De olifant en de porceleinkast… mentaliseren bij LVB

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
“Een reis naar Licht”.
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communicatie met de klant
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
….een korte presentatie
TitelWorkshop: Mijn patient heeft stressklachten! Wat nu
Reflectievaardigheden en instrumenten
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Competentieprofielen
Mindfulness.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Psychosociale begeleiding bij kanker
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Welkom ik maak me sterk.
Beroepshouding en beroepscode
Reflecteren.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Mondzorg - persoonsgericht
Info verbredingsstage Geestelijke gezondheidszorg
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Het werk van de Geest.
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Theorie.
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Gesprekstechnieken Les 5.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Begeleiden Les 5.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
BOM-model PV 25/03/2014.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Begeleiden Les 7.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Gedragsproblemen en stoornissen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Eigenaarschap.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

De olifant en de porceleinkast… mentaliseren bij LVB Mentaliseren bevorderende behandeling (MBT) bij mensen met een lichte verstandelijke beperking en emotieregulatieproblemen Caroline Steman, psychotherapeut – gz-psycholoog Sabien Groen, gz-psycholoog Wier SGLVB Den Dolder FIVOOR 23 januari 2018

De olifant en de porceleinkast… mentaliseren bij LVB Eerst maar eens aan de slag…

De olifant en de porceleinkast… mentaliseren bij LVB 1 De olifant en de porceleinkast… mentaliseren bij LVB 1. Wat is mentaliseren? State of the art: Mentaliseren bevorderende therapie momenteel voorliggende behandelmethode voor mensen met borderline persoonlijkheidsproblematiek cq emotieregulatie problematiek. Definitie: Het actieve proces van begrijpen van gedrag van jezelf en de ander in relatie tot ‘mentale toestanden’, zoals gedachten, gevoelens, behoeften, wensen, motivatie, verwachtingen, etc.

De olifant en de porceleinkast… 1. wat is mentaliseren Of: Jezelf van buitenaf zien en de ander van binnenuit zien. Denken en voelen over denken en voelen.

De olifant en de porceleinkast… 1. wat is mentaliseren Ik voel dit... Wat is mentaliseren? ZELF RELATIE ANDER (afbeelding van Expertisecentrum MBT Nederland) Wat mij … doet voelen En doe daarom dat En jij dus … doet Waar-door jij je …. voelt

De olifant en de porceleinkast… 1. wat is mentaliseren? Hechting: Hechting: gebruik van een prettig persoon als veilige basis om de wereld te exploreren en als veilige haven om naar terug te keren. Hechtingsveiligheid: vertrouwen dat die veilige persoon er zal zijn, beschikbaar en responsief, en in staat om te helpen. Hechtingsonveiligheid: geen vertrouwen dat er iemand zal zijn die er ‘altijd voor me is’, wantrouwen / achterdocht over de intenties van de ander.

De olifant en de porceleinkast… 1. wat is mentaliseren? MBT gaat uit van de behandelrelatie als belangrijkste instrument, waarmee je werkt in het hier en nu. Wat er in het hier en nu gedaan, gedacht, gevoeld, beleefd, ervaren wordt, is het waard om onder de loep te nemen samen met de cliënt, zodat die meer controle over eigen emoties en gedrag krijgt. “Mentaliseren levert op zich geen oplossingen voor problemen of remedies voor stoornissen, maar geeft cliënten meer mogelijkheden om die oplossingen zelf te vinden”.

De olifant en de porceleinkast… 1. wat is mentaliseren? Pre-mentaliserende modi: -Teleologische modus (+ 1,5 jaar): als ik het niet zie, is het er niet - Psychische equivalentiemodus (+ 2 jaar): interne werkelijkheid = externe werkelijkheid - Alsof –modus ( + 3 à 4 jaar): interne werkelijkheid losgekoppeld van externe werkelijkheid Mentaliserende modus: integratie van deze modi (rond 4 jaar) – mentale toestanden zijn slechts 1 representatie van meervoudige perspectieven op de werkelijkheid

De olifant en de porceleinkast… 1. wat is mentaliseren? Pre-mentaliserende modi: Teleologische modus Als ik het niet zie, is het er niet Equivalentie modus Mentale = externe realiteit Alsof modus Geen verbinding tussen emoties, cognities en realiteit Reflecterende modus

De olifant en de porceleinkast 2. wat is mentaliseren Wat is een mentaliserende basishouding? • Erkenning geven Open houding; niet oordelen; jezelf / eerlijk zijn • Nieuwsgierig, interesse in de ander • Je kunt niet zeker weten wat de ander denkt • Flexibel, bereid je mening te herzien Focus op het hier en nu

Aan de slag… Thema eenzaamheid: bedenk welk plaatje jij het meest met eenzaamheid associeert? En bedenk (mentaliseer over) welk plaatje jij denkt dat je buurm/v zal kiezen? Ga hierover in gesprek met buur m/v.

