prangende vaststellingen uit het onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Sarah De Baets Julie Cokelaere
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Pedagogische wetenschappen was niet echt M. zijn ding. Hij moest nog maar aan het vak denken of er liep al een koude rilling over zijn rug. Daarentegen.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Op stap naar het secundair onderwijs
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
ENQUETE ORA.
De oudere stagiaire.
Informatie-middag na Roncalli
Overgang basis naar secundair
Verschillen tussen scholen en klassen
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3 Februari 2016.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Kiezen voor keuzedelen
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Schoolopbouwwerk Menen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
Het is vandaag Girlsday!
‘Tot morgen. ’ roept de juf
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Studiekeuzes van uw kind
Twee fasen-vwo Open Huis januari 2017.
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
3. Dus geen van beide heeft gelijk?
Johannes 20 : Maria stond te huilen bij het graf van Jezus.
EEN VEILIGE THUISHAVEN
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
De Goede Week 2013 op de lagere school.
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Profiel- en vakkenkeuze
Profielkeuze avond Havo 3 23 november 2017
Eva Verstraete Mie Bruyninckx
Ouders betrekken vanuit de school
Wat werkt er in scholen en waarom?
De coachende rol van leerkrachten
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Welkom! structuur van onze school
Kansarmoede in de kleuterschool
Een opleiding kies je met je hart én je verstand
Overgang naar het secundair
1.
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Semantisatieverhaal: Weten jullie al of jullie in de zomervakantie op vakantie gaan? Ik sta op het punt om een vakantie te kiezen. Ik ga bijna een vakantie.
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Coördineren of commanderen?
Transcript van de presentatie:

prangende vaststellingen uit het onderzoek Simon Boone

OBPWO 07.03 wat wisten we al? keuze voor technische optie vaak negatief weinig contact tussen basis en secundair ontbreken van duidelijk oriënteringsbeleid bepaalde ouders worden moeilijker bereikt studiekeuze ten dele sociaal bepaald

OBPWO 07.03 wat bleef onderbelicht? studiekeuze(proces) van leerlingen met niet-Noord-West- Europese origines keuze- en oriënteringsproces schoolkeuze perspectief van leerlingen zelf

transbaso - de kwalitatieve data interviews, focusgroepen, observaties Aantal geïnterviewde leerlingen/ouders/leerkrachten Aantal keren geïnterviewd Leerlingen Interviews met 23 leerlingen 2x Focusgroep met 7 leerlingen Focusgroep met 8 leerlingen 1x Ouders Interviews: 32 ouders 3x Leerkrachten Interviews met 15 leerkrachten Observaties >200 Oudercontacten - 3 MDO’s

keuzeproces: leerlingen bij wie gaan leerlingen ten rade?

keuzeproces: leerlingen waar denken ze de beste informatie te vinden?

keuzeproces: leerlingen kennis over secundair blijkt beperkt en oppervlakkig 67,2% van de leerlingen wist niet dat de onderwijsvormen (ASO-BSO-KSO-TSO) pas starten in het 3de jaar 74,4% van de leerlingen wist niet dat er meer keuzeopties zijn in het 1e jaar A dan Latijn en moderne dit blijkt ook wanneer je met leerlingen in gesprek gaat over de overstap naar het secundair

keuzeproces: leerlingen kennis over secundair blijkt beperkt en oppervlakkig Uhu hebben ze uitgelegd wat het verschil is tussen ASO, TSO, BSO, KSO? Uhu. En wat hebben ze dan verteld? Dat KSO meer is voor de kunst, TSO voor techniek dus gelijk met auto’s (uhu) of iets anders maar dat dat met technologie is denk ik, ja technisch met uw handen werken in feite. Euhm BSO wacht he, ASO is gewoon ja algemeen, da’s alles en BSO is beroeps, dat weet ik ook. Dat je meer gaat doen, bij ASO is dat je niet te veel gaat doen maar dat je meer schrijft allez zo heeft mijn zus dat ook uitgelegd en dat BSO meer is van doen…

keuzeproces: leerlingen ideeën over secundair zijn stereotiep

keuzeproces: leerlingen ideeën over secundair zijn stereotiep Ze hadden toch wel graag dat ik een hoge richting ging doen. Want als het bij die lage misschien iets te gemakkelijk was… (En wat zijn dan lage richtingen?) Technisch, de B-stroom, da’s laag. (Wat is technische?) Zo motor-dingen , koken, wassen, strijken, naaien en zo. Da’s niet echt werken eigenlijk, da’s zo beetje hobbyachtig of wat ge thuis kunt doen in uw vrije tijd. ‘K vind dat dan eigenlijk zo wat meer de hele tijd speelachtig.

