FMC Wat is het, wat kan je ermee? 13-01-2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie FlightSim Commander 9.XX
Advertisements

Inloggen in de VREG databank
PRESENTATIE VLUCHTVOORBEREIDING.
GPS Met de natuur in.
HET BEREKENEN VAN DE UITGESLAGEN LENGTE BIJ HET KANTEN
Instructie Programmeren Task 1 5JJ70. Task 1.1: Hello World •Klik naast de laatste accolade in de grijze kantlijn om een breakpoint neer te zetten, anders.
NAHSA Achtergronden en details. Overzicht •Achtergrond (fysica) •Detector •Projecten.
Noeste arbeid van de KLM764 va
Workshop harde schijf indelen
Uitleg installatie SAM Broadcaster v3 en v4 met de MySQL database
Wat verbruikt een vliegtuig?
Wouter van der Zwan Lezing Draaitabellen Wouter van der Zwan
De Flight Management Computer Vervolg FMC
Informatica Universiteit AntwerpenRapporten 4.1 Informatica 1rste BAC Biologie Hoofdstuk 4 Rapporten.
Newton - VWO Kracht en beweging Samenvatting.
Instructie Programmeren Task 1 5JJ70. Task 1.1: Hello World Klik naast de laatste accolade in de grijze kantlijn om een breakpoint neer te zetten, anders.
1212 /n Metingen aan de hoogte van een toren  D  wordt gemeten met onzekerheid S  =0.1 o. Vraag 1: Op welke afstand D moet je gaan staan om H zo nauwkeurig.
Dus geen andere ook belangrijke aspecten verwerkt!
TomTom WORK Truck Navigatie woensdag 24 september 2014.
Flight Simulator werkgroep Groningen
Werkgroep Flight Simulator Groningen.  Volledig geautomatiseerde vlucht systeem. De Flight Management Computer (FMC) is wellicht het bekendste onderdeel.
Exposantentool Handleiding. Stap 1: Start ! Ga naar de link die u via ontving van Sylvie Buydaert. Login met uw: Gebruikersnaam Wachtwoord.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Planning With Nonholonomic Constraints By Jeroen Resoort & Ronald Treur.
Handleiding ClassDojo
Welkom bij de cursus SketchUp 2014
BEGINNER EV3 Programmeer Les
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Golf Basisbegrippen & Uitleg
1 HV Hoofdstuk 2 Klimaat § 8-9
Hoorcollege 4 Bespreking casus 2 (supermarkt).
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Optimale final glide Baer Selen, 28 oktober 2006.
INSTRUMENTEN FLIGHT DATA RECORDER 1 Registratie van geografische positie en hoogte. Plaatsbepaling d.m.v. Global Navigation Satellite System (GNSS)  Amerikaanse.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Wij zijn allemaal wereldburgers
Thomas Cook - BTN Wintersport. BTN boekingsprocedure wintersport Thomas Cook - BTN: wintersport.
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?. Inhoud presentatie 1.Klaarzetten van een leerlingvragenlijst 2.Invullen van de vragenlijst 3.Gegevens van de leerlingvragenlijst.
Bingel.be: inloggen Via komt een leerling op het inlogscherm.
Talent in Ontwikkeling
Wiskunde G3 Samenvatting H2: Parabolen
Lesbrief 2 Magazijnen.
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Navigatie Om ergens naar toe te gaan moet men de weg wel kennen.
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEERLES
Instrument Approach Procedures (IAP)
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
Gebruik van Video en het Prospectrapport
Aansluiten en testen Ketenregister
SCHAAL in toepassingssituaties
Fouten en alledaags leiderschap
IFR Vluchtvoorbereiding.
Digitaal wedstrijd formulier
Proces Opnames analyse
Personenverkeer werkgever
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Het aanpassen van Microsoft SharePoint Onlinewebsite
Examentraining.
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Workshop 2 Technische tips voor gevorderden
Verpleegtechnische vaardigheden
Cursus kaartlezen voor vrouwen
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
SCHAAL in toepassingssituaties
Handleiding ABAX app rittenregistratie-systeem
Workshop duikcomputers
Leren programmeren met Scratch
“ In de luchtvaart blijf je leren,
Amsterdam  Atlanta (USA)
Single Pilot Instrument Flight Rules
Transcript van de presentatie:

FMC Wat is het, wat kan je ermee? 13-01-2018

FMC volgens wiki France Motor Cycles, een Frans historisch merk van motorfietsen. Fuji Motor Corporation, een Japans historisch merk van scooters en inbouwmotoren. Ford Mondeo Club. FMC, de telegrafische code voor Station Moeskroen.

Wat is de Flight Management Computer? (1/2) Een management tool voor de piloot die navigatie- en performance berekeningen uitvoert: Laterale navigatie: o.a. koers, ETA’s, afstanden. Vertikale navigatie: brandstofberekeningen, optimale snelheden en hoogtes. Stuurt informatie naar AFDS en A/T systemen. De crew bepaalt de mate van automatisering van de vlucht door de manier van inzet van het FMS.

Wat is de Flight Management Computer? (2/2)

Pagina’s in de FMC IDENT Hier staan gegevens over de gebruikte performance database en navigatie database Check MODEL en ENG RATING Check NAV DATA (Airac cycle)

Pagina’s in de FMC POS INIT (1/3) Maak hier de startpositie aan de FMC bekend REF AIRPORT: invullen GATE: vaak niet in database -> NEXT PAGE (naar POS REF)

Intermezzo FMC positiebepaling De FMC gebruikt 5 verschillende bronnen voor de positiebepaling, ieder met een eigen weegfactor vanwege de verschillende (on-)nauwkeurigheden: Left IRS Right IRS Left GPS Right GPS Radio’s Ieder 5s wordt de positie geüpdatet.

