Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland Toetsen en beoordelen Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Waarom toets je? Diagnose/voortgang: Formatief toetsen middel voor zelfsturing Selectie/afsluiting: Summatief toetsen cijfers geven
Wat wordt er getoetst? Kennis Vaardigheden Houdingen Competenties
Hoe wordt er getoetst? Kennistoets Vaardighedentoets Werkstuk Product Presentatie Assessment praktijk
Toetsontwikkeling Toetsdoelen formuleren Toetsmatrijs maken Toets samenstellen Toetsafname Toets-en itemanalyse
Stappenplan Toetsconstructie Formuleer toetstermen Kies de beste toetsvorm in relatie tot de toetstermen Maak een toetsmatrijs Maak de vragen Maak het antwoordmodel Maak het scoringsvoorschrift Bepaal de cesuur;bereken het cijfer Maak een invulinstructie en antwoordblad voor de leerlingen
toetsmatrijs Toetstermen die getoetst worden en worden beschreven in termen van wat de leerlingen moeten kennen/kunnen Beheersingsniveau: Hiervoor kan gebruikt worden gemaakt van de - taxonomie van Bloom - taxonomie van Romiszowski - RTTI
beoordelingsmodel Hoe ziet het juiste antwoord er uit? Welke onderdelen moeten minimaal in het antwoord aanwezig zijn Welke antwoorden moeten fout worden gerekend Welke alternatieve formuleringen van een antwoord zijn ook juist Als er meer punten voor de vraag te behalen zijn, geef dan aan hoe de punten over de onderdelen van het antwoord verdeeld moeten worden
scoringsregels Sleutel:overzicht van de goede antwoorden Hoeveel punten voor elke vraag of een deel van de punten als de vraag gedeeltelijk goed is Zwaarte van de vraag t.o.v. de totaalscore wordt bepaald door het aantal punten voor de vraag Gokkans verreken bij meerkeuzevragen,juist/onjuist vragen
cesuurbepaling Vooraf vaststellen wat het minimale percentage is of het aantal punten dat behaald moet worden om te slagen: absolute cesuur gaat uit van de minimum eisen op basis van de leerstof Achteraf vaststellen: relatieve cesuur wordt bepaald door de afnamegroep
cijferberekening Algemeen: voldoende of onvoldoende Variëren met de schaal: hele getallen, halve cijfers of cijfers op tienden nauwkeurig
Kwaliteitseisen toetsen Validiteit Betrouwbaarheid Bruikbaarheid transparantie
validiteit Meet je echt wat je wil meten? Zijn de vragen/opdrachten relevant? Sluit de inhoud van de toets aan op de toetsdoelen? Komt het aantal vragen per onderwerp/niveau overeen met de gestelde toetsdoelen? Is de toetsvorm, de manier waarop getoetst wordt,adequaat gezien de doelen?
betrouwbaarheid Zijn de vragen/beoordelingscriteria eenduidig,objectief,specifiek? Is de omvang van de toets goed?(de betrouwbaarheid neemt toe met de toetslengte) Past de toets qua moeilijkheidsgraad bij het niveau van de leerlingen? Krijg je een vergelijkbare beoordeling bij herhaling?
transparantie Is voor de leerlingen duidelijk: Op welke leerstof/doelen de toets gebaseerd is? Uit hoeveel vragen de toets bestaat? Hoeveel tijd er ter beschikking is? Welke hulpmiddelen de leerlingen mogen gebruiken? Hoe het cijfer tot stand komt?
bruikbaarheid Is de lengte aangepast aan de afnametijd? Staat de hoeveelheid tijd die het kost om de toets te maken in verhouding tot de verkregen informatie? Is de toets zo gemaakt dat iedere leerling evenveel kans heeft om zijn kennis en vaardigheden te demonstreren?