Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Innovatief leren met behulp van ICT
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
E-learning Kwaliteitscriteria
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Drieslag functioneel rekenen
Bestaat er zoiets als een ideale blend?
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Workshop Onderzoeksontwerp
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Specifieke lerarenopleiding Staat digitaal in haar kinderschoenen.
Titelpagina.
Nijmegen, 11 oktober 2007 Podcasting in het onderwijs Symposium Nijmegen 11 oktober 2007.
ICT&O pilot ‘Blended Learning duale masteropleiding Sociaal Recht’ Star Trek scènes bij Sociaal Recht Leonidas Pakos Universiteit van Tilburg.
Startconferentie SPINE - Voorbeeld van digitaal leren - Sociaal leren in een digitale omgeving - De toren van BabelBabel Willibrord Huisman, IOWO 26 maart.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Onderwijssymposium D66 4 oktober 2014 Rotterdam Workshop Afstandsonderwijs Steffi Waslander - programmamanager LOI Oscar Helfferich – business development.
moderniseren van het curriculum.
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Tip 7: wissel je werkvormen af
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Training digitale didactiek
Eerste hulp voor de beginnende docent
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Bijeenkomst September 2015
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Presentatie ICT tools 9 april Interactief? Teach what you preach…
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Presentatie EduCheck SOML
Docentvaardigheden ICT
Leeractiviteit: kennisverwerving
Kennis bijspijkeren via het web
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
Kennisclip Web toepassingen
Gepersonaliseerd leren
Activernde didactiek & passende werkvormen
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Blended learning Het beste van 2 werelden?.
The Future Teacher 3.0.
PUBLIEK Projector 2+
Transcript van de presentatie:

Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW Blended Leren Introductie & praktijkvoorbeeld Onderwijs – en inspiratiedag 25/01/2018 - AUHL Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW

Inhoudstafel Blended Leren: Een introductie Praktijkvoorbeeld: Accountancy Ba1 - UAntwerpen Zelf aan de slag in BlackBoard: Opdracht Forum Wiki Blog Feedback & Mailing

1. Blended leren - Introductie Definitie (UAntwerpen) Voordelen Aandachtspunten Componenten

1.A Blended leren – Definitie (UAntwerpen) Blended leren is een doordachte en geïntegreerde combinatie van (online en face-to-face) werkvormen, leeractiviteiten en evaluatievormen … die afgestemd is op de leerdoelen en rekening houdt met de mogelijkheden van de leeromgeving, … waarbij de lerenden actief aan de slag gaan met de leerinhoud, zowel individueel als in interactie met elkaar en de docent.

1.A Blended leren – Definitie (UAntwerpen) Digitale en online leermiddelen zijn een middel en geen doel op zich.

1.A Blended leren – Definitie (UAntwerpen) Blended leren gaat in praktijk om: een mix van contactonderwijs en van afstandsonderwijs, een mix van onderwijs in klasverband en online onderwijs een mix van onderwijs met en zonder ICT, een mix van klassiek onderwijs en begeleide zelfstudie. Het is meersporig leren, waarbij we zoeken naar slimme combinaties om de gewenste competenties te bereiken en om studenten te ondersteunen en uit te dagen.

1.B Blended leren – Voordelen Voor de student: Flexibiliteit: op eigen tempo verkennen en hernemen, onafhankelijk van tijd en locatie. Studentgecentreerd: Student organiseert en stuurt eigen leerproces Diepgaandere verwerking: kennis verwerven en vaardigheden inoefenen, maar ook leren samenwerken, en kritisch en analyserend denken. Voor de docent: Opvolging van leerproces: online (bv. discussieforum, digitale toetsen en opdrachten, essays) maar ook via contactmomenten (bv. responsiecolleges, oefensessies).

1.C Blended leren – Aandachtspunten Didactiek en vakinhoud primeren. Meerwaarde van de gebruikte technologie? Rechtstreeks contact blijft belangrijk. Duurzaamheid en hergebruik? Communiceer helder. Bouw de graad van zelfstandigheid van studenten gradueel op. Gooi de aanpak van je cursus niet in één keer om. Inzetten van digitale leermiddelen vraagt een extra tijdsinvestering! Is de geschikte infrastructuur aanwezig?

