Welkom instructeurs!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Advertisements

TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Hogescholen in Dialoog
Kun jij de plusklas aan?.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
Hoofdstuk 1: De 3* duiker aan de leiding
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Reflectie.
CanDo Coaching.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Beoordelen leermiddelen
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Bijeenkomst September 2015
Praktijkervaring en reflectie
Werken met groepen jonge kinderen
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Anders kijken, anders doen
Duurzaamheid in Gennep
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Reken je (niet) rijk.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Observeren en rapporteren
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Laaggeletterdheid en de BPV
© UNIEK IN DE KLAS.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Consumentengedrag Les 1: Introductie
Loopbaan en burgerschap les 2
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Ondernemersvaardigheden
Duurzame inzetbaarheid
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Workshop “de coachende praktijkopleider”
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
PROEVERIJ.
Duurzame inzetbaarheid
beslist geen rocket science
Het tweede LOS-gesprek
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Loopbaan en burgerschap les 3
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Workshop duikcomputers
Cijferloos lesgeven bij talen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Welkom instructeurs!

Welkom! Je weet al e.e.a. over de nieuwe opleidingen Wat is jouw zorg m.b.t de opleidingen? En wat vind jij er goed aan? Noteer op een Plus-en-Minbriefje. Je hebt 3 minuten. Schrijf leesbaar en duidelijk. Jouw zorg is een aanknopingspunt voor verbetering!

Online Tour Je hebt de Online Tour gedaan, net als iedereen hier Fijn dat je je zo zorgvuldig hebt voorbereid! Wat opviel in de reacties bij de filmpjes: ……..

Wat gaan we vandaag doen? 10.00 – 12.00 uur Workshop Gedrag lunchpauze 13.00 – 14.30 uur Workshop Trimmen pauze 15.00 – 16.30 uur Workshop Duikcomputers

Werkbladen en keycards voor vandaag Beschikbaar via: www.onderwatersport.org/Werkbladen.aspx

Lesdoel workshop gedrag Na deze workshop heb jij concrete ideeën over hoe je je leerlingen het gewenste gedrag aan kunt leren op de volgende gebieden: Zelfstandig veilige keuzes maken Veiligheidsbewustzijn Buddy bewustzijn

Keycard Veilig duiken Samenvatting van de theorie staat op Keycard Veilig duiken Vul tijdens of na de uitleg de achterkant van de keycard in Digitaal: G11_Gedrag05_Keycard-Veiligheidsbewustzijn

Scaffolding = ‘steigerbouw’ Jij biedt in het begin veel ondersteuning aan je leerling. Dan draag je de regie over. Je haalt steeds meer ‘steigers’ weg. Slide 3 van 16

Modeling Jij staat model voor het gewenste gedrag. Slide 3 van 16

Shaping Jij vormt het gewenste gedrag door elke aanzet richting het gewenste gedrag bij je leerling te benoemen als je het ziet Slide 3 van 16

Zelfstandig veilige keuzes maken Een duiker moet aan het eind van zijn opleiding veilige keuzes kunnen maken bij het plannen, voorbereiden en uitvoeren van zijn duiken en bij het verlenen van hulp. Dat moet hij dus tijdens zijn opleiding vaak en in zo divers mogelijke situaties oefenen. De instructeur, jij dus, moet hem daartoe in de gelegenheid stellen.

Zelfstandig veilige keuzes maken Na deze workshop heb je concrete ideeën voor hoe jij als instructeur je leerling laat oefenen met het maken van veilige keuzes. Vraag: Hoe kun je scaffolding, modeling en shaping gebruiken als je je leerling laat oefenen met het maken van veilige keuzes? 1 minuut zelf nadenken – daarna samen

Veiligheid in twee stappen Een duiker moet aan het eind van zijn opleiding de NOB-visie op veiligheid (“Jouw veiligheid komt in twee stappen”) in elk onderdeel van zijn gedrag als duiker laten zien. Jouw veiligheid komt in twee stappen?  Wat als …..  Altijd stap 1 en stap 2

Veiligheid in twee stappen Na deze workshop heb jij goede aanknopingspunten voor hoe je bij je leerling veiligheidsbewustzijn aanleert. Vraag: Hoe kun je scaffolding, modeling en shaping gebruiken als je je leerling veiligheidsbewustzijn aanleert? 1 minuut zelf nadenken – daarna samen

Buddyvaardigheden Er is een nieuwe expliciete beschrijving van het gewenste buddygedrag dat een duiker aan het eind van zijn opleiding moet vertonen. We beogen daarmee buddygedrag meer tot een bewuste vaardigheid te maken. Uiteindelijk willen we een duiker opleiden die onder alle omstandigheden een fijne buddy is.

Buddyvaardigheden Na deze workshop heb jij concrete ideeën voor hoe jij dat als instructeur je leerling buddybewustzijn aanleert. Vraag: Hoe kun je scaffolding, modeling en shaping gebruiken als je je leerling buddybewustzijn aanleert? 1 minuut zelf nadenken – daarna samen

Keycard Veilig duiken 5 minuten om de keycard in te vullen Digitaal: G11_Gedrag05_Keycard-Veiligheidsbewustzijn

Hoe leer ik dat aan mijn leerling? Opdracht Maak per groep een deellesplan waarmee je het onderstaande gedrag aanleert en toetst: het zelfstandig maken van veilige keuzes de veiligheid komt in twee stappen buddyvaardigheden Gebruik hiervoor de keycard: Hoe leert mijn leerling het beste? DOOR TE DOEN! G11_Gedrag03_keycard-Hoe leert mijn leerling het beste

Hoe leer ik dat aan mijn leerling? groep 1: Check de Stek (1*D) groep 2: Navigeren (1*D) groep 3: Gebruik DSMB (2*D) groep 4: Zoekpatronen (2*D) groep 5: Duik coördinator – plannen van een duik (3*D) Beschikbare tijd: 40 minuten Vat het deellesplan samen op een flap

Je hebt zojuist je eerste deel-lesplan gemaakt! Gefeliciteerd! Je hebt zojuist je eerste deel-lesplan gemaakt!

M, SH en SC toepassen Opdracht: Analyseer waar in het deel-lesplan jullie ‘modeling’, ‘shaping’ en ‘scaffolding’ hebben toegepast óf kunnen toepassen. Markeer dit op de flap via post-its (M, SH, SC). Je hebt hiervoor 5 minuten.

Zelfstandig veilige keuzes Veiligheid in twee stappen Buddy vaardigheden Opdracht: Ga weer naar de flap. Geef aan (met post-its of kleuren) waar je je leerling laat oefenen met: zelfstandig veilige keuzes maken veiligheid komt in twee stappen buddy vaardigheden. Je hebt hiervoor 5 minuten.

Optimaliseren Opdracht: Ben je tevreden over je deellesplan? Je hebt 10 minuten om het deellesplan nog beter te maken. Daarna presenteert 1 van jullie het deellesplan aan de andere groepen

Laat je inspireren! Opdracht: Loop met je keycard de flappen langs en noteer ten minste 2 deel-lesplannen die jij gaat gebruiken om bij je leerling het gewenste gedrag aan te leren. Je hebt hiervoor 5 minuten.

Noteer alles wat jij straks in je lessen kunt gebruiken Laat je inspireren! Noteer alles wat jij straks in je lessen kunt gebruiken

Evaluatie Wat vond je het meest waardevol van deze workshop? Wat zou deze workshop nog beter maken? We ontvangen je feedback graag op papier.