Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Unleash your productivity with Startup TOOLS today •Configuratie voor de PTC product ontwikkeling omgeving, •Applicaties voor een gecentraliseerd, grafisch.
Advertisements

Het pakket in het kort Eenvoud, gebruikersvriendelijkheid en overzicht Gebruiker betrokken houden bij TRA’s Laagdrempeligheid bij opzetten van TRA’s Snelheidswinst.
Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Waarom? Werk een instrument uit waarmee informele kennisdeling gestimuleerd wordt Verminderen adviesvragen die aan Coördinerende Archiefdienst worden gesteld.
Visie Mensontwikkeling WSD
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Workshop opstellen adviesrapport
Tellen van het aantal personen uit de kansengroepen in het personeelsbestand vrijwillige registratie Kaat Matthys.
Marktonderzoek als proces
Getuigenis piloot eHR Stafdienst P&O, 26 mei.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Samen werken aan een gezonde regio!
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
5S in Velsen.
Doe mee: DIGI-ZORG wil met het cruiseschip naar open zee! Workshop DIGI-ZORG Innovatium 27 maart 2007 Peter Kroon Wil de Groot-Bolluijt.
Kwalitatief onderzoek
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Basis communicatieplan
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Visie informatievoorziening
Burgerinitiatieven.
ArchiValue: de APG-Case
Inhoud Context? Wat is VoetZoeker? Demo! Praktische info Q&A.
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
HR NETWERK 2015, EEN ANDERE AANPAK. Wat willen we bereiken ? HR netwerk ’15 2 Verdere versterking van het HR netwerk als spil – instrument rond.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming COMPETENTIEGERICHTE ONTWIKKELING HRM-netwerk 20/02/04.
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
6 stappen in Risico management
Workshop evalueren Dcp
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Ouder INFO avond JCIE & TJC 30 september 2015 vv ‘t Vliegdorp JCIE.
Werkgroep pre- hospitalisatie. Bestaande structuren (RAG, RMG, overheden…….) werken Netwerking, bereidheid medewerking van actoren Betere coördinatie,
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Wmo-scan voor dorpshuizen! Plattelandsparlement 14 november 2015 Gerrit Kapteijns.
Social work Week 2.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Komt dit beeld u bekend voor? Quality Manager Of dit?
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
1 Vlaams Proceshuis Toelichting en demo Wegwijs Proces Anneleen Vanden Boer Thomas D’haenens.
ViaVia Info-presentatie
MVI ambities opstellen doe je samen
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Protopics Samenwerkende zorgverleners Rondom patiënten in zorgnetwerk
Slimme Subsidies Broodje Burger 12/10/2017.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Beleidsplan vrijwilligersbeleid Mark Borremans - DVP
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
Betrokken ouder, tevreden ouder
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
over hoe je handen en voeten kunt geven aan de
2.6 duurzaamheid in projecten
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Pers, pr en tekst schrijven
Transcript van de presentatie:

Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies Steve Bormans Portfolio & PMO manager – Waterwegen en Zeekanaal

DO’s and DONT’s 4 werkgroepen die 3 do’s en 1 don’t verzamelen

1. Fysiek kennisnetwerk Heldere doelstelling formuleren Thema’s, doelgroepen afbakenen Experten per thema (intern/extern) Koppeling aan virtueel kennisnetwerk (platform, databank), bv. elkaar contacteren in fysiek netwerk en in een virtueel netwerk verder corresponderen ofwel omgekeerd virtuele vragen die aanleiding geven tot fysieke ontmoetingen (In)formele momenten buiten de werkcontext organiseren Vaste overlegmomenten voorzien Tijd voor voorzien

1. Fysiek kennisnetwerk Bijkomende werklast creëren Kennis niet willen delen Er een verplichting van maken Te groot

2. Virtueel kennisnetwerk Concrete omkadering Duidelijke afbakening Zoekvriendelijk, bv. mogelijkheid om favorieten aan te duiden Goede structuur Actief beheer: tijd en middelen voor voorzien Goede en snelle feedback (gevoed door experten) Link leggen met kennisplatform Bekend bij alle personeelsleden Voldoende actieve gebruikers Goede gebruiksafspraken maken (waarvoor wel/niet)

2. Virtueel kennisnetwerk Geen actief beheer Te vrijblijvend, antwoorden MOETEN komen Duplicatie van data

3. Valoriseren van leerpunten Open communicatie, geen taboes Slechte punten naar buiten durven brengen Vrijheid van hiërarchie Ook goede ervaringen delen Ruimte laten voor fouten Integreren in projectwerking, bv. basisbestek aanpassen, checklists gebruiken Verschillende vormen van captatie (individueel gesprek, rapport opstellen, bij project toelichting) Laagdrempelig houden Baten moeten groter zijn dan de inspanning om leerpunten te verzamelen Input verzamelen van alle partijen Gecentraliseerde verantwoordelijkheid voor analyse en kennisdeling nadien

3. Valoriseren van leerpunten Bijkomende rapportering produceren Evaluatie van de persoon Geen gevolg geven Te formalistisch

4. Kennisplatform Breed bekendmaken Juiste, volledige en betrouwbare info Up to date Goede archivering van historische informatie, historiek van de documentatie Beheer: duidelijke rolomschrijving en contactpunten Informatie-eigenaars Niets opnieuw uitvinden, werken met links naar bestaande info 1 centraal vertrekpunt Draagvlak creëren bij het management Gebruiksvriendelijk Opleidingen voorzien Registratie Tijdstip waarop de informatie werd gepubliceerd Bronvermelding

4. Kennisplatform Zware, ingewikkelde tool, niet gebruiksvriendelijk Slechte zoekfuncties Dubbele, onnodige registraties