Introductieles Spaans

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Advertisements

Bienvenidos a la clase de español conjugar los siguientes verbos hablar llevar Escribir leer Escuchar aprender vivir 2.
Ser De vertaling van dit werkwoord: (yo) soy (tú) eres
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Jullie hebben lef... . Welkom V4 Economie!  Les 1   introductie  lezen aantekeningen lezen wb 18 tm 20 maken wb 1.1 (1 tm 6)
Aardrijkskunde.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Welkom H3b!  (het wordt niet gemakkelijk…) huiswerk...  pak agenda en noteer bij ma 14 september 6e lesuur:  lezen tb 3 tm 7 maken en controleren.
TrabiTour fährt weiter! Deutsch für die Oberstufe
Spanje Lotte en Ella.
Aardrijkskunde Welkom Klas 2.
Neue Kontakte 4-kgt Workshop D-103
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Infoavond groep 4.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Informatieavond groep 4
Het vak Natuurkunde - Wat heb je nodig: Cijfergeving:
De dag van het solliciteren Blok 1
Welkom in L22 ! SLB 2 L22 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
6 september : verkort rooster 7 september: 60 min Spaans 2v september.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Welkom in L23 ! SLB 2 L23 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Duits in 4,5 en 6 VWO Herzlich Willkommen !!. Waarom Duits? Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. Duits is de taal.
Welkom bij Aardrijkskunde. Indeling van de les Kennismaken met elkaar, Kennismaken met het vak, Filmpje, Opdrachten, Afsluiting.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Hoy es lunes Vandaag is het maandag. Programa Proefwerk bespreken in vorm van SPEL Proefwerk uitdelen Eigen woordenlijst afmaken en inleveren Bron C Bron.
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Miniles Spaans. Hola, me llamo ….. Vertel hoe je heet: hola, me llamo, ¿Y tú? Wie spreekt er al Spaans?Waarom zou je Spaans leren? Wie is er wel eens.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Miniles Spaans. Hola, me llamo ….. Vertel hoe je heet: hola, me llamo, ¿Y tú? Wie spreekt er al Spaans?Waarom zou je Spaans leren? Wie is er wel eens.
WEEK 2: 11 T/M 15 JANUARI Unidad 3: Y tú, ¿cómo eres?
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Programa Leestekst (in stilte) Uitleg Bron G/oefenen Zelfstandig werken aan tarea (tijdschrift)
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
SLB2 BIJEENKOMST 1 Stefan Schuur. Agenda bijeenkomst 1  Kennismaken met SLB-er  Kennismaken met elkaar  Afspraken maken  Groepsfoto maken.
Les 1 v6 Introductieles Spaans. Wat kan je dit jaar verwachten? Schoolexamens> maken deel uit van de helft van je cijferSchoolexamens> maken deel uit.
Spel Politiek Nederland
– examentraining schrijven & taalportfolio
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
SLB2 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
Observeren en rapporteren
HET VAK NEDERLANDS IN JE EXAMENJAAR
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Vwo 6 – week
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Thema 4: Zo bereik je meer
Een instructie schrijven
Introductieles Spaans  ¡Bienvenido! Mart de Weerd // September 2017
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Toetsen van WDA wiskundedialoog 2018
Examentraining.
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Je eigen omgeving in beeld
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Toetsen van WDA in de onderbouw nwd 2019
Welkom!.
Wat leer je allemaal op school?
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Introductieles Spaans Bienvenido Mart de Weerd September 2017

¿Quien soy yo?

Waarom heb je gekozen voor Spaans? Ik kan geen Duits Ik vind het een leuke taal Ik heb al ooit Spaans gehad en wil me er verder in bekwamen Andere reden nl ……

Wat verwacht je van de lessen? Ik kan daarna eenvoudige teksten lezen Ik kan eenvoudige gesprekken voeren Ik kan Spaanse teksten enigszins begrijpen Ik kan een eenvoudige brief opstellen Ik beheers meerdere vaardigheden op het gebied van Spaans

Wat weet ik er al van? Maak vragenlijst: Spanje, wat weet ik er van? Meer dan 16 goed: prima 12 t/m 15 voldoende 6 t/m 11 werk aan de winkel 0 t/m 5 veel werk aan de winkel

Wat gaan we doen? Zie moduulwijzer Drie van de vier periodes in het eerste jaar 4 lesuren lang

Het Tekst boek Hoe werkt Aula Joven (nieuwe editie)? (zie P. 2-5) Opbouw Hoe werkt Aula Joven (nieuwe editie)? (zie P. 2-5) Empezar Comprender Explorar y reflexionar (oefeningen en grammatica) Practicar y comunicar Viajar Verder Más Gramática Glosario

