Vijfkrachtenmodel van Porter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Marketingplanning en -strategie
Management & Organisatie
Change, Change and Change
De nieuwe syllabus scheikunde
Strategie Algemeen Porter.
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Hoe kan actie-onderzoek bijdragen aan de ontwikkeling van PCK. Dr
Persoonlijke Verkoop. Commerciële actie - Classificatie Afleveren van producten Bestellingen opnemen - intern Bestellingen opnemen - extern Informatieverstrekking.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
Marketingplanning en strategie
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Business Marketing Management
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
Informatie keuzevak Management & Organisatie (m&o)
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Strategie Algemeen Porter Competative strategy: techniques for analyzing industries and competitors De relatie tussen de structuur van de industrie en.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Bijeenkomst September 2015
Het examen economie en ondernemen under construction Naar een ‘nieuw’ cspe Suzanne van der Horst Tom Erkens.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Les 5: Het marketingplan
Financiële zelfredzaamheid
Docent economie en bedrijfseconomie Trevianum scholengroep, Sittard
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Voorlichting: Management & Organisatie
Ondernemersvaardigheden
Business model Canvas Welkom! Tim Simons
Opties Tim Simons Trevianum scholengroep, Sittard Henri van den Hout
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Voor VWO, met behulp van een Symbaloo lesplan.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Jan Stevens – Cito Meindert Flikkema - CvTE
Jan Stevens – Cito Meindert Flikkema - CvTE
Jan Stevens – Cito Jan Straver - CvTE
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Vijfkrachtenmodel van Porter Welkom! Tim Simons Docent economie en bedrijfseconomie Trevianum, Sittard Henri van den Hout Docent vakdidactiek economie en bedrijfseconomie Fontys Lerarenopleiding Tilburg, Tilburg University

Vijfkrachtenmodel van Porter Programma: 5 minuten Welkom, inleiding Henri 25 minuten Maken van opdrachten Tim 15 minuten Nabespreking Henri

Vijfkrachtenmodel van Porter De lesonderdelen zijn bedoeld voor vwo-leerlingen. De lesonderdelen horen bij domein E in de syllabus Bedrijfseconomie vwo. Domein E: Marketing De kandidaat kan uitleggen wat marketing inhoudt, kan marketingdoelstellingen opstellen en kan uitleggen op welke wijze deze doelen gerealiseerd kunnen worden en op welke wijze marketing uitwerkt op de consument en de maatschappij.

Vijfkrachtenmodel van Porter Subdomein E2: Marketingbeleid De kandidaat kan het marketingbeleid van een organisatie beschrijven, analyseren en alternatieven op hoofdpunten afwegen. Voor het centraal examen betekent dit dat de kandidaat het marketingbeleid kan beoordelen in relatie tot het begrip klantwaardepropositie.

Vijfkrachtenmodel van Porter

Vijfkrachtenmodel van Porter In het examenprogramma Bedrijfseconomie havo komt dit model niet voor. Het subdomein E2 Marketingbeleid bij havo: “ de kandidaat kan het marketingbeleid van een organisatie beschrijven”.

Vijfkrachtenmodel van Porter Taxonomie Bloom Hogere orde denken Creating Evaluating Analyzing Applying Understanding Remembering Lagere orde denken

Analyzing Breaking materials or concepts into parts, determining how the parts relate to one another or how they interrelate, or how the parts relate to an overall structure or purpose. Mental actions included in this function are differentiating, organizing, and attributing, as well as being able to distinguish between the components or parts. When one is analyzing, he/she can illustrate this mental function by creating spreadsheets, surveys, charts, or diagrams, or graphic representations. Anderson, L. W. and Krathwohl, D. R., et al (Eds.) (2001) A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Allyn & Bacon. Boston, MA (Pearson Education Group)

NLQF/EQF Niveau 4+ (vwo, vavo-vwo), niveau 4 (havo, vavo-havo, mbo-4)

Vijfkrachtenmodel van Porter Vijf fundamentele krachten bepalen de concurrentie in een bedrijfstak (sector). Kennis over de zwaarte van die vijf krachten op een bedrijfstak is voor een onderneming uit die bedrijfstak nuttig om een marketingstrategie te kunnen bepalen. De vijf krachten alleen zijn daarvoor niet voldoende: de marketingdoelstellingen, de interne analyse en een nadere externe analyse zijn ook nodig.

Doel Werkvormen over het vijfkrachtenmodel van Porter, met daarbij mogelijke varianten, kunnen evalueren.

Vijfkrachtenmodel van Porter De vijf krachten voor een bedrijfstak (industry) zijn: A Dreiging van toetreding tot de bedrijfstak B Intensiteit van mededinging onder bestaande concurrenten C Dreiging van substitutieproducten D Onderhandelingsmacht van kopers E Onderhandelingsmacht van leveranciers Industry: the group of firms producing products that are close substitutes for each other. Bedrijfstak: groep van bedrijven, die producten leveren die elkaar kunnen vervangen.

