Over nut en nadeel van de (Friese) Geesteswetenschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
Advertisements

TELLEN IN TAAL: de vorm van rekenen en redeneren
Een carrière als actuariële professional naam… datum.
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Evolutie leer waarom tegen?
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)
Renaissance & Humanisme
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Goed vs Fout  Leven vs Dood
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
Existentialisme (Sartre) Hume Logisch positivisme Cultuurrelativisme
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Hemelvaart: Met ons Hoofd in de wolken en de voeten op aarde.
Over verwondering in de Natuur
De Griekse cultuur.
Wetenschappelijke revolutie
Het ontstaan van de wereld en de mens
Wat zijn Oosterse religies?
ANW - inductie & deductie
Is bij elke cultuur astrologie hetzelfde? Maya Christelijk Islamitisch.
Achttiende en negentiende eeuw
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Griekse mythen en wetenschap
Paragraaf 3.5 Griekse kunst.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Samenvatting Hoofdstuk
Wetenschapsethiek Prof. dr. Marcus Düwell Departement Wijsbegeerte/Ethiek Instituut Studium Generale-reeks: “Weten en Geweten” 7 februari 2007.
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
Ethiek en cultuur Verdieping in theorie.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze vwo3 woensdag 27 januari.
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
de verschillende soorten wiskunde
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Programma van deze avond
het opzetten van een onderzoek
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
Ken je de weg in de stad?.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
De toekomst van God volgens de filosofen
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Renaissance en Opstand
Geschiedenis 3de jaar.
Duik in de archiefkamer van je eigen
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
Hier begint de nieuwe tijd
Inspelen op innovaties
(Bijbelteksten uit de HSV, tenzij anders aangegeven)
Programma van deze avond
Duurzaamheid Matthijs en Joshua.
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

Over nut en nadeel van de (Friese) Geesteswetenschap γνῶθι σεαυτόν – ken Uzelf

Gedachten over de Grote Vragen des Geestes-wetenschappelijken Levens Caspar David Friedrich – Der Wanderer über dem Nebelmeer

Grote lijn Alfa versus bèta Diefstal van de wiskunde Heeft bètawetenschap nut? Crisis in de Geesteswetenschappen Crisis in Fryslân Toekomst van de Geesteswetenschappen Samenvatting

De wetenschap opgedeeld Alfa ~ Geesteswetenschap Bèta ~ Exacte wetenschap Alfa en Bèta

Bèta natuurkunde scheikunde astronomie wiskunde Alfa en Bèta

Alfa taalkunde en vreemde talen letterkunde taalbeheersing geschiedenis Alfa en Bèta

Alfa versus Béta Wat is het object van onderzoek van elk? Alfa en Bèta

Object van onderzoek bètawetenschappen Hoe zit levenloze materie in elkaar? Alfa en Bèta

Object van onderzoek alfawetenschappen Onderwerpen die hun oorsprong vinden in de menselijke geest: taal, literatuur, gewoonten, recht, geschiedenis, kunst, ethiek, massagedrag. Alfa en Bèta

Dus object van onderzoek alfawetenschappen … “Hoe zit de menselijke geest in elkaar?” Tegenover: “levenloze materie” Alfa en Bèta

Is wiskunde een bèta-wetenschap? Is het object van onderzoek van wiskunde de dode materie? De diefstal van de wiskunde

Wiskunde is geen bèta-wetenschap … … want het object van onderzoek van wiskunde is immaterieel. De diefstal van de wiskunde

Is wiskunde een geesteswetenschap? Mogelijk, want wiskunde bestudeert constructen die gevormd zijn in de menselijke geest (getallen, rijen, functies, enz.) De diefstal van de wiskunde

Waartoe dient wiskunde? Het is voor geesteswetenschappen en materiewetenschappen de metataal waarvan ze zich bedienen. NB Natuurlijke taal bevat wiskunde. De diefstal van de wiskunde

Valse tegenstelling: taal tegenover wiskunde Natuurlijke taal en wiskunde zijn niet tegengestelden. Natuurlijke taal bevat veel wiskunde (kwantoren, logische connectieven). De diefstal van de wiskunde

Waarom wordt wiskunde als bèta gezien? Wiskunde, als metataal, is standaard met de ‘aanzienlijkste’ wetenschap verbonden. Sinds de 18e eeuw is dat de natuurkunde. De diefstal van de wiskunde

Waarom boekte bèta science meer succes dan alfa? Meer wetenschappelijk succes Meer maatschappelijk succes De diefstal van de wiskunde

Waarom meer wetenschappelijk succes? Omdat hun problemen eenvoudig waren. De menselijke geest is nu eenmaal veel complexer dan dode materie. De diefstal van de wiskunde

Waarom meer maatschappelijk succes? Omdat er veel geld met de maatschappelijke toepassingen viel te verdienen. En: geld is de hoogste waarde in de laat-westerse maatschappij. De diefstal van de wiskunde

De ontvoering van de wiskunde

Heeft bètawetenschap nut? Dit is een leuke vraag om te stellen. Laten we enkele producten van bètawetenschap bekijken. Hebben bètawetenschappen nut?

