Correspondentie: Petra Habets, p.e.habets@amc.uva.nl Pilot: De Studenten Onderwijs Kwalificatie (StOK) als eerste stap naar de BKO? P.E.M.H.Habets PhD1, I.M. de Vries MSc2 , C.P.M. Verberg PhD2, T.B.B. Boerboom PhD2 1. Academisch Medisch Centrum (AMC)/Universiteit van Amsterdam, Department of Anatomy, Embryology & Physiology 2. Academisch Medisch Centrum (AMC)/Universiteit van Amsterdam, Center for Evidence-Based Education Wie Binnen de afdeling Anatomie, Embryologie & Fysiologie (AEF) worden master studenten geneeskunde voor maximaal drie jaar als student-assistent ingezet voor de uitvoering van kleinschalig onderwijs. Wat Deze student-assistenten zijn in dienst bij het AMC en verzorgen alle (snijzaal) practica Anatomie & Embryologie. Zij wisselen het lesgeven af met het doorlopen van hun eigen coschappen-programma. Waarom Student-assistenten wilden erkenning voor hun inzet en zich verdiepen en verbreden in het medisch onderwijs . Zij hebben hiermee voordeel voor de landelijk erkende Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO)in de academische setting. Inhoud StOK-programma Is een extra-curriculair programma wat in totaal 420 uur aan onderwijsactiviteiten omvat: 392 uur competenties zoals ontwerpen , uitvoeren en evalueren van onderwijs en 28 uur intervisie Biedt didactische verdieping en verbreding zoals het hanteren van kwaliteitszorg criteria Leidt tot een officiële onderwijs kwalificatie binnen de faculteit Geneeskunde Het programma kent als afsluiting een criterium gericht interview door twee onafhankelijke assessoren Overeenkomsten BKO De StOK is gebaseerd op vijf landelijk erkende deel competentie gebieden uit de BKO Gegarandeerde verdieping en verbreding in medisch- onderwijskundige onderwerpen Studenten reflecteren op eigen ontwikkeling en hun leerproces (intervisie & portfolio) Het StOK programma wordt analoog aan de BKO getoetst middels een portfolio StOK studenten ‘De Stok zie ik als springplank voor mijn carrière als arts’ Tessa ‘Het is prettig om naast de opleiding te werken aan eigen ambities en onderwijs projecten’ Tijn Voor mij is de Stok een certificering van mijn onderwijsbekwaamheid Michel Conclusie De StOK als opstap naar de BKO motiveert en enthousiasmeert (bio) medische studenten voor medisch onderwijs en wordt gezien als een erkenning voor het belang van onderwijskundige vaardigheden voor toekomstige artsen Take Home Message De StOK kan het beste ontwikkelt worden in het verlengde van de BKO als volwaardige onderwijskwalificatie waardoor studenten met deze gedeelte vrijstelling, snel kunnen voorsorteren op de landelijke erkende BKO Correspondentie: Petra Habets, p.e.habets@amc.uva.nl Academisch Medisch Centrum, Department of Anatomy, Embryology & Physiology, Meibergdreef 15, 1105 AZ Amsterdam