Welkom op school! de 3e ouderbijeenkomst PP1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Advertisements

Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Waarom neem ik met mijn kind een verteltas mee?
Een lessenserie van drie lessen
Wet inburgering Heleen Veringa
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Mijn stage bij la place Naam: tara Klas: 5b Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Mijn stage bij : Het Grotenhuis Naam: Fieke Bloemers Klas: 4b Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Van doelen naar reflectie
Voorlichtingsavond groep 3
Interpreteren van data
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Welkom in groep 3 en 4.
Communicatie met ouders
Aanpak problematisch gedrag
Presentatie Bijeenkomst 3
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Pedagogische theorieën
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Welkom ik maak me sterk.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Woordjes leren.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Downsyndroom door naam. *Vandaag houd ik een spreekbeurt. *Het gaat over mijzelf. *Want het gaat over Downsyndroom. Spreekbeurt.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Hand-Out.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Passend onderwijs.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Ouderbijeenkomst.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Covey trainingsavond.
Ouderbijeenkomst.
© UNIEK IN DE KLAS.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Nee Zeggen!.
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
NSCCT Instructie groep 5
Ouderbijeenkomst.
NSCCT Instructie groep 7
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
NSCCT Instructie groep 6
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Aangeboden door Provincie Limburg
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Welkom op school! de 3e ouderbijeenkomst PP1 U legt uit dat er in totaal 4 ouderavonden zijn over woorden leren omdat woorden een hele belangrijke rol spelen thuis en op school. Dit is de 3e bijeenkomst. Het gaat over woordenschat. En vanavond kijken we vooral naar het belang van woorden in verband met de denkontwikkeling en het leren van de kinderen.   Welkom op school!

de agenda  Nieuwe ouders?  Terugkijken naar de vorige 2 bijeenkomsten  Woorden zijn belangrijk!  Koffie  Welke woorden moeten de kinderen leren? PP2 Neem het programma door en wijs erop dat er ruimte is voor herhaling: hoe zat het ook alweer? Eventueel voorstellen nieuwe ouders.   Opdracht: vanavond gaan we kijken naar woordkennis. Laten we eens kijken naar onze eigen woordkennis. Bijvoorbeeld een heel simpel woordje als ‘auto’ . Wat hebben we daar niet veel kennis bij verzameld! Een auto is om in te rijden. Maak op een groot vel papier een woordspin rond het woord ‘rijden‘. Begin zelf en zet er om heen ‘rijden’ , het is een ‘vervoersmiddel’….. Wat zouden we er nog meer om heen kunnen zetten: Stimuleer ouders om betekenisaspecten bij het woord auto te noemen; soorten auto’s, kenmerken van auto’s , etc. Maak een woordspin. Bij dat ene woordje ‘auto’ hebben we dus in ons hoofd een heleboel kennis verzameld.   Woordenschat is dus heel belangrijk bij verzamelen van kennis, bij het leren van uw kind!

3000 basiswoorden terugkijken Wat is belangrijk op school? Kinderen moeten minimaal 3000 basiswoorden leren voor ze naar groep 3 gaan! PP3 Maar voordat we verder gaan kijken we eerst even terug naar de vorige keren. ‘Hoe zat het ook al weer? Voordat kinderen naar groep 3 gaan moeten ze minstens 3000 woorden kennen. Dat noemen we de basiswoorden. Als kinderen die woorden goed kennen kunnen ze beter leren lezen, schrijven en kunnen ze beter leren op school in de hogere groepen.

Communicatieve ontwikkeling terugkijken Communicatieve ontwikkeling  luisteren  praten  lezen  schrijven PP4 En weet u nog dat we hier ook de vorige keer over gesproken hebben? We praten en luisteren, lezen en schrijven met woorden. Woorden zijn belangrijk voor de communicatie. Kinderen leren steeds meer woorden en kunnen steeds beter meepraten, begrijpen wat er wordt gezegd. En in groep 3 gaan ze woordjes lezen en schrijven. We noemen dat communicatieve ontwikkeling. Maar woorden zijn niet alleen belangrijk voor de communicatieve ontwikkeling.  

