In essentie -moed en mildheid -graag durven zien (waarlijk ont-moeten, in de ogen kijken) -durven laten raken en dit delen (durven/kunnen/willen delen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Taghon Geert 2011.
Introductiebijeenkomst
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
PREVENTIEF WERKEN met KOPP en KOAP
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Haptonomie.
Opvoeden in de puberteit
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Hogescholen in Dialoog
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ervaringen Implementatie in Nederland
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Betrokkenheid op de werkvloer
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Morele ontwikkeling en opvoeding
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communicatie met ouders
Jij, God en je kind.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Communicatie en dementie
vanuit een herstelgerichte visie!
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet
gespreksvaardigheden
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Communicatie & Relatie
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Afgestaan bij de geboorte
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Studiedag Sociale Netwerken
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
De week van de vrijwilliger

Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
BOM-model PV 25/03/2014.
Ontwikkeling, wij als EBS
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Overzicht gedragingen per competentie
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

  In essentie -moed en mildheid -graag durven zien (waarlijk ont-moeten, in de ogen kijken) -durven laten raken en dit delen (durven/kunnen/willen delen (het raakt me dat…) -loslaten van blokkerende labels-taal (die verlammen, doen twijfelen, afschrikken, afstand creëren) -warmte en grenzen (voortdurende verwevenheid van beide, zowel in verbale als non-verbale communicatie) -focus op mijn gedrag i.p.v de ander (d.i. een focusshift, vraagt bereidheid om dat te doen en daarvoor heb je steun van je netwerk nodig) -focus op mijn netwerk i.p.v ‘ik’ (ik doe mijn job goed als ik mijn netwerk actief en gericht inschakel)

Actieve weerstand tegen probleemgedrag Nieuwe autoriteit en geweldloos verzet: ontwikkeling (Omer Haim en Idan Amiel: The new authority center) 1999: Parental Presence 2004: Nonviolent Resistance. A new approach to violent and self-destructive children. 2011: The new authority: Family, School, Community   2013: Anchoring function (Family Process, 52 p193-206) 2015 : Vigilant Care Toelichting bij 2004 : Ouderlijke aanwezigheid als essentiële factor bij opvoeden Actieve weerstand tegen probleemgedrag Vermijden van escalatie: symmetrische of complementaire Ondersteuning van de opvoedende figuren door supportersnetwerk Focus op her-installeren van positieve interacties in de relatie   Toelichting bij 2011 : Verbreding van het gedachtengoed NVR naar een algemenere visie op (goed) ouderschap / opvoederschap Autoriteit gebaseerd op gerichte aandacht, aanwezigheid, nabijheid en interesse: ‘Vigilant Care’ Focus op samenwerking met scholen enz. Toelichting bij 2011-2012 : Link tussen hechtingstheorie en nieuwe autoriteit/geweldloos verzet: “gehechtheid veronderstelt ook gepaste begrenzing en ruimte.” Toelichting bij 2015 : waakzame zorg verder uitgediept en verbreed

Culturele evoluties in autoriteit Traditionele autoriteit Anti-autoriteitsdenken Willen we niet meer Werkt niet Autoriteitsvacuüm Culturele evoluties met betrekking tot autoriteit A. Kenmerken van de traditionele visie op opvoeden en autoriteit: De bron van autoriteit lag in de (formele) positie. De autoriteitsfiguur was onaantastbaar: een beslissing in vraag stellen was een belediging voor de autoriteitsfiguur. De vanzelfsprekende verwachting naar “gehoorzaamheid” rechtvaardigde strafmaatregelen.   B. Kenmerken van de vrijheidsideologie van vrije opvoeding Een anti-autoritaire maatschappij is nodig voor ontwikkeling van kinderen tot natuurlijke en sociale volwassenen. kinderen worden zuiver goed en onbelast geboren en hebben voor hun ontwikkeling enkel nood aan vrijheid en privacy disciplineren werkt contraproductief en zal de natuurlijke ontwikkeling van het kind haar/zijn persoonlijke creativiteit en kracht blokkeren Kinderen hebben enkel nood aan begrip, aanmoediging en bekrachtiging. Bekrachtiging en liefde zorgen voor een positief zelfbeeld. Onzekerheid/twijfel bij autoriteitsfiguren Machteloosheid Vereenzaming Stigmatisering: opvoeder/ouder is incompetent

Autoriteits -‘valkuil’ pogingen tot controle vanuit: oude autoriteit (focus enkel op autoriteit) Het gedrag ‘breken’ Straf of dreigen met straf Verbaal, fysiek of emotioneel geweld anti-autoriteit (focus enkel op relatie) Praten en praten Uitleggen Grenzeloos begrip Overtuigen Toegeven leiden meestal tot escalatie symmetrische escalatie complementaire escalatie

