Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Welkom bij de 4e workshop over:
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Didactische werkvormen
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Voorbereid op Stage Les 4.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
OFC28 mediawijsheid les 3.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Patiënten kunnen artsen beter
Leerstijlen KOLB SJM.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Marketing Coen van Wetering
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wat is DRAMA??.
Een vergadering organiseren
Covey trainingsavond.
Praktijk Opleiders Cursus
Burgerschap Samenwerkend leren
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Training communicatie
Leidinggeven Communicatie.
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Communicatie 7e les.
gesprekstechnieken Les 2
Besturen en Communiceren
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek

Goede communicatie Goede en doelgericht mondelinge communicatie zijn drie zaken noodzakelijk: - Actief luisteren - Samenvatten - Vragen stellen LSD luisteren, samenvatten, doorvragen

Vragen stellen Vragen stellen is best moeilijk… Er zijn een aantal soorten vragen: - Open vragen - Gesloten vragen - Suggestieve vragen

Goede vragen stellen en doorvragen voor de juiste informatie Komt mijn verhaal wel over?

Samenvatten Tijdens of na het vragen stellen Samenvatten van de vele informatie, hierdoor: • Bepalen of je het goed hebt begrepen, • De ander ziet dat je goed hebt geluisterd, • Je dwingt jezelf eerst te luisteren en te begrijpen, voordat je reageert Tijdens gesprek samenvatten, is stimulans voor de ander om verder te praten en brengt rust Doorvragen mag, geeft richting aan de communicatie Ook gebruiken om gesprek te beëindigen  na samenvatting komt conclusie

Presenteren of verkopen? Diverse manieren om jezelf te presenteren of te laten zien; Spreekbeurt, etentje, sollicitatie, lezing, ontwerp, vergadering, werkoverleg, etc. Spanning; gevoel van opwinding  signaal om tot actie over te gaan (is geen ANGST) Angst leidt tot wegkijken, weglopen, black -out, gestotter, aan een ander overlaten Vertrouw op jezelf en ervaar hoe leuk en waardevol dit kan zijn!

10 tips voor boeiend presenteren Presenteer vanuit jouw eigen authenticiteit (als jezelf) Zorg voor verrassende opening Let op stemgebruik en houding (non-verbaal!) Heb vertrouwen in eigen kwaliteiten 5 tips om middelpunt aandacht te zijn Voorbereiding is 90% van het succes; let op doel, doelgroep en boodschap Zorg voor een heldere structuur: kop, romp en staart Bedenk vooraf hoe je met vragen wilt omgaan Creëer goede balans tussen dynamiek en rust Eindig met een pakkend slot Vergeet niet te genieten  Neem deze punten mee bij jullie komende presentaties

Didactiek Wat is didactiek  de wetenschap van het geven van onderwijs Hoe ga je als docent/voorlichter dingen aanleren aan leerlingen/toehoorders? Waarom? Belangrijk om te weten hoe je informatie het beste over kan brengen Aardrijkskunde leer op je andere manier aan dan een vreemde taal (Frans, Engels, Duits etc.)

Didactiek Iedereen heeft voorkeur voor een bepaalde leerstijl Leerstijlen van Kolb Doener; uitproberen, doen, aanpakken, impulsief Dromer; verbeeldingskracht, fantasie, verschillende invalshoeken Denker; logica, redeneren, analyseren, nauwkeurigheid Beslisser; durft besluiten te nemen, problemen oplossen

Houdt hier rekening mee in het ontwerpen van je les Het beste is als alle leerstijlen aangesproken worden

Didactiek Belangrijke didactische vaardigheden: Leerdoelen opstellen; hierdoor weet je welke informatie je moet gaan geven Het overbrengen van de inhoud; uitleggen van de theorie, uitleggen en begeleiden van oefeningen, nabespreken van oefeningen Het begeleiden van het groepsproces; zorg voor een sfeer waarin geleerd en gewerkt kan worden Feedback geven; laat de ‘leerlingen’ weten hoe ze het gedaan hebben

Hoe geef je een opdracht?

Aan de slag! Ga in je groepje aan de slag met het volgende: Welke kwaliteiten van je groepje kun je inzetten om een sterke les neer te zetten? Voorbeeld: is er iemand heel goed in presenteren, de controle houden, moeilijke dingen uitleggen? Hoe ga je wat je deze les geleerd hebt inzetten tijdens het ontwerpen van je les?