april 2013.
Maatschappelijk vastgoed van kostenpost naar waardemaker Marc van Leent, initiator de Kopgroep 2 april 2008.
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
© Mulier Instituut, Utrecht September, 2014 Effectief accommodatiebeleid in crisistijd Vastgoed debat Binnenlands Bestuur 25 september 2014, Driebergen.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
De wildwaterbaan van de wijk: naar een trechtermodel voor monitoring
Beleidsinformatie Jeugd
Beter en concreter 14 januari 2015 Duco Stadig. Leegstand in miljoen m2 Kantoren: 8 (2014; 17% van 50) Bedrijven: 2-4 (2014, schatting) Winkels: 2 (2014)
 Gemeentelijk vastgoed: naar een integrale aanpak 17 september 2014 Henk de Kok & Eltje de Klerk.
Rekenkamercommissie Leiden (RKC) Zicht op Leids Vastgoed.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
PRESENTATIE raadsbijeenkomst SLIEDRECHT 15 juni 2011.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Inter bestuurlijk toezicht het toezicht van de ene overheid op de andere overheid.
In gesprek met de stad: de 1 e ronde. Doelen communicatie Bevorderen van de participatie van en samenwerking met partners en burgers aan het collegebeleid.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Onderzoek netto-lasten onderwijs Lansingerland Raad 25 november 2014.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
PRESENTATIE EN KENNISMAKING MET DELFTSE REKENKAMER (DRK) 8 mei 2014.
Informatiebijeenkomst ORGANISATIE VAN MAATSCHAPPELIJK VASTGOED d.d. 19 november 2015.
Presentatie rekenkamer. Wie is de rekenkamer Dordrecht De huidige rekenkamer bestaat uit: Directeur, dhr. Rik Hindriks Senior onderzoeker, dhr. Daan Massie.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
De Wmo 2015 en Jeugdwet in Brunssum 16 september 2014.
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag SOLID event – 12 mei 2016 Koos Postma Arjan Suijker.
Rapport Participatie Individueel welzijn en buurtbeleving Ermelo.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Positie, rol en functie van de rekenkamercommissie XX-XX-XXXX Plaats.
Ervaringen uit de Gateway Reviews
1 Conferentie Financieel Toezicht 13 oktober 2010 A.M. Essed.
Perspectiefnota Commissie Bestuur en Strategie 11 mei 2015.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
RNV 3.0 Commissie Beleid Algemeen 10 maart 2016.
De next steps Op weg naar regie en 2050
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
Onderzoek Rekenkamercommissie Dordrecht
Bron : VNPF 2017.
Dimpact 17 november 2016 Informatie gestuurd beleid
De Rechtspersoon voor Doordecentralisatie
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Belang van doelmatigheid en de valkuilen
ALV Woningbouwvereniging Maarn
Ontwerp Wmo beleidsplan
De doorontwikkeling van de P&Cyclus
Afdeling in de steigers… Jan Kappers
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
"Naar een toekomstbestendig Noord-Beveland"
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Winnende en verliezende G30 gemeenten – arbeidsplaatsen

Transcript van de presentatie:

Kennissessie Van vastgoedbeleid naar implementatie – 23 januari 2018, Assen Jan Veuger, lector Maatschappelijk Vastgoed

Rekenkamer onderzoeken 2010-2016

Vastgoedonderzoek gemeentelijke rekenkamers Eltje de Klerk en Jan Veuger

BEKEND: ALGEMENE REKENKAMER Controleert inkomsten en uitgaven van het Rijk en of het Rijk beleid uitvoert zoals bedoeld. 4 Focusgebieden (2010-2015): Houdbaarheid overheidsfinanciën Europa Decentralisaties sociaal domein én Vastgoed!

