Behandeling van zedendelinquenten: een praktisch werkboek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Advertisements

Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Aan de slag met de BETERapp
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
ROUTINE PROCESS MONITORING de ROM van de toekomst?
Aanpak problematisch gedrag
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Leerstijlen KOLB SJM.
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Opvoedrelaties B Bijeenkomst 1 : Gezin.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Voelsprieten Informatieavond
Verschillende rollen en stijlen
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Zedendelin quenten: Een klasse apart?. -Behandeling SGLVG clienten - TBS, overig strafrechterlijk kader, AWBZ -Verdeeld in FPC de beuken en OBC ‘t Wold.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Emmily De Bosschere Referentie: Vanspranghe, E., & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek,
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Cliënt feedback: Gewoon doen? Belemmerende en bevorderende factoren bij implementatie van formele cliëntfeedback Pauline Janse, GZ psycholoog/ Cognitief.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
ViaVia Info-presentatie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
ZESC – Situationeel leiderschap
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
Module 3 Het leven gaat door …
Sterker communiceren = relaties versterken
21 st CS en Talenten 15 maart 2016 Hiemstra & Bohlmeijer, 2013.
Talent in Ontwikkeling
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Risk Need Responsivity Prncipes
Visie op Forensische Verslavingszorg
CKG de kleine parachute
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Evaluatie, Actualistie en Oefening Incidentenplan riolering
Begeleiden Les 5.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Duurzame inzetbaarheid in de praktijk
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Consortium onderzoeksprogramma middelen en criminaliteit
Ontwikkelingspsychologie
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Behandeling van zedendelinquenten: een praktisch werkboek Jan Willem, Jeremy & Sabine Festival Forensische Zorg 23 januari 2018

Vandaag behandeling en begeleiding zedendelinquenten steeds meer gestoeld op het Good Lives Model Introductie Kort vooraf Het werkboek Mijn basisbehoeften (Jeremy vertelt…) Hoe vervul ik mijn basisbehoeften Valkuilen en tekortkomingen Mijn dynamische risicofactoren Mijn doelen Voorproefje: vervolgmodule 2

Introductie De Forensische Zorgspecialisten Van der Hoeven Kliniek, te Utrecht (TBS) Patiënten met complexe en diverse psychische problematiek, verschillende delictachtergronden Filosofie en gedachtegoed van onze werkwijze: behandeling in een therapeutisch leefklimaat Belangrijke rol weggelegd voor de leefgroepen Behandelen volgens de What Works-principes

Kort vooraf Het doel van het werkboek Samen, verbinden en insteken op vergroten en vasthouden van motivatie De patiënten helpen onderzoeken hoe zij richting aan hun leven kunnen geven Multidisciplinair

Kort vooraf Positieve psychologie Andere mindset; gebaseerd op krachten, behoeften en mogelijkheden (integratie what works principes) Gericht op persoonlijke drijfveren Focus op zelfactualisatie; doelgericht Gericht op samenwerking en motivatie; minder veroordelend 5

Kort vooraf (2) Het middel Het in de leefgroep opstellen, realiseren en monitoren van een op de patiënt toegesneden positieve toekomstplan  gericht op een voor de patiënt positief en delictvrij leven 6

Kort vooraf (2) Werkwijze In groepsverband: onderlinge herkenning, feedback en ondersteuning Werkboek: opgedeeld in thema’s en diverse werkvormen Na ongeveer 8 tot 12 wekelijkse sessies ligt voor elke patiënt een (update) van het positief levensplan/delict-terugvalpreventieplan klaar Vervolgens uitvoeren en monitoren: waar nodig helpen bijsturen en bijschaven 7

Het werkboek

Het werkboek Bijeenkomsten Bijeenkomst 1: Mijn basisbehoeften Bijeenkomst 2: Mijn Positief Levensplan Bijeenkomst 3: Hoe vervul ik mijn basisbehoeften Bijeenkomst 4: Valkuilen en tekortkomingen in mijn Positief Levensplan Bijeenkomst 5: Basisbehoeften achter mijn delict(en) Bijeenkomst 6: Mijn dynamische risicofactoren Bijeenkomst 7: Mijn doelen Bijeenkomst 8: Monitoren van mijn Positief Levensplan 9

Mijn basisbehoeften ‘Primary goods’ Ieder mens is in zijn of haar dagelijks leven gericht op het bevredigen van voor hem of haar intrinsiek belonende behoeften. Het gaat om abstracte doelen van een hoger niveau. 12

Basisbehoeften(2) Intrinsiek belonende behoeften 1. Lichamelijk welbevinden/gezondheid 2. Kennis 3. Competentie/excellentie 4. Autonomie/zelfsturing 5. Innerlijke rust/ vrij van stress 6. Vriendschap/verbondenheid 7. Gemeenschapszin/deel van groter geheel zijn 8. Spiritualiteit 9. Plezier/genot/seksualiteit 10. Creativiteit