keuzeproces: ouders verschil in timing naargelang socio-economische achtergrond

keuzeproces: ouders verschil in aanpak naargelang socio-economische achtergrond Ouders met hoge(re) SES Ouders met lage(re) SES Pro-actieve aanpak Meer afwachtende aanpak Rijk sociaal netwerk Minder sociale en culturele hulpbronnen Kritische omgang met info Minder afhankelijk van lagere school Meer afhankelijk van lagere school  Kiezen tijdig en trefzeker  Kiezen later en minder trefzeker

keuzeproces: ouders verschil in aanpak naargelang SES Ik screen dat he, dat geeft een gans ander beeld dan een opendeurdag ook natuurlijk, in een doorlichtingsrapport zie je onmiddellijk de sterke punten van een school en ook de zwakke punten maar ook de schoolpopulatie. (Barbara) De schoolkeuze? Goh, daar heeft mijn zoon zijn school eigenlijk niets mee te maken. (Els)

keuzeproces: ouders Verschil in aanpak naar SES Maar 'k vind we hadden dat moeten doen vorig jaar hé, opendeurdagen, dat hebben wij niet gedaan. Ja, 'k vind dat eigenlijk een beetje stom. Ja, ge kunt al kijken, ge kunt al zeggen 'ga naar die school, die richting' en dan kunt ge dat nu dit jaar nog een keer bekijken. Nu is dat zo allemaal: dat moét nu allemaal. 't Is volgende maand inschrijvingen, dus da's zo rap rap. (Amina) Ik vraag gewoon mijn kind alles. Of hij heeft informatie voor mij of.. ik heb geen informatie of iemand die, ja. Ik vraag het aan mijn kind. En soms versta ik wat hij zegt en soms ook niet. En sommige dingen verstaat hij zelf niet goed. En ik vind niemand die informatie geeft aan mij, welke goeie school er is voor mijn kind. Ik vind niemand. (Salwa)

oriënteringsproces: leerkrachten weinig scholen hebben een duidelijk oriënteringsbeleid leerkrachten verschillen in de informatie die ze geven aan ouders en leerlingen de activiteiten die ze organiseren in het kader van school- en studiekeuze niet altijd duidelijk wat men verwacht van leerkrachten inhoud MDO’s verschilt sterk van school tot school

oriënteringsproces: leerkrachten observatie oudercontacten begin 6de leerjaar leert dat Leerkrachten nadruk leggen op keuze ipv proces weinig proactief zijn naar ouders toe het gesprek soms uit de weg gaan  ouders die meest nood hebben aan raad vallen uit de boot

oriënteringsproces: leerkrachten Studieadviezen worden mee bepaald door samenstelling klas Frame of reference effect: Gemiddelde cognitieve bekwaamheid (Raven test) Een leerling in een klas met een lage gemiddelde cognitieve bekwaamheid heeft een hogere kans op een advies voor Latijn of moderne dan een gelijkaardige leerling in een klas met een hoge gemiddelde cognitieve bekwaamheid.

schoolkeuze weinig onderzoek naar schoolkeuze in Vlaamse context vrije schoolkeuze is onbetwist internationaal onderzoek toont belang aan van kwaliteit en reputatie afstand tussen thuis en school levensbeschouwelijke basis financiële overwegingen

schoolkeuze uit interviews met ouders blijkt het grote belang van: reputatie van de school: niveau van de school discipline begeleiding leerlingenpopulatie

schoolkeuze Kdenk dat een goede school ook een school is waar da alle nationaliteiten ook naar, naartoe gaan, dus, allee, die, zonder concentratieschool te zijn (Kathleen) De leerlingen, de papa is dokter, de mama is dat is dat is dat... en wanneer jij ziet een meisje haar mama in OCMW is euh... haar papa is overleden, zij heeft niets. Zij komt niet met die mooie auto of de merk van de kleren, euh, zij is niets. (Rachida)

schoolkeuze wat bepaalt de afstand tussen thuis en school? unieke data: adressen van ouders informatie over sociale klasse achtergrond en etnische achtergrond leerlingen adressen van de secundaire school aangevuld met informatie over de secundaire school % indicatorleerlingen aanbod bovenbouw

schoolkeuze Leerlingen uit onze studie starten SO in 138 secundaire scholen

schoolkeuze

het perspectief van leerlingen Betrokkenheid en futiliteitsgevoelens betrokkenheid is belangrijke voorspeller van drop-out groep leerlingen vertoont lage betrokkenheid vanaf 1e jaar - B-stroom - geen onderzoek in basisonderwijs, aan vooravond secundair

het perspectief van leerlingen betrokkenheid en futiliteitsgevoelens

het perspectief van leerlingen Betrokkenheid en futiliteitsgevoelens: hoe verklaren? Socio-demografische kenmerken verklaren een deel Maar vooral: Prestaties: inschatting van leerkrachten van taalvaardigheid leerling prestaties  futiliteitsgevoelens  lagere schoolbetrokkenheid

het perspectief van leerlingen School X (schoolbezoek) zei dat moderne de middelste is en dan vroegen ze, gaat er niemand technische ofzo doen, toen we bij die technische dingen zaten. En dan zeiden we, nee, niet direct iemand. En dan zei die leerkracht, zo, allemaal slimme knobbels. (Kalil)

Bedankt voor jullie aandacht. Zijn er vragen ?