Vijfkrachtenmodel van Porter Het gaat bij de krachten om de impact op de winstgevendheid van een bedrijfstak.

Opdracht 1 Je krijgt een gekleurd kaartje met een van de vijf krachten, een blad met informatie over die kracht en een uitwerkblad. Je krijgt ook een kaartje met een bedrijfstak. Dat kaartje heb je pas later nodig. Op het uitwerkblad staan meerdere bedrijfstakken. Voor elke bedrijfstak bepaal je een cijfer tussen 1 en 5 voor de sterkte van de kracht. 1 = heel laag, 2 = laag, 3 = noch laag, noch hoog, 4 = hoog, 5 = heel hoog. A) Je schrijft het cijfer per bedrijfstak op het uitwerkblad achter cijfer voor overleg. B) Je geeft per bedrijfstak een toelichting op het bepaalde cijfer.

Betaald voetbalorganisaties Opdracht 1 Kracht …… Cijfer voor overleg Cijfer na overleg   Bedrijfstak Betaald voetbalorganisaties Luchttransport Fastfoodrestaurants Supermarkten Kledingwinkels

Betaald voetbalorganisaties Opdracht 1 Kracht …… Cijfer voor overleg Cijfer na overleg    INVULLEN   INVULLEN Bedrijfstak Betaald voetbalorganisaties Luchttransport Fastfoodrestaurants Supermarkten Kledingwinkels Voortgezet onderwijs

Opdracht 1 Licht het cijfer dat je bepaald hebt per bedrijfstak toe Betaald voetbalorganisaties …………………………… Luchttransport ...…………………………  enzovoort

Betaald voetbalorganisaties Opdracht 2 Ga met degenen bij elkaar zitten die dezelfde kracht hebben beoordeeld. Je herkent elkaar aan de kleur van het kaartje. Wissel de cijfers en de toelichtingen uit. Bespreek de verschillen en bepaal per groepslid opnieuw het cijfer per bedrijfstak. Vul dat cijfer in op het uitwerkblad achter cijfer 2. Kracht …. Cijfer voor overleg   Cijfer na overleg …………..  INVULLEN  Bedrijfstak Betaald voetbalorganisaties Luchttransport Fastfoodrestaurants Supermarkten Kledingwinkels Voortgezet onderwijs

Opdracht 3 Bereken het ongewogen gemiddelde cijfer per bedrijfstak. Knip de overzichten uit en kleur de cijfers in van onder tot boven met de uitgereikte stift. Kracht 4,51-5,00 4,01-4,50 3,51-4,00 3,01-3,50 2,51-3,00 2,01-2,50 1,51-2,00 1,00-1,50 Bedrijfstak

Opdracht 3 Voorbeeld: cijfers zijn 4, 4, 3, 2, 4. Ongewogen gemiddelde: (4+4+3+2+4)/5 = 3,40.

Opdracht 4 Je hebt ook een kaartje gekregen met een bedrijfstak. Ga met degenen die dezelfde bedrijfstak hebben bij elkaar zitten. Je krijgt als groep een overzichtsblad voor de bedrijfstak. Leg de ingekleurde overzichten op het blad. Trek conclusies over de bedrijfstak naar aanleiding van de krachten. Mail het overzicht door naar de docent: economieles@gmail.com

Opdracht 4 Toetreding Interne mededinging Substitutieproducten Kopers Leveranciers 4,51-5,00 4,01-4,50 3,51-4,00 3,01-3,50 2,51-3,00 2,01-2,50 1,51-2,00 1,00-1,50 Betaald voetbalorganisaties

De krachten voor een bedrijfstak zien er bijvoorbeeld als volgt uit: Toetreding Interne mededinging Substitutieproducten Kopers Leveranciers 4,51-5,00 4,01-4,50 3,51-4,00 3,01-3,50 2,51-3,00 2,01-2,50 …

Debriefing Bespreek een of meerdere bedrijfstakken klassikaal. Het inschatten van de krachten is onmogelijk exact in te schatten. Bij sommige krachten in een bedrijfstak is het gemakkelijker dan bij andere.

Debriefing Dreiging van toetreding bij betaald voetbalorganisaties is heel laag. Dreiging van substitutieproducten bij luchttransport is laag. Onderhandelingsmacht van leveranciers van supermarkten is laag. Onderhandelingsmacht van klanten bij fastfoodrestaurants is heel laag. Interne mededinging bij supermarkten is heel hoog.

Vijfkrachtenmodel van Porter Ervaringen met leerlingen Jullie ervaringen

Porter in 18 minuten https://www.youtube.com/watch?v=YoXlJqX5Qf0

economieles@gmail.com