Concept nieuwe autoriteit (herstel van) Autoriteit (gelegitimeerd en gedragen door een) Netwerk (via) Zelfcontrole (van de autoriteitsfiguur) (die waar nodig) Verzet (gebruikt i.p.v. geweld) Nieuwe autoriteit = a state of mind, een manier van denken over autoriteit Geweldloos verzet = een hulpmiddel binnen NA om autoriteitsfiguren te helpen/te versterken (en tegelijk actief investeert in) Zorg (voor de relatie)

Oude autoriteit versus Nieuwe autoriteit Klassieke (oude) autoriteit Nieuwe autoriteit Gebaseerd op afstand en angst Aanwezig , dichtbij en betrokken De ander is persoonlijk verantwoordelijk Oog voor eigen bijdrage aan het gedrag voor… van de ander De noodzaak om te controleren De verplichting grenzen te geven Geheimhouding, afschermen van privacy Transparantie en sociale steun Direct reageren – lik op stuk Uitstellen van reactie Komt van de top Verankerd in sociaal netwerk Zorgen en controleren Geraakt worden en vragen stellen

Een netwerk als alternatief voor “ik-gebonden” autoriteit. Het opnieuw waarderen en activeren van een/het ondersteunend sociaal netwerk haalt de autoriteitsfiguur uit zijn hulpeloosheid en eenzaamheid. Ik sta er niet alleen voor. Mijn kracht komt niet alleen uit mezelf maar ook uit mijn ondersteunend netwerk. Mijn autoriteit wordt gelegitimeerd vanuit de gedragenheid ervan door mijn persoonlijke of maatschappelijke netwerk.   Andere mind-set : Focus op ‘welke hulp kan ik krijgen?’ en ‘hoe kan ik anderen vinden die mij steunen?’ i.p.v ‘hoe haal ik mijn gelijk?’ en ‘hoe doe ik hem/haar gehoorzamen?’ Het uitbouwen van een ondersteunend netwerk genereert sociale gedragenheid en effectieve ondersteuning.

Zelfcontrole ipv controle over het gedrag van de jongere Je kan als autoriteitsfiguur het gedrag van jongeren niet controleren of onder controle houden. Je kan wel je eigen handelen sturen en onder controle houden.   Pogingen tot controle over het gedrag van jongeren leiden tot escalatie. Als autoriteitsfiguur neem je de verantwoordelijkheid om escalatie te vermijden: laat je niet provoceren stel je reactie uit markeer Hulpverlening focust op ondersteuning van de autoriteitsfiguur. Geef de boodschap + stilte (don’t preach, shout, threat)… d.w.z controleer je eigen gedrag, blijf uit de escalatie. Ook al is het resultaat in het gedrag van de jongere hetzelfde, de autoriteitsfiguur blijft achter met een ander gevoel. Hij/zij voelt zich versterkt i.p.v gefrustreerd. Put a bookmark…bladwijzer tussen het boek, boek dicht, later terug open, op jouw tijd…(bv.ouders zeggen : ‘We zijn erg bezorgd of boos. We zullen dit gesprek nu niet verder zetten. We komen er later op terug’)

Verwarring en twijfel rond betekenis en waarde van autoriteit Aanwezigheid i.p.v afstand en onvoorwaardelijk vertrouwen Verwarring en twijfel rond betekenis en waarde van autoriteit verminderde aanwezigheid en nabijheid   Bv. onvoorwaardelijk vertrouwen, acceptatie van (ongezonde) grenzen, creëren van afstand,… “Haar kamer is haar territorium. Zij heeft privacy nodig en ik moet dit respecteren…” “Als hij niet doet wat ik zeg – zet ik hem buiten!”

Grenzen <- zorg -> relatie Anker Grenzen vanuit zorg: “Ik ben jouw ouder / opvoeder / leerkracht. Ik ben hier en zal hier blijven ook al is dat lastig voor jou en voor mij. Ik zal niet toegeven aan de druk om jou met rust te laten. Ik kan, wil en zal jou als ouder / opvoeder / leerkracht niet opgeven.” Ankerfunctie Veilige haven / basis Verankering Zorg voor positieve interacties: Relatiegebaren Herstel

Nieuwe autoriteit Autoriteitsnetwerk: niet “Ik” maar “Wij” opvoeders – ouders – school… Opvoedende aanwezigheid: betrokkenheid, ook al is dat lastig voor onszelf of de jongere Focus op eigen gedrag i.p.v. op controle over gedrag van kind of jongere Geweldloosheid in het eigen gedrag: verzet i.p.v. verwerping/agressie De-escalerend handelen: preventief: aandacht voor materiële en pedagogische omgeving, kader, regels aandacht voor onderliggