Nascholing Bedrijfseconomie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Glow Eindhoven.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
3e bachelor Agogische wetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
Ho 8: Portfolio.
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Het begint bij het jonge kind
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Ondernemen moet je doen
Strategische Businesspartner
Het proces ► Analyse ► SWOT totaal ► Selectie SWOT
Ondernemen moet je doen
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Opdrachten en eindopdracht
Verschillende rollen en stijlen
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 2. Terugblik  Wat is er tijdens de eerste bijeenkomst besproken?  Wat is ondernemerschap?  Wat hebben jullie geleerd?  Is het gelukt met.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Talent in Ontwikkeling
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Een product of dienst verkopen
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Nee Zeggen!.
Presentatie bedrijfsplan
Kopen of huren Kopen of huren Nascholing Bedrijfseconomie
Kopen of huren Kopen of huren Nascholing Bedrijfseconomie
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Ondernemersvaardigheden
Presentatie van ondernemingsplan
beslist geen rocket science
Communicatie 3e les.
Marketing Week 3 les 2.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Vragen stellen, closen en weerleggen
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Nascholing Bedrijfseconomie SWOT-analyse Mariska van Son Richard de Jong

A SW T O

Doel: jullie te bewapenen om de SWOT op een gerichte manier in de lessen in te kunnen zetten.

Een revolutionaire nieuwe dienst Stel je voor: vanuit je eigen huis, zittend op de bank, zet je een Virtual Reality-bril op en je bevindt je in een virtuele supermarkt. De producten die op je boodschappenlijstje staan lichten automatisch op, zodat je niet hoeft te zoeken. Virtuele pijlen wijzen je op de perfecte route. En aanbiedingen die voor jou interessant zijn, krijgen een opvallend kleurtje. Je rekent digitaal af en dezelfde dag worden je boodschappen thuisbezorgd.

Casus 1 Wat Schrijf op wat jij aan deze nieuwe dienst: aantrekkelijk vindt niet aantrekkelijk vindt 2 Hoe Individueel 3 Hulp Geen 4 Tijd 3 minuten 5 Uitkomst Wordt vervolgd 6 Klaar Leg je pen voor je neer en wacht even

Casus 1 Wat Schrijf de redenen op dat deze nieuwe dienst volgens jou in de toekomst: een succes wordt een fiasco wordt 2 Hoe Individueel 3 Hulp Geen 4 Tijd 3 minuten 5 Uitkomst Wordt vervolgd 6 Klaar Wacht even

Casus 1 Wat Bespreek met je buurman/vrouw je bevindingen 2 Hoe In tweetallen 3 Hulp Geen 4 Tijd 3 minuten 5 Uitkomst Wordt plenair besproken 6 Klaar Wacht even

SWOT voor een product Interne analyse (t.a.v. de dienst) Aantrekkelijk aan de dienst Onaantrekkelijk aan de dienst Mogelijkheden voor een mislukking Mogelijkheden voor succes Externe analyse (t.a.v. de markt)

Veel voorkomende misverstanden 1. Interne factoren en omgevingsfactoren Kan de ondernemer/medewerkers de factor beïnvloeden? Ja Nee interne factor (sterkte/zwakte) externe factor (kans/bedreiging) 2. Managementideeën vertroebelen een goede analyse 3. Onbelichte sterktes en kansen Mandour, Yousri, Marleen Bekkers & Philip Waalewijn (2005) Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen,

Plaats SWOT in het programma Havo en VWO:Subdomein B2: de oprichting van een eenmanszaak Havo 12. De kandidaat kan het proces voor en rond de oprichting van een eenmanszaak beschrijven en in de rol van ondernemer toepassen. VWO 12. De kandidaat kan het proces voor en rond de oprichting van een eenmanszaak beschrijven, in de rol van ondernemer toepassen en analyseren. 12.3 in de rol van ondernemer de verschillende onderdelen van een ondernemingsplan opstellen. marketingplan: het idee trends en ontwikkelingen doelgroepen concurrentie SWOT analyse product prijs promotie plaats doelstellingen Taxonomie van Bloom

Wanneer kun je de SWOT inzetten? Organisatie Product SWOT- analyse Project Studiekeuze Carriere

Opdracht 1 Wat Het aantal aanmeldingen loopt dit jaar terug. De directeur vraagt je om een SWOT te maken van de school. 2 Hoe Individueel 3 Hulp SWOT en vragen 4 Tijd 5 minuten 5 Uitkomst Wordt vervolgd 6 Klaar Leg je pen voor je neer en wacht even

