FMC Wat is het, wat kan je ermee? 13-01-2018
FMC volgens wiki France Motor Cycles, een Frans historisch merk van motorfietsen. Fuji Motor Corporation, een Japans historisch merk van scooters en inbouwmotoren. Ford Mondeo Club. FMC, de telegrafische code voor Station Moeskroen.
Wat is de Flight Management Computer? (1/2) Een management tool voor de piloot die navigatie- en performance berekeningen uitvoert: Laterale navigatie: o.a. koers, ETA’s, afstanden. Vertikale navigatie: brandstofberekeningen, optimale snelheden en hoogtes. Stuurt informatie naar AFDS en A/T systemen. De crew bepaalt de mate van automatisering van de vlucht door de manier van inzet van het FMS.
Wat is de Flight Management Computer? (2/2)
Pagina’s in de FMC IDENT Hier staan gegevens over de gebruikte performance database en navigatie database Check MODEL en ENG RATING Check NAV DATA (Airac cycle)
Pagina’s in de FMC POS INIT (1/3) Maak hier de startpositie aan de FMC bekend REF AIRPORT: invullen GATE: vaak niet in database -> NEXT PAGE (naar POS REF)
Intermezzo FMC positiebepaling De FMC gebruikt 5 verschillende bronnen voor de positiebepaling, ieder met een eigen weegfactor vanwege de verschillende (on-)nauwkeurigheden: Left IRS Right IRS Left GPS Right GPS Radio’s Ieder 5s wordt de positie geüpdatet.
Pagina’s in de FMC POS REF (2/3), POS SHIFT (3/3) POS REF: Selecteer hier de referentie positie voor de FMC, meestal een van de GPS posities. POS SHIFT: Afwijkingen per source t.o.v. de berekende FMC positie. Ook wordt hier melding gemaakt van de RNP/ACTUAL.
Intermezzo RNP/ANP Required Navigation Performance: De maximaal toegestane onzekerheid in de positieberekening voor de betreffende vluchtfase. Loopt van 2 NM tijdens cruise tot typisch 0,3 NM tijdens final approach. Actual Navigation Performance: Maat voor de kwaliteit van de actuele positiebepaling. De waarde staat voor de straal van de cirkel, waarbinnen de positiebepaling voor 95% zeker is -> een kleinere waarde van de ANP betekent een nauwkeuriger positiebepaling.
Pagina’s in de FMC RTE RTE (1/2) RTE (2/2) ORIGIN en DEST FLT NO. (optioneel) CO ROUTE (indien beschikbaar) RTE (2/2) TO waypoints VIA airways of DIRECT
Pagina’s in de FMC DEP ARR, LEGS DEP/ARR: selecteer de betreffende runways en SIDS/STARS/TRANSITIONS LEGS: check voor onderbrekingen en doorloop de route in PLN mode. Pas zo nodig snelheden en/of hoogtes aan. Via LEGS page naar RTE DATA page, hier vindt je de ETE’s voor de waypoints.
Pagina’s in de FMC TAKEOFF REF FLAPS: vul hier de take-off flapstand in CG: wordt door de FMC berekend V1/V2/VR: worden door de FMC berekend (zet V2 in de MCP). QRH off: zelf speeds invoeren.
Pagina’s in de FMC CLB MAX RATE: in zo kort mogelijke tijd naar het gewenste FL (ATC: “expedite your climb”) MAX ANGLE: in zo kort mogelijke afstand naar het gewenste FL (ATC: “be at or above …” als dit al erg dichtbij is) RTA (=Required Time of Arrival): niet in PMDG geïmplementeerd, wordt in praktijk ook zelden gebruikt.
Pagina’s in de FMC INIT/REF INDEX OFFSET: je kunt hiermee je route naar links of naar rechts verleggen. Voer eerst de richting in, daarna de afstand in NM. Voorbeeld: R1.5 Desgewenst begin- en eindwaypoint invullen. Te gebruiken om slecht weer te omzeilen. NAV DATA: informatie opvragen van luchthaven, waypoint of baken (frequentie!).
Pagina’s in de FMC DES Afstand tot E/D en snelheden monitoren Ook tot volgende waypoint FPA: Flight Path Angle: actuele vliegpadhoek. V/B: Vertical Bearing: vliegpadhoek benodigd om het volgende waypoint op de juiste hoogte te kunnen bereiken. V/S: Vertical Speed
Pagina’s in de FMC DES FORECASTS TRANS LVL: invullen! Komt normaal van ATC. TAI ON/OFF: Thermal Anti Icing. Hier kan je de FL’s invullen waarop je plant om de Engine Anti Icing aan- en uit te zetten. Tussen deze FL’s zullen de motoren hiervoor iets meer vermogen leveren, wordt niet echt gebruikt. WIND: Hier kan je voor 3 FL’s de windrichting en – sterkte invullen voor nauwkeuriger voorspelling van het daalprofiel. Meestal FL300, FL200, FL100.
Zelf waypoints maken Bearing/Distance waypoint Waypoint op de route EHAM180/30: 30 NM ten zuiden van EHAM Waypoint op de route EHAM/15: 15 NM na EHAM PAM/-10: 10 NM voor PAM Waypoint via coördinaten: N33309W115566 Snijpunt van 2 radialen van 2 NavAids: SPN010/SPX270
Pagina’s in de FMC HOLD Klik op HOLD en selecteer uit de LEGs page een NavAid, of kies PPOS (present position). Mocht er al een holding in de route zitten, kies dan NEXT HOLD. Naar smaak (van de ATC) aanpassen: INBD CRS/DIR LEG TIME óf LEG DIST SPD/TGT ALT EFC (=Expect Futher Clearance) Verander hoogte met LVL CHG op MCP. EXIT HOLD -> EXIT ARMED om holding te verlaten, of zet na EXIT HOLD een ander waypoint in de LEGs page bovenaan.
Pagina’s in de FMC FIX Zet linksboven een NavAid, daaronder RAD en/of DIS 056: gestippelde groene lijn vanuit NavAid met richting 56 graden /10: gestippelde cirkel vanuit NavAid met radius 10 NM Tip: zet een cirkel van 3xCruiseLevel/10 vanuit RW, dus bij FL320 wordt dat 3x320/10=96NM. Ter herinnering om te gaan dalen. Ook cirkels bij 10 en 5 NM om flaps en landingsgestel niet te vergeten.
Warm aanbevolen Op YouTube: Als cursus en naslag: Flightdeck2sim: echte Boeing piloot geeft uitleg vanuit PMDG737 simulator, over bijna ieder onderwerp heeft hij wel een filmpje gemaakt. Frooglesim: voor alle nieuwtjes en soms een review, iedere zondagmiddag/avond. Als cursus en naslag: http://www.flightsimclub.nl/downloads.html, dit zijn de handleidingen van Stefan Kok.
In de praktijk EHGG RW23 -> EHRD ILS RW24 FL080 EHGG ENKO1D ENKOS PAM EHRD Holding at ENKOS Cirkels rond RW24 op afstanden 5, 10 en 24NM