Zwart wit denken in de klas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Workshop OGW in de klas..
Hogescholen in Dialoog
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Kinderen op De Schouw maken ook hun eigen keuze
Mij een zorg!?.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Aanvaarding en tolerantie
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Lesgeven in en over diversiteit
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Trends 4 Trends in onderwijs & adolescentie Hafida El-Gharbaoui.
TRENDS 2014 Hafida
Workshop Identiteit?.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
Opdrachten en eindopdracht
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Rouw binnen de school Welke taak ligt bij jou?.
Depressieve leerlingen op het voortgezet onderwijs
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
LOB Waar ben je trots op?.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
GVPZ staat voor: Zorg voor de spirituele dimensie, wiens zorg?
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
welkom op onze Koffieochtend Plagen & Pesten
Schoolgroepbijeenkomst
Welkom 9/19/2018.
Presentatie: Gender en seksualisering
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Creatopia| Basisonderwijs

RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Dialoog.
BOM-model PV 25/03/2014.
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Doelgroepen Adolescentie
Arline Spierenburg november 2018
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
VONK Leernetwerk Veilig Opgroeien
Tutorgym.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Zwart wit denken in de klas Birgit Pfeifer en Ruth Hessel Hoofddocent/onderzoeker en docent godsdienstwetenschap opleiding Theologie en Levensbeschouwing Kenniscentrum Bewegen en Educatie

Programma workshop ‘Zwart-wit denken in de klas’ Welkom Inleiding: zwart-wit denken/extreme uitspraken in de klas en vragen aan de groep Handvatten voor de docent om met extreme uitspraken van de leerlingen om te gaan Met elkaar in gesprek over eigen ervaringen en link leggen naar handvatten voor docent Afronding: wat neem je mee?

Extreme uitspraken in de klas Extreme uitspraken leiden tot uitdagingen in de klas. Steeds meer wij-zij denken. Extreme uitspraken van jongeren vormen een pedagogische uitdaging: handelingsverlegenheid: hoe ga je ermee om? Niet bevorderlijk voor de sociale veiligheid in de groep

Zomaar wat voorbeelden “Steek die vluchtelingenbootjes lek en stuur ze terug naar hun eigen land.” “Meisjes in korte rokjes zijn sletten” “Vluchtelingen zijn verkrachters” “ Alle Joden aan het gas”

Hoe komen jongeren tot zulke uitspraken? Leefwerelden tegenstrijdige codes Geen coherente samenleving Straat (peers) macho codes vs. school met softe codes Deze jongeren zijn in fase van identiteitsvorming maar tegenstrijdige opvattingen, ambities, codes = reële kans op identiteitsblokkade Existentiële thema’s. Door identiteitsblokkade existentiële crisis ontstaan (wie ben ik? waar hoor ik bij? welke toekomst heb ik?)

Existentiële dillemma’s en de zoektocht naar zin Existentiële thema's versus facts of life erbij horen existentiële eenzaamheid vrijheid verantwoordelijkheid ‘one of a kind’ willen zijn eigen middelmatigheid

Zwart - wit denken Jongeren vinden het vaak moeilijk om facts of life te accepteren, maar willen existentiële dilemma's oplossen. Dit uit zich in zwart-wit denken. (drugs, depressie, radicalisering kunnen extreme gevolgen hiervan zijn).

Wat gebeurt dan in de groep? Verbinder pushers pushers meelopers meelopers stillen zie ook B. Brandsma (2016). Polarisatie. Schoonrewoerd: BB Media.

De verbinder Misverstanden over interventie in een groep in conflict: Counter narratief helpt Dialoog om zwart-wit denken tegen te gaan helpt

Pedagogische aanpak: in het “midden“ gaan staan 1. Het gaat niet over de ‘ander’ (zelfreflectie) 2. Pijn, angst en eigen ervaring moeten centraal staan 3. Focussen op hoe je met pijn en angsten om kunt leren gaan 4. Nooit pijnpunten omzeilen! 5. Tegenpolen hoeven dit niet noodzakelijk met elkaar te doen 6. Laat de leerlingen met elkaar oefenen

Conflict in de groep Loslaten van focus op tegenpolen Vind een bindend onderwerp (geen standpunt) Pas op voor de blinde vlek van de verbinder (zijn/haar goede bedoelingen) Verbinder: niet neutraal “boven” alle partijen maar in het midden gaan staan Oprechte vragen-oprecht gaan luisteren-geen discussie-je eigen oordeel opschorten-existentiële dimensie niet uit het oog verliezen

Ten slotte Zwart-wit denken, polarisatie en conflict komen niet voort uit de verschillen (van identiteit). De eronder liggende processen, de existentiële thema´s lijken juist heel erg op elkaar. Omgaan met conflict moet je oefenen. Aandacht voor levensvragen en leren omgaan met facts of life is een opdracht voor het onderwijs.

In tweetallen + plenaire terugkoppeling Bedenk een situatie waarin in jouw leerlingen extreme uitspraken deden? Wat heb jij gedaan en hoe heeft dit uitgepakt? Kun je een link leggen met wat je zonet hebt gehoord? Wat betekent dit nu voor jouw praktijk? Welke samenwerking kan je zoeken? Wat heb je nodig? Plenaire terugkoppeling

Wat neem je mee van deze workshop? Afronding