Producten van bètawetenschap Stofzuiger Atoombom “A brief history of time” Big Bang theory Hebben bètawetenschappen nut?

Hebben bètawetenschappen nut? Meer producten Zenuwgas Protheses Auto’s Auto-ongelukken Hebben bètawetenschappen nut?

Hebben bètawetenschappen nut? Nog meer producten Energieverslindende apparaten Apparaten die energie opwekken Wapens Pleisters Hebben bètawetenschappen nut?

Hebben bètawetenschappen nut? Gegeneraliseerd Bètawetenschap produceert instrumenten. Maar mensen misbruiken ze Hebben bètawetenschappen nut?

Hoe zitten mensen in elkaar? Hoe zit de menselijke geest in elkaar? Dat bestuderen bètawetenschappen niet. Hebben bètawetenschappen nut?

Hebben bètawetenschappen nut? Wat is belangrijker? Kennis van instrumenten? Kennis van de mensen die ze gebruiken / misbruiken? Hebben bètawetenschappen nut?

Hoe zit de menselijke geest in elkaar? Waarom claimen de geestes-wetenschappen die vraag niet? Geen lef? Bètawetenschap: ‘a brief history of time’. Oordelen over bestaan van God. Hebben bètawetenschappen nut?

Hebben bètawetenschappen nut? Big Data Is Big Data een visie op hoe de menselijke geest werkt? Hebben bètawetenschappen nut?

Hebben bètawetenschappen nut? Een efficiënter zonnepaneel? Een sneller wapen? Alles voor een utopie is er nu al, behalve kennis van de mens. Hebben bètawetenschappen nut?

Crisis in de geesteswetenschap De Geesteswetenschappen maken hun grootste crisis sinds eeuwen door. (Rens Bod, 2012) Crisis in de geesteswetenschap

Crisis in de geesteswetenschap Bod (2012) Lijst van successen van de geesteswetenschap uit het verleden: Alfabet Boekdrukkunst Filologie (bijbelkritiek) De rationele methode (Plato &) Crisis in de geesteswetenschap

Crisis in de geesteswetenschap Imaginaire Bèta (2016) “De successen die Bod beschrijft betreffen het verleden.” “Wat stellen jullie nu nog voor?” Crisis in de geesteswetenschap

Crisis in de geesteswetenschap Wat is de crisis? De crisis betreft het gebrek aan aanzien van de geesteswetenschappen. En geesteswetenschappers gaan zelf in dat oordeel mee. Crisis in de geesteswetenschap

Crisis in de geesteswetenschap Ontkennen helpt niet Tegenwoordig schort het nog al eens aan waardering voor de geesteswetenschappen. Ze worden afgedaan als makkelijk of niet nuttig. (Alfapact 2016, site UvA) Crisis in de geesteswetenschap

Crisis in de geesteswetenschap Waarom geen status? Er gaat weinig geld in de GW om. De GW doen weinig met wiskunde. Crisis in de geesteswetenschap

Maar wat doen we zelf fout? We hebben geen gedeelde identiteit (waar komen we vandaan). We hebben geen gedeelde visie (waar gaan we heen) Crisis in de geesteswetenschap

Crisis in Fryslân Elke bezuiniging vaagt een stukje weg: Friese wetenschap (FA) Omrop Fryslân het Fries Orkest (1950-1989) Friestalig toneel (Tryater) Crisis in Fryslân

Dubbele crisis op de Fryske Akademy Als Fries instituut Als geesteswetenschappelijk instituut Crisis in Fryslân

Leren? Kunnen de Geesteswetenschappen iets leren van de Friese Beweging? Crisis in Fryslân

Vraag Waarom is er geen Drentse Academie? Waarom is er geen Gelderse Academie?

Antwoord De Friese Beweging kreeg dingen voor elkaar op basis van: een gedeelde identiteit een visie Crisis in Fryslân

Zonder verleden geen identiteit De klassieke cultuur gaf eeuwenlang aan de (Geestes)wetenschap een gedeelde identiteit. Crisis in Fryslân

Betrokkenheid bij GW en identiteit? Trots op Erasmus, Socrates, Plato? Op het staan in een traditie die terugreikt naar de Oudheid? Boek Bod geeft de GW een verleden. Crisis in Fryslân

Spreekwoord Wa’t himsels weismyt, wurdt fan in oar net opkrigen. (Een laag zelfbeeld oogst weinig respect.) Crisis in Fryslân

De toekomst van de Geesteswetenschap Het gaat niet om steeds betere, slimmere instrumenten. Het gaat om steeds betere, slimmere mensen. De Toekomst van de GW

Heerschappij van de materiewetenschap … … is in feite een breuk met de traditie van het Humanisme. De mens moet weer in het middelpunt staan. De Toekomst van de GW

Wat is belangrijker? Hoe zit materie in elkaar? Hoe zit de mens in elkaar? De Toekomst van de GW

Caspar David Friedrich – “Kreidefelsen auf Rügen”