SWOT en organisatie (1) Welke vragen zou je kunnen stellen om de sterktes te achterhalen Welke voordelen bied je je klanten? Wat doe je beter dan de concurrenten? Waarom kiezen klanten eerder voor jou dan voor je concurrenten? Wat zijn de Unique Selling Proposition (USP’s)? Wat zien mensen in jouw markt als je sterkte punten? Welke factoren hebben een belangrijk invloed op het koopgedrag van je klanten? Welke vragen zou je stellen om de om zwaktes te achterhalen Wat kan er vanuit de organisatie verbeterd worden? Wat moet vooral niet gedaan worden binnen de organisatie? Welke zwakheden zien uw klanten? Waardoor worden er klanten verloren of wordt er markt verloren? Waarover komen klachten?

SWOT en organisatie (2) Vragen om kansen te achterhalen Welke trends zijn er waar de organisatie op in zou kunnen spelen? Wat zijn nu kansen voor de organisatie Welke kansen kunnen ontstaan door: veranderingen in technologie en markten veranderingen in overheidsbeleid en wetgeving veranderingen in sociale patronen, levensstijl veranderingen, etc. Vragen om bedreigingen te achterhalen Welke mogelijke blokkades of externe risico’s kun je identificeren voor de organisatie? Hoe ziet de financiële situatie van de organisatie eruit? In hoeverre vormen nieuwe technologieën voor de organisatie een bedreiging? Zijn geïdentificeerde zwaktes een bedreiging voor de organisatie? In hoeverre voldoe je aan de kwaliteitseisen van de markt en kun je nog concurreren met andere aanbieders? Wat doen je concurrenten? Veranderen kwaliteitsstandaarden of specificaties voor je product of dienst?

Opdracht 1 Wat Vergelijk de SWOT met uw buurman/vrouw. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? 2 Hoe Tweetallen 3 Hulp SWOT 4 Tijd 3 minuten 5 Uitkomst Wordt vervolgd 6 Klaar Wacht even

Prioriteren van de elementen in de swot 1 Wat Geef een prioriteit aan de verschillende items per blok (Sterkte/zwakte/kans/bedreiging) 2 Hoe Individueel 3 Hulp SWOT 4 Tijd 3 minuten 5 Uitkomst Wordt vervolgd 6 Klaar Wacht even

4. 1 Wat Schrijf de belangrijkste 3 kansen, 3 bedreigingen, 3 sterktes en 3 zwaktes in de tabel. Geef voor de kwadranten 1 en 4 per blokje aan wat het effect is en hoe groot dat effect is: 2 Hoe Individueel 3 Hulp Confrontatiematrix 4 Tijd 5 minuten 5 Uitkomst Wordt plenair besproken 6 Klaar Wacht even Kansen Bedreigingen 1. 2. 3. Sterktes Zwaktes 4. ++ zeer positief + positief 0 neutraal - negatief -- zeer negatief

Wanneer kun je de SWOT inzetten? Organisatie Product SWOT- analyse Project Studiekeuze Carriere

SWOT en studiekeuze (1) Om leerlingen te laten oefenen kunnen ze de SWOT toepassen op hun eigen situatie bijvoorbeeld: vervolgstudie kiezen oriënteren op toekomstig beroep voorbereiding op een sollicitatiegesprek om elkaar feedback te geven

Persoonlijke SWOT SWOT voor individuele analyse SWOT voor (ondernemings)teams om elkaar feedback te geven Positief Negatief interne factoren Je sterke kanten waar ben je van nature goed, in wat zijn je talenten? wat draagt bij aan je succes? wat zijn je beste prestaties tot nu toe Je zwakke kanten waar heb jij veel moeite mee tijdens je studie/werk zie je persoonlijke obstakels voor het verdere verloop van je studie/loopbaan wat zou je graag veel beter kunnen? op welke manier worden jouw prestaties beïnvloed door je zwaktes externe factoren Kansen voor je studie/loopbaan welke kansen/uitdagingen zie je op dit moment welke kansen zie jij voor jou als gevolg van nieuwe technologie en andere toekomstige ontwikkelingen Bedreigingen voor je studie/loopbaan welke bedreigingen ervaar jij door je omgeving? zie je obstakels voor het verdere verloop van je studie/loopbaan?

SWOT van de SWOT Moment opname Krachtige tool Eenvoudig toe te passen Kan tot vage discussies leiden door gebrek aan richting In veel situaties te gebruiken

Doel: je te bewapenen om de SWOT op een gerichte manier in de lessen in te kunnen zetten. Met een SW T word je een SW T O A O A

Kansen Bedreigingen Sterktes Zwaktes 1. 2. 3. Sterktes Zwaktes