Sociaal-emotionele ontwikkeling terugkijken Sociaal-emotionele ontwikkeling PP5 We hebben ook gekeken naar het belang van woorden voor de sociaal-emotionele ontwikkeling: Als je de woorden kent die je om je heen hoort geeft dat zelfvertrouwen. Dan voel je je super. Als je genoeg woorden kent kun je jezelf beter uiten. Je hebt woorden nodig om waarden en normen te leren.  om zelfvertrouwen te krijgen  om eigen en andermans gevoelens te begrijpen  om waarden en normen te leren

Hoe kunnen kinderen zoveel woorden leren? terugkijken Hoe kunnen kinderen zoveel woorden leren? PP6 Én we hebben vorige keren gesproken over samenwerken. We hebben uitgelegd dat we graag met de ouders van de kinderen samenwerken. Waarom ? Het zijn heel veel woorden, we kunnen het niet alleen! Het helpt heel erg bij het woorden leren als u de woorden ook thuis herhaalt met uw kind. En daarbij weten we dat : Kinderen het beter doen op school als ze met hun ouders praten over school; Kinderen veel meer woorden bij leren als ouders spelletjes met ze doen, of voorlezen of samen naar Sesamstraat kijken. Het is goed om net als vorige keer even te praten over hoe het is gegaan. school thuis SAMENWERKING

school Wat viel ons op?  Hier wat invullen in zwart PP7 Wat hebben we in de klas gedaan? Noem een aantal woorden en thema’s die in de klas behandeld zijn: laat enkele werkbladen, opdrachten e.d. zien die mee naar huis zijn gegaan. Vertel wat je in de klas aan de leerlingen merkte m.b.t. het oefenen thuis en vertel leuke anekdotes van leerlingen; Zeg vooral dat jullie daar enorm blij mee zijn en eventueel dat het samenwerken zoveel resultaat oplevert!   Tips: Maak grapjes over de samenwerking tussen school en thuis: de kinderen zijn zo eerlijk dat we meteen weten wat jullie met ze gedaan hebben. Verzamel vooraf anekdotes en quote’s van leerlingen Wat viel ons op?  Hier wat invullen in zwart

thuis Wat viel jullie op?  Wat vond je kind leuk om met je te doen? PP8 Laat de ouders met elkaar nadenken over wat hen thuis opviel. Geef hen 5/10 minuutjes om in tweetallen of in een klein groepje daarover te praten. Loop rond, help hen en verzamel zelf een aantal voorbeelden om straks plenair te vertellen. Maar misschien kunnen de ouders het zelf in de groep vertellen? Wat viel jullie op?  Wat vond je kind leuk om met je te doen?  Wat vind je zelf leuk of moeilijk om met je kind te doen?  Begrijpt je kind je beter als je met hem/haar praat?  Gebruikt je kind zelf de woorden die zijn aangeleerd?

Woorden zijn belangrijk! 1. communicatie (praten, luisteren, lezen en schrijven) 2. sociaal-emotionele ontwikkeling (zelfvertrouwen , omgaan met anderen, waarden en normen) 3. cognitieve ontwikkeling PP9 Nu gaan we kijken naar woordenschat en cognitieve ontwikkeling.

cognitieve ontwikkeling?

cognitieve ontwikkeling Wat weet een kind van 4 van een auto? ? je kunt er in rijden je kunt er in zitten moet soms naar garage rijdt op de weg 4 wielen toeteren tanken/benzine heeft een stuur mama /pappa kan rijden je moet uitkijken voor auto’s bij het oversteken

cognitieve ontwikkeling Wat weet u van een auto? Merken Volvo Volkswagen Kia Citroën BMW Audi Mercedes Mitsubishi Jeep Fiat Rolls Royce Naar garage: Onderhoud APK Onderdelen vervangen Duur Rijbewijs Theorie Praktijk Ouder dan 18 Kost veel geld Vervoersmiddelen Vrachtauto’s Ambulances Personenauto’s Campers Brandweerauto’s Bussen Racewagens Droomauto’s Onder de kap Motor Ingewikkeld Accu Cilinders Zuigkleppen Bougies Etc. Onderdelen 4 wielen Stuur Claxon Koppeling Onder de auto Leidingen Assen Bodemplaat Differentieel Remmen Gaspedaal Kilometerteller Etc.

cognitieve ontwikkeling woorden zijn…… brokjes taal brokjes kennis

2. Communicatieve ontwikkeling Waarom woordenschatonderwijs? PP14 Tijdens de eerste bijeenkomst hebben we het uitgebreid gehad over het belang van woorden voor de communicatie: luisteren, spreken, schrijven en lezen. Tijdens de tweede bijeenkomst hebben we laten zien dat woorden ook heel belangrijk zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Nu komt er nog iets heel belangrijk bij: hoe meer woorden hoe meer kennis. Woordenschat is belangrijk voor de cognitieve ontwikkeling: het denken en leren. DUS, hoe je het ook bekijkt: kinderen hebben veel woorden nodig! 1. Sociale ontwikkeling 2. Communicatieve ontwikkeling 3. Cognitieve ontwikkeling

in het klaslokaal van uw kind PAUZE De KOFFIE staat klaar in het klaslokaal van uw kind PP13 En wat denkt u bij het woordje ‘koffie’? Kopje, schoteltje, lekker, gezellig, enz? Dan gaan we nu naar de koffie.