1.D Blended leren – Componenten Live onderwijsactiviteiten: face-to-face of online Hoorcolleges, oefensessies, video-conferenties, chatsessies Hulpmiddelen: BlackBoard Collaborate Zelfgestuurd leren: Zelfstandig leerhoud verwerken Hulpmiddelen: video, (elektronische) opdrachten, toetsen, fora Samenwerken Hulpmiddelen: discussieforum, wiki, peer evaluatie, peer assessment Beoordelen Toetsen (papier of elektronisch), quizzen (poll everywhere), beschrijvende feedback, portfolio's, reflectieverslagen en peer assessments

2. Praktijkvoorbeeld Opleidingsonderdeel Accountancy Universiteit Antwerpen Faculteit TEW – Eerste bachelor 600 tot 750 studenten Docent: Nadine Lybaert Praktijkassistent: Christine Lippens

Tot academiejaar 2007 - 2008 12 lessen: Hoorcollege + werkzittingen + zelfstudiepakket 2 x papieren examen + herexamen

Tot academiejaar 2007 - 2008 Gebruikte technologie: Hoorcollege: docuscan Werkzittingen: opgaven in Word, slides via overhead Zelfstudiepakket: oefeningen in PDF BlackBoard vragenforum Examen: papier: 800 studenten: Jan + Jun + Aug Werklast examen: 10 weken verbeterwerk

Tot academiejaar 2007 - 2008 Examen - extra werk: Vergissing? Herbekijk alles! Puntenlijsten Klasseren & alfabetiseren Race tegen de klok

Tot academiejaar 2007 - 2008 Resultaat: Overwerkt Geen controle Geen voldoening

Nieuwe jaarplanning vanaf 2009 12 Lessen 4 Opdrachten 2 Deelexamens 1 + herexamen Werklast examens: max 2 weken in totaal Werklast opdrachten: max 8 dagen in totaal

Opbouw van 1 les Hoorcollege Werkzitting Zelfstudiepakket Video’s Vragenforum Wiki

Gebruikte technologie Hoorcollege: powerpoint + docuscan Werkzitting: Interactieve Exceltemplates Zelfstudiepakket: Interactieve Exceltemplates Video’s: Kennisclips in BlackBoard Vragenforum: Forum in BlackBoard Wiki: Wiki in BlackBoard Opdrachten: elektronisch: AlephQ + BlackBoard Examens: elektronisch: AlephQ + BlackBoard

Opdrachten AlephQ in BlackBoard Verplicht via malus-systeem Vragen via blog of Wiki Uitleg via video Persoonlijke feedback Vangnet

Opdrachten: Software - AlephQ AlephQ: Numerieke velden, essays, meerkeuze, meervoudig antwoord, invulzinnen, beelden, LaTeX….

Opdrachten: Vragen via Wiki

Opdrachten: Vragen via Wiki Samenvatting Vragen

Opdrachten: Vragen via Wiki

Opdrachten: Persoonlijke feedback

Video – TEW Eclips Learning Channel in BlackBoard

Video – TEW Eclips Learning Channel in Bb

Accountancy – Pakket van 45 kennisclips

Accountancy – Pakket van 45 kennisclips

Effectiviteit van de aanpak Slaagpercentage is gestegen tov 2008 Hogere scores op examen Materiaal wordt gebruikt: Meer dan 100 vragen beantwoord in periode van 5 dagen tijdens iedere opdracht. Een nieuwe video wordt 1.000 keer bekeken in een periode van 2 weken. Meer materiaal leidt nu niet meer tot betere resultaten, wel tot grote tevredenheid.

3. Zelf aan de slag in BlackBoard Samen aan de slag in de democursus in BlackBoard

3. Zelf aan de slag in BlackBoard We proberen samen uit: Een opdracht klaarzetten Een video Een forum Een Wiki Een opdracht verwerken / feedback verzenden