Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Expertmodule 3 Toetsanalyse / UT S&O en DAAD onderwijsadvies
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Toetsing Rob Adriaens. Wat is toetsen?  Meten of een kandidaat een bepaald niveau beheerst  Meten of een kandidaat goed heeft opgelet in de les  De.
Differentiëren naar leerwegen
Dr Gerard Tel Lid ToetsAdviesCommissie Vz ExamenCommissie DocentenOverleg 3 april 2013.
Presentatie introductie BGL
10 juni 2014 Wim Mulder en Lobke Spruijt
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Toetsvormen en toetsbeleid
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
Nibi-conferentie 2012 Het Centraal Examen Biologie
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Workshop “Beoordelen”
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Van, voor én door het onderwijs.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Workshop evalueren Dcp
EXAMENVRAGEN MAKEN programma Kwaliteitseisen CSPE 2010 Tips
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
RTTI – kennismaking en ervaring
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Expertiseteam Toetsenbank Digitaal toetsen Alex van Essen Prinsentuin College 15 november 2011.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
Toetsing en toetsontwikkeling
Leerdoelen en het Backward-Design-model
Door: Huub Kurstjens (Cito)
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
LOB Presenteer je stagebedrijf
Vragen, wat voor vragen?.
LOB Presenteer je stagebedrijf
De juiste route naar het juiste doel
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Interactief oefenen, formatief toetsen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Lesgeven zonder cijfer?
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoe gaat de normering? Introductie voor examensecretarissen
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Dick Hennink Kees Beers
iL 19: De evolutie van toetsing bij biologie
Onderwijskunde en vakdidactiek
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Dick Hennink Kees Beers
Transcript van de presentatie:

Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland Toetsen en beoordelen Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland

Waarom toets je? Diagnose/voortgang: Formatief toetsen middel voor zelfsturing Selectie/afsluiting: Summatief toetsen cijfers geven

Wat wordt er getoetst? Kennis Vaardigheden Houdingen Competenties

Hoe wordt er getoetst? Kennistoets Vaardighedentoets Werkstuk Product Presentatie Assessment praktijk

Toetsontwikkeling Toetsdoelen formuleren Toetsmatrijs maken Toets samenstellen Toetsafname Toets-en itemanalyse

Stappenplan Toetsconstructie Formuleer toetstermen Kies de beste toetsvorm in relatie tot de toetstermen Maak een toetsmatrijs Maak de vragen Maak het antwoordmodel Maak het scoringsvoorschrift Bepaal de cesuur;bereken het cijfer Maak een invulinstructie en antwoordblad voor de leerlingen

toetsmatrijs Toetstermen die getoetst worden en worden beschreven in termen van wat de leerlingen moeten kennen/kunnen Beheersingsniveau: Hiervoor kan gebruikt worden gemaakt van de - taxonomie van Bloom - taxonomie van Romiszowski - RTTI

beoordelingsmodel Hoe ziet het juiste antwoord er uit? Welke onderdelen moeten minimaal in het antwoord aanwezig zijn Welke antwoorden moeten fout worden gerekend Welke alternatieve formuleringen van een antwoord zijn ook juist Als er meer punten voor de vraag te behalen zijn, geef dan aan hoe de punten over de onderdelen van het antwoord verdeeld moeten worden

scoringsregels Sleutel:overzicht van de goede antwoorden Hoeveel punten voor elke vraag of een deel van de punten als de vraag gedeeltelijk goed is Zwaarte van de vraag t.o.v. de totaalscore wordt bepaald door het aantal punten voor de vraag Gokkans verreken bij meerkeuzevragen,juist/onjuist vragen

cesuurbepaling Vooraf vaststellen wat het minimale percentage is of het aantal punten dat behaald moet worden om te slagen: absolute cesuur gaat uit van de minimum eisen op basis van de leerstof Achteraf vaststellen: relatieve cesuur wordt bepaald door de afnamegroep

cijferberekening Algemeen: voldoende of onvoldoende Variëren met de schaal: hele getallen, halve cijfers of cijfers op tienden nauwkeurig

Kwaliteitseisen toetsen Validiteit Betrouwbaarheid Bruikbaarheid transparantie

validiteit Meet je echt wat je wil meten? Zijn de vragen/opdrachten relevant? Sluit de inhoud van de toets aan op de toetsdoelen? Komt het aantal vragen per onderwerp/niveau overeen met de gestelde toetsdoelen? Is de toetsvorm, de manier waarop getoetst wordt,adequaat gezien de doelen?

betrouwbaarheid Zijn de vragen/beoordelingscriteria eenduidig,objectief,specifiek? Is de omvang van de toets goed?(de betrouwbaarheid neemt toe met de toetslengte) Past de toets qua moeilijkheidsgraad bij het niveau van de leerlingen? Krijg je een vergelijkbare beoordeling bij herhaling?

transparantie Is voor de leerlingen duidelijk: Op welke leerstof/doelen de toets gebaseerd is? Uit hoeveel vragen de toets bestaat? Hoeveel tijd er ter beschikking is? Welke hulpmiddelen de leerlingen mogen gebruiken? Hoe het cijfer tot stand komt?

bruikbaarheid Is de lengte aangepast aan de afnametijd? Staat de hoeveelheid tijd die het kost om de toets te maken in verhouding tot de verkregen informatie? Is de toets zo gemaakt dat iedere leerling evenveel kans heeft om zijn kennis en vaardigheden te demonstreren?