Oefening Plenaire oefening ‘Dit zijn mijn basisbehoeften’: Na uitleg over wat basisbehoeften zijn en een toelichting op de basisbehoeften van het Good Lives Model worden de ‘Basisbehoeftenkaarten’ op een tafel gelegd . Eén van de deelnemers kiest een aantal basisbehoeften uit die hij herkent. Hij licht toe waarom hij denkt dat dit zijn basisbehoeften zijn. Andere deelnemers kunnen hierop reageren en/of hem basisbehoeftenkaarten geven waarbij zij toelichten waarom ze denken dat dit ook basisbehoeften van hem zijn. De deelnemer in kwestie kan hierop reageren.

Hoe vervul ik mijn basisbehoeften Wijze waarop ‘Secondary goods’ = Specifieke en concrete manieren om primaire behoeften te vervullen (naar school gaan, nieuwe vaardigheden leren, enz) 15

verstandige versus onverstandige manieren Klinkt makkelijk……. …….maar? verstandige versus onverstandige manieren  relatie met delictgedrag 16

Valkuilen en tekortkomingen Wijze waarop het uitvoeren van het positieve levensplan mis kan lopen 1 Verkeerde middelen/aanpak gebruiken 2 Te weinig balans 3 Conflicterende primaire behoeften 4 Gebrek aan capaciteit (eigen mogelijkheden of mogelijkheden uit de context) 17

Dynamische risicofactoren Algemene recidive Seksuele recidive Antisocialiteit (Geschiedenis, persoonlijkheidspatroon, cognities, netwerk/relaties) Seksueel deviante interesse Middelengebruik Hyperseksualiteit Affectieve communicatie in het gezin/familie Delict ondersteunende opvattingen t.a.v. SGG Opleiding/werk Intimiteitproblemen Vrijetijdsbesteding

Dynamische risicofactoren (2)

Mijn doelen Op welke van de volgende gebieden kun en wil je in de komende 12 weken een vordering maken: wonen, werk, relaties, vrije tijd of een van de dynamische risicofactoren.

Werkboek Mijn Delict(en) Voorproefje vervolg Werkboek Mijn Delict(en)

Voorproefje vervolg Na het volgen van deze module: -heb je (nog) meer inzicht in wie je bent en hoe je je ontwikkeld hebt tot wie je bent -heb je (nog) meer inzicht in de aanloop tot je delict(en) en hoe jij als persoon in combinatie met factoren uit je omgeving hiertoe gekomen bent -kun je (nog beter) aangeven hoe jouw dynamische risicofactoren zijn ontstaan en op welke dynamische risicofactoren je jouw behandeling wilt richtem -herken je voor jou mogelijke risicosituaties en ontwikkel je ideeën over hoe je hiermee om kunt gaan -heb je je Positief Levensplan aangevuld met een delict terugvalpreventieplan -heb je een behandelplan

Jim Jim is 38 jaar en veroordeeld voor aanranding. Het slachtoffer is het tienjarige buurjongetje van de familie waar Jim goed contact mee heeft gehad. Ten tijde van het delict was Jim in behandeling voor eerder gepleegde zedendelicten. Voorafgaand aan het delict had Jim een ‘blauwtje’ gelopen en voelde hij zich eenzaam en somber. Als gevolg van zijn eerdere veroordeling had hij geen werk meer. Jim voelde zich waardeloos en miste de band met zijn familie en vrienden. Voorheen was hij erg betrokken bij de samenleving en zijn kerk, maar ook dat was door de eerdere veroordeling sterk verminderd. Toen Jim merkte dat hij zich seksueel aangetrokken voelde tot het buurjongetje, trok hij zich terug in zijn huis. Thuis masturbeerde hij op fantasieën over seks met de buurjongen. Het ging mis toen hij de buurjongen een keer in huis uitnodigde om samen naar een film te kijken. Jim is geschrokken en onthutst dat hij weer een delict heeft gepleegd. 23

Jim Zelfregulatiestijl: Vermijdingsroute / misregulatie / actieve vermijding Intrinsiek belonende behoeften (algemeen) Gemeenschapszin, vriendschap/verbondenheid, spiritualiteit, competentie/excellentie Intrinsiek belonende behoeften (in delict) Vriendschap/verbondenheid, innerlijke rust, spiritualiteit, competentie/excellentie, gemeenschapszin Dynamische risicofactoren Seksuele deviantie, (emotie) regulatie, intimiteitproblemen, verbondenheid met ... 24

Laat e-mailadres achter Contactinformatie snoom@hoevenkliniek.nl jwvandenberg@hoevenkliniek.nl Werkboek ontvangen? Laat e-mailadres achter 25