WAAROM EEN GEMEENTELIJKE REKENKAMER(COMMISSIE)? 2002: invoering ‘dualisme’ College van B&W bestuurt Raad controleert en stelt kaders Rekenkamer/rekenkamercommissie helpt raad bij controletaak Verplicht vanaf 2006 Raad draagt (meestal) onderwerpen aan

VASTGOED: INTERESSANT ONDERWERP REKENKAMERS Maatschappelijk doel Groot beslag op financiële middelen Risico’s: geld ‘lekt weg’ Basisadministratie voorwaarde Langlopende processen Opvolgingsonderzoek essentieel

TOENEMENDE BELANGSTELLING VAN REKENKAMERS VOOR VASTGOED Jaar Aantal Gemeenten (en stadsdelen) 2010 2 Arnhem en Amstelveen 2011 Heusden en Waalwijk 1 Stadsdelen Amsterdam 2012 6 Stadsdelen Amsterdam: Centrum, Nieuw-West, West, Oost, Zuid, Noord en Zuidoost 2013 Enschede en Eindhoven 2014 Leiden en Gorinchem 2015 Haren (Gn), Bergeijk, Borger-Odoorn, Waddinxveen, Haarlemmermeer en Hoogeveen 2016 11 Oldebroek, Epe, Nunspeet, Elburg, Nunspeet, Oldebroek, Putten, Amstelveen, Hoorn, Rotterdam en Hilversum Onderzoek Hanzehogeschool (2015/2016): 12 rapporten 9 interviews Groeiend aantal onderzoeken (Bron: Smit, Veuger, De Klerk, 2016)

THEMA’S VASTGOEDONDERZOEK GEMEENTELIJKE REKENKAMERS Hanzehogeschool: Thema’s vastgoed-onderzoek rekenkamer overeenkomst met: thema’s Barometer Maatschappelijk vastgoed (Bron: Smit en Veuger, 2016)

HANZEHOGESCHOOL ONDERZOCHT AANLEIDINGEN ONDERZOEK Veelal inventariserend Maar ook specifiek: Verkoopprocedures/integriteit Huurprijzenbeleid Effect van bezuinigingen Weinig strategisch onderzoek Weinig opvolgingsonderzoek (doorwerking) Positieve uitzonderingen (Bron: Smit en Veuger, 2016)

BETROKKENEN GEVRAAGD NAAR DE RISICO’S Grote, generieke risico’s Voorbeelden risico’s: Bestuurlijke continuïteit: ieder 4 jaar nieuw bestuur Administratie en procedures niet inzichtelijk Beleid en praktijk wijken af Financieel: (groot) onderhoud, leegstand (subsidies), waarderisico, kostprijs hoger dan huur (Bron: Smit en Veuger, 2016)

CONCLUSIES Nu vooral: werken aan inzicht: bezit, waarde, kosten/opbrengsten etc. Nog weinig toetsing van: efficiency (doelmatigheid) maatschappelijk rendement (doeltreffendheid) Toekomst: meer onderzoek te verwachten meer aandacht voor strategie en opvolgingsonderzoek

Barometer Maatschappelijk Vastgoed 2008-2017

En representativiteit Respons En representativiteit 167 gemeenten hebben de vragenlijst ingevuld   Respons NL Klein (0-19.999 inwoners) 27 (26,0%) 122 (31,3%) Middelgroot (20.000-49.999 inwoners) 36 (34,6%) 191 (49,0%) Groot (50.000 of meer inwoners) 41 (39,4%) 77 (19,7%)

Meer visie op vastgoedmanagement Minder accommodatiebeleid +11% +1% +8% +3% -6% +4% +2% +3%

Meer visie op vastgoedmanagement Minder accommodatiebeleid Klein Middelgroot Groot   2015 2016 Onderhoudsbeleid 80% 100% 77% 82% 96% 81% Gemeentelijk vastgoedbeleid 40% 74% 64% 86% Visie op vastgoedmanagement 27% 17% 45% 58% 84% Verhuurbeleid 53% 42% 52% 72% Accommodatiebeleid 33% 61% 62% Huurprijsbeleid 47% 68% 67% Exploitatiebeleid 20% 32% Risicomanagement vastgoedbeleid 9% 13% 16% 50% 49% +

Meer maatregelen getroffen Financiële risico’s Meer maatregelen getroffen +10% -16%

Andere taken beschouwd als gemeentelijke kerntaak? Trend vlakt uit Andere taken beschouwd als gemeentelijke kerntaak?

Kostprijsdekkende huur blijft een knelpunt Voor het derde jaar het meest ervaren als knelpunt +9% -10% -21% +7%

Kwaliteitsmetingen Maatschappelijk rendement en tevredenheid gebruikers minder vaak gemeten -12% -11%

Strategisch, tactisch en operationeel Vastgoedorganisatie Strategisch, tactisch en operationeel Strategisch Tactisch Operationeel Strategisch Tactisch Operationeel 5,17 4,74 4,68