De olifant en de porceleinkast… mentaliseren bij LVB Zorgvernieuwingsproject, erkend door Zorgkantoor: a. MBT bij LVB verder implementeren binnen Wier: - individuele MBT - groeps-MBT (gespreksgroep en MBT met vaktherapie) - mentaliseren bevorderend therapeutisch klimaat in de leefgroepen b. Effectmetingen van de MBT-behandelingen c. Expertise delen: artikelen en presentaties

De olifant en de porceleinkast… 2. Wat is LVB? Het cognitief functioneren: de wereld minder goed begrijpen  onveiligheid Het sociale adaptatievermogen: interacties minder goed begrijpen  onveiligheid Het emotioneel functioneren en de emotieregulatie: hechting verloopt minder vanzelfsprekend  onveiligheid

Een lichte verstandelijke beperking leidt vanuit de omgeving tot: - Verstoring in de hechting Negatieve feedback op gedrag, niet-begrijpen, uiterlijk - Afwijzing, vooroordelen, pesten Gevolg: lage zelfwaardering, weinig zelfvertrouwen  onveiligheid! Voorbeeld VdG

Een lichte verstandelijke beperking en psychiatrische problemen Samenvattend: LVB: tekorten in kind en omgeving  onveiligheid Onveiligheid  angst  coping strategieën (vechten, vluchten, bevriezen) LVB  dus beperkte / inadequate coping Inadequate coping  ‘dus’ gemakkelijk gedrags- / psychiatrische problemen én problemen met mentaliseren

De olifant en de porceleinkast… 3. Mentaliseren bij LVB Mentaliseren bevordende behandeling bij uitstek geschikt, omdat cliënt meer zicht en grip op eigen emoties en gedrag ontwikkelt beter en flexibeler leert afstemmen op de gedachten en gevoelens van de ander zich daardoor gemakkelijker kan handhaven in sociale situaties en daardoor meer autonomie, een positiever zelfbeeld en meer vertrouwen in de ander ontwikkelt Vb DM en RR Take home message

De olifant en de porceleinkast… 3. Mentaliseren bij LVB En omdat deze werkwijze… Aansluit bij de concrete werkelijkheid van het hier en nu en daardoor goed past bij de manier van leren bij LVB; Door cliënten als gelijkwaardig, erkennend en respectvol wordt ervaren; Leidt tot afname van psychische en/of gedragsproblemen.

De olifant en de porceleinkast… 3. Mentaliseren bij LVB Welke aanpassingen zijn nodig: Therapeut / begeleider heeft een actievere rol in het stimuleren van interacties en reflecties, ondertitelt als het ware wat er gebeurt en gezegd wordt Therapeut / begeleider is creatief, zet (audio-)visuele hulpmiddelen in om mentaliseren te bevorderen Therapeut / begeleider legt actief de verbinding tussen wat in het hier en nu gebeurt en in het dagelijks leven van cliënt 1ste: stimuleren dat ze nadenken bij zichzelf over inbreng van de ander, wat roept dat bij jou op? 2de: bijv. naar buiten, zoek 3 dingen adh waarvan je iets over jezelf kunt vertellen? Anderen daar vervolgens op laten reageren vanuit zichzelf. Dixit kaartjes en foto’s werden als bedreigend ervaren, leek te dichtbij te komen. Eigenwijsjes deden het goed. 3de: ook verbinding leggen met de begeleiding soms

De olifant en de porceleinkast… 3. mentaliseren bij LVB MBT op Wier: Doorlopende MBT Groepstherapie (inmiddels 5 jaar) Individuele MBT Non-verbale Groeps-MBT (P-MBT)

Van boem naar ho… mentaliseren bij LVB

Bedankt voor je deelname. Caroline Steman c. steman@fivoor Bedankt voor je deelname! Caroline Steman c.steman@fivoor.nl Sabien Groen s.groen@fivoor.nl