Correspondentie: Petra Habets,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM BIJ DE PRESENTATIE Basiskwalificatie onderwijs (BKO) aan de Nederlandse universiteiten Hanno van keulen, Centrum voor Onderwijs en Leren, UU.
Advertisements

De Huisartsopleiding in Nederland
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
JordanExact Waarom, wat en hoe.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Louise C. Urlings-Strop
Portfolio’s in het onderwijs
Brede School Rotterdam
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Begeleiden van het B-leerproces
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Een regionaal team een taak
Onderzoek ontmoet praktijk
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011.
competentie ontwikkeling en assessment
Het mes snijdt aan twee kanten
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Concept examenprogramma
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Werkveldconferentie 13 november 2014 “Samenwerken en nu verder”
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Minor. MINOR Semester Minor van 24 EC Bachelorthesis van 6 EC Relatie minor met bachelorthesis.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Bio-medische wetenschappen aan de Science faculteit & het AMC van de Universiteit van Amsterdam Bachelordag 8 maart 2014 Prof. Dr. Stanley Brul BSc directeur.
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
VU medisch centrum Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland VUmc / EMGO+ Instituut, afdeling Sociale Geneeskunde, sectie JGZ Marlou de.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
Coaching in regioleren
Hannah Wielenga januari 2017
Veiligere zorg: begin bij de overdracht
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Petra van Dam/ Karlijn van der Sluis
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Honours programma: voor wie
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Technasium op het GRC.
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Persoonlijke begeleiding
Onderzoeksmaster Rechten
Universitaire Pabo van Amsterdam
Transcript van de presentatie:

Correspondentie: Petra Habets, p.e.habets@amc.uva.nl Pilot: De Studenten Onderwijs Kwalificatie (StOK) als eerste stap naar de BKO? P.E.M.H.Habets PhD1, I.M. de Vries MSc2 , C.P.M. Verberg PhD2, T.B.B. Boerboom PhD2 1. Academisch Medisch Centrum (AMC)/Universiteit van Amsterdam, Department of Anatomy, Embryology & Physiology 2. Academisch Medisch Centrum (AMC)/Universiteit van Amsterdam, Center for Evidence-Based Education Wie Binnen de afdeling Anatomie, Embryologie & Fysiologie (AEF) worden master studenten geneeskunde voor maximaal drie jaar als student-assistent ingezet voor de uitvoering van kleinschalig onderwijs. Wat Deze student-assistenten zijn in dienst bij het AMC en verzorgen alle (snijzaal) practica Anatomie & Embryologie. Zij wisselen het lesgeven af met het doorlopen van hun eigen coschappen-programma. Waarom Student-assistenten wilden erkenning voor hun inzet en zich verdiepen en verbreden in het medisch onderwijs . Zij hebben hiermee voordeel voor de landelijk erkende Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO)in de academische setting. Inhoud StOK-programma Is een extra-curriculair programma wat in totaal 420 uur aan onderwijsactiviteiten omvat: 392 uur competenties zoals ontwerpen , uitvoeren en evalueren van onderwijs en 28 uur intervisie Biedt didactische verdieping en verbreding zoals het hanteren van kwaliteitszorg criteria Leidt tot een officiële onderwijs kwalificatie binnen de faculteit Geneeskunde Het programma kent als afsluiting een criterium gericht interview door twee onafhankelijke assessoren Overeenkomsten BKO De StOK is gebaseerd op vijf landelijk erkende deel competentie gebieden uit de BKO Gegarandeerde verdieping en verbreding in medisch- onderwijskundige onderwerpen Studenten reflecteren op eigen ontwikkeling en hun leerproces (intervisie & portfolio) Het StOK programma wordt analoog aan de BKO getoetst middels een portfolio StOK studenten ‘De Stok zie ik als springplank voor mijn carrière als arts’ Tessa ‘Het is prettig om naast de opleiding te werken aan eigen ambities en onderwijs projecten’ Tijn Voor mij is de Stok een certificering van mijn onderwijsbekwaamheid Michel Conclusie De StOK als opstap naar de BKO motiveert en enthousiasmeert (bio) medische studenten voor medisch onderwijs en wordt gezien als een erkenning voor het belang van onderwijskundige vaardigheden voor toekomstige artsen Take Home Message De StOK kan het beste ontwikkelt worden in het verlengde van de BKO als volwaardige onderwijskwalificatie waardoor studenten met deze gedeelte vrijstelling, snel kunnen voorsorteren op de landelijke erkende BKO Correspondentie: Petra Habets, p.e.habets@amc.uva.nl Academisch Medisch Centrum, Department of Anatomy, Embryology & Physiology, Meibergdreef 15, 1105 AZ Amsterdam