Werkboek Opdrachten per hoofdstuk CD met leesteksten uit zowel tekst- als werkboek

Reader Spaans (per periode) Moduulwijzer Grammatica Idioom Vragen Mi vida loca

MI VIDA LOCA Een soap in het spaans Gemaakt door de BBC Bestaande uit 22 afleveringen 4 afleveringen per periode Vragen hierover staan in de reader http://www.bbc.co.uk/languages/spanish/miv idaloca/ep09/

Hoe word je beoordeeld? Studiepuntensysteem: 4 x 1 punt voor Spaans (per periode 1 punt) 4 Toetsen over twee hoofdstukken (P1: H1-2; P2: H3-4, P3: 5-6, P4: 7- 8) Er zijn meerdere vaardigheden Leesvaardigheid (leer) Luistervaardigheid (escuchar) (niet in examen) Schrijfvaardigheid (escribir) Gesprekken voeren (hablar) Spreken (presentar en español) (niet in examen) Zie studiepuntenoverzicht cohort 2017

Hoe gaan we dit aanpakken? Zie moduulwijzer MW1.1 (in reader) Regels: meenemen boeken (Tekstboek (TB) en Werkboek, incl. CD (WB) + schrift + schrijfbenodigdheden laptop nodig ivm OOL Geen telefoon nodig Maken opgaven Op tijd aanwezig /goed opletten tijdens werk Huiswerk maken; weekopdrachten inleveren, idioom leren Schriftelijke toets (S) aan eind van periode (bijv.SP1-2) Eventueel extra lesmateriaal via OOL en MVL

IN SCHEMA Onderdeel Periode planning Aantal studiepunten Spaans P1 1   Toets SP1-2 Schriftelijke toets laatste week periode 1 Lezen. Luisteren, gesprekken voeren Spaans P2 2 Toets SP3-4 Schriftelijke toets laatste lesweek periode 2 Lezen. Luisteren, gesprekken voeren, schrijven Spaans P3 3 Toets SP5-6 Schriftelijke toets laatste lesweek periode 3 Spaans P4 4 Toets SP7-8 Schriftelijke toets laatste lesweek periode 4 Lezen. Luisteren, gesprekken voeren, schrijven, (rekening houden met 2 weken stage)

Wat verwacht ik van jullie? Meenemen laptop (ivm OOL), boeken (tekst- en werkboek) en reader Schrijfbenodigdheden en schrift ivm aantekeningen en huiswerk Actieve werkhouding en motivatie Op tijd aanwezig; volg alle lessen Geen telefoon Niet naar toilet gedurende uitleg Maken huiswerk; inleveren werkopdrachten Het is best pittig; houd het allemaal goed bij (leer idioomlijstjes) TIP Schrijf na afloop van de les belangrijke woordjes op in je schrift Leer ze totdat je ze kent. Met name werkwoorden zijn belangrijk

Uitspraak (pronunciación) Uno Dos Tres cuatro cinco seis siete ocho nueve diez Bienvenido (welkom) Hola (hallo) ¿Qué tal? (hoe gaat het?) Yo me llamo Astrid (ik heet Astrid) ¿Y tu? (usted/vosotros) en jij (u/jullie) yo soy Martin (ik ben Mart)

Opdrachten Intro Spaans Oefening 3: Wat weet je al van het Spaans en de Spaanse cultuur? Meerkeuzevragen beantwoorden over de cultuur/ geschiedenis/ aardrijkskunde en van het Spaans zelf Maak de vragen individueel. Neem ze over in je schrift (bij voorbeeld 1A, 2B, enz). Vraag de juiste antwoorden aan je docent en bereken je score. Geef je score door aan de docent. Oefening 4 Saludos y despedidas? Begroeting of afscheid? Maak oefening 2 uit je tekstboek (p12) Neem de antwoorden over in je schrift. Maak in Trajectplanner een map Spaans Periode 1 aan Zet je antwoorden in een bestand, en deel dit bestand met de titel ‘Intro Spaans’ (gevolgd door je naam) via Trajectplanner naar je docent Oefening 1: Jezelf voorstellen in het Spaans Ga uiteen in groepjes van 2 studenten Stel je zelf voor zoals aangegeven op de vorige dia. (je kan ook gebruik maken van de reader P8) Schrijf het gesprekje op in je schrift Oefening 2 Welke woorden ken je al? Brainstorm met je klasgenoot over minimaal 5 Spaanse woordjes die je al kent. Schrijf deze gedurende 5-10 minuten op. Daarna gaan we ze met de hele klas nabespreken en met elkaar vergelijken. Je mag daarbij gebruik maken van de foto’s op pagina 10-11 van je tekstboek (palabras en español)