Pagina’s in de FMC POS REF (2/3), POS SHIFT (3/3) POS REF: Selecteer hier de referentie positie voor de FMC, meestal een van de GPS posities. POS SHIFT: Afwijkingen per source t.o.v. de berekende FMC positie. Ook wordt hier melding gemaakt van de RNP/ACTUAL.

Intermezzo RNP/ANP Required Navigation Performance: De maximaal toegestane onzekerheid in de positieberekening voor de betreffende vluchtfase. Loopt van 2 NM tijdens cruise tot typisch 0,3 NM tijdens final approach. Actual Navigation Performance: Maat voor de kwaliteit van de actuele positiebepaling. De waarde staat voor de straal van de cirkel, waarbinnen de positiebepaling voor 95% zeker is -> een kleinere waarde van de ANP betekent een nauwkeuriger positiebepaling.

Pagina’s in de FMC RTE RTE (1/2) RTE (2/2) ORIGIN en DEST FLT NO. (optioneel) CO ROUTE (indien beschikbaar) RTE (2/2) TO waypoints VIA airways of DIRECT

Pagina’s in de FMC DEP ARR, LEGS DEP/ARR: selecteer de betreffende runways en SIDS/STARS/TRANSITIONS LEGS: check voor onderbrekingen en doorloop de route in PLN mode. Pas zo nodig snelheden en/of hoogtes aan. Via LEGS page naar RTE DATA page, hier vindt je de ETE’s voor de waypoints.

Pagina’s in de FMC TAKEOFF REF FLAPS: vul hier de take-off flapstand in CG: wordt door de FMC berekend V1/V2/VR: worden door de FMC berekend (zet V2 in de MCP). QRH off: zelf speeds invoeren.

Pagina’s in de FMC CLB MAX RATE: in zo kort mogelijke tijd naar het gewenste FL (ATC: “expedite your climb”) MAX ANGLE: in zo kort mogelijke afstand naar het gewenste FL (ATC: “be at or above …” als dit al erg dichtbij is) RTA (=Required Time of Arrival): niet in PMDG geïmplementeerd, wordt in praktijk ook zelden gebruikt.

Pagina’s in de FMC INIT/REF INDEX OFFSET: je kunt hiermee je route naar links of naar rechts verleggen. Voer eerst de richting in, daarna de afstand in NM. Voorbeeld: R1.5 Desgewenst begin- en eindwaypoint invullen. Te gebruiken om slecht weer te omzeilen. NAV DATA: informatie opvragen van luchthaven, waypoint of baken (frequentie!).

Pagina’s in de FMC DES Afstand tot E/D en snelheden monitoren Ook tot volgende waypoint FPA: Flight Path Angle: actuele vliegpadhoek. V/B: Vertical Bearing: vliegpadhoek benodigd om het volgende waypoint op de juiste hoogte te kunnen bereiken. V/S: Vertical Speed

Pagina’s in de FMC DES FORECASTS TRANS LVL: invullen! Komt normaal van ATC. TAI ON/OFF: Thermal Anti Icing. Hier kan je de FL’s invullen waarop je plant om de Engine Anti Icing aan- en uit te zetten. Tussen deze FL’s zullen de motoren hiervoor iets meer vermogen leveren, wordt niet echt gebruikt. WIND: Hier kan je voor 3 FL’s de windrichting en – sterkte invullen voor nauwkeuriger voorspelling van het daalprofiel. Meestal FL300, FL200, FL100.

Zelf waypoints maken Bearing/Distance waypoint Waypoint op de route EHAM180/30: 30 NM ten zuiden van EHAM Waypoint op de route EHAM/15: 15 NM na EHAM PAM/-10: 10 NM voor PAM Waypoint via coördinaten: N33309W115566 Snijpunt van 2 radialen van 2 NavAids: SPN010/SPX270

Pagina’s in de FMC HOLD Klik op HOLD en selecteer uit de LEGs page een NavAid, of kies PPOS (present position). Mocht er al een holding in de route zitten, kies dan NEXT HOLD. Naar smaak (van de ATC) aanpassen: INBD CRS/DIR LEG TIME óf LEG DIST SPD/TGT ALT EFC (=Expect Futher Clearance) Verander hoogte met LVL CHG op MCP. EXIT HOLD -> EXIT ARMED om holding te verlaten, of zet na EXIT HOLD een ander waypoint in de LEGs page bovenaan.

Pagina’s in de FMC FIX Zet linksboven een NavAid, daaronder RAD en/of DIS 056: gestippelde groene lijn vanuit NavAid met richting 56 graden /10: gestippelde cirkel vanuit NavAid met radius 10 NM Tip: zet een cirkel van 3xCruiseLevel/10 vanuit RW, dus bij FL320 wordt dat 3x320/10=96NM. Ter herinnering om te gaan dalen. Ook cirkels bij 10 en 5 NM om flaps en landingsgestel niet te vergeten.

Warm aanbevolen Op YouTube: Als cursus en naslag: Flightdeck2sim: echte Boeing piloot geeft uitleg vanuit PMDG737 simulator, over bijna ieder onderwerp heeft hij wel een filmpje gemaakt. Frooglesim: voor alle nieuwtjes en soms een review, iedere zondagmiddag/avond. Als cursus en naslag: http://www.flightsimclub.nl/downloads.html, dit zijn de handleidingen van Stefan Kok.

In de praktijk EHGG RW23 -> EHRD ILS RW24 FL080 EHGG ENKO1D ENKOS PAM EHRD Holding at ENKOS Cirkels rond RW24 op afstanden 5, 10 en 24NM