Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Goede communicatie Goede en doelgericht mondelinge communicatie zijn drie zaken noodzakelijk: - Actief luisteren - Samenvatten - Vragen stellen LSD luisteren, samenvatten, doorvragen
Vragen stellen Vragen stellen is best moeilijk… Er zijn een aantal soorten vragen: - Open vragen - Gesloten vragen - Suggestieve vragen
Goede vragen stellen en doorvragen voor de juiste informatie Komt mijn verhaal wel over?
Samenvatten Tijdens of na het vragen stellen Samenvatten van de vele informatie, hierdoor: • Bepalen of je het goed hebt begrepen, • De ander ziet dat je goed hebt geluisterd, • Je dwingt jezelf eerst te luisteren en te begrijpen, voordat je reageert Tijdens gesprek samenvatten, is stimulans voor de ander om verder te praten en brengt rust Doorvragen mag, geeft richting aan de communicatie Ook gebruiken om gesprek te beëindigen na samenvatting komt conclusie
Presenteren of verkopen? Diverse manieren om jezelf te presenteren of te laten zien; Spreekbeurt, etentje, sollicitatie, lezing, ontwerp, vergadering, werkoverleg, etc. Spanning; gevoel van opwinding signaal om tot actie over te gaan (is geen ANGST) Angst leidt tot wegkijken, weglopen, black -out, gestotter, aan een ander overlaten Vertrouw op jezelf en ervaar hoe leuk en waardevol dit kan zijn!
10 tips voor boeiend presenteren Presenteer vanuit jouw eigen authenticiteit (als jezelf) Zorg voor verrassende opening Let op stemgebruik en houding (non-verbaal!) Heb vertrouwen in eigen kwaliteiten 5 tips om middelpunt aandacht te zijn Voorbereiding is 90% van het succes; let op doel, doelgroep en boodschap Zorg voor een heldere structuur: kop, romp en staart Bedenk vooraf hoe je met vragen wilt omgaan Creëer goede balans tussen dynamiek en rust Eindig met een pakkend slot Vergeet niet te genieten Neem deze punten mee bij jullie komende presentaties
Didactiek Wat is didactiek de wetenschap van het geven van onderwijs Hoe ga je als docent/voorlichter dingen aanleren aan leerlingen/toehoorders? Waarom? Belangrijk om te weten hoe je informatie het beste over kan brengen Aardrijkskunde leer op je andere manier aan dan een vreemde taal (Frans, Engels, Duits etc.)
Didactiek Iedereen heeft voorkeur voor een bepaalde leerstijl Leerstijlen van Kolb Doener; uitproberen, doen, aanpakken, impulsief Dromer; verbeeldingskracht, fantasie, verschillende invalshoeken Denker; logica, redeneren, analyseren, nauwkeurigheid Beslisser; durft besluiten te nemen, problemen oplossen
Houdt hier rekening mee in het ontwerpen van je les Het beste is als alle leerstijlen aangesproken worden
Didactiek Belangrijke didactische vaardigheden: Leerdoelen opstellen; hierdoor weet je welke informatie je moet gaan geven Het overbrengen van de inhoud; uitleggen van de theorie, uitleggen en begeleiden van oefeningen, nabespreken van oefeningen Het begeleiden van het groepsproces; zorg voor een sfeer waarin geleerd en gewerkt kan worden Feedback geven; laat de ‘leerlingen’ weten hoe ze het gedaan hebben
Hoe geef je een opdracht?
Aan de slag! Ga in je groepje aan de slag met het volgende: Welke kwaliteiten van je groepje kun je inzetten om een sterke les neer te zetten? Voorbeeld: is er iemand heel goed in presenteren, de controle houden, moeilijke dingen uitleggen? Hoe ga je wat je deze les geleerd hebt inzetten tijdens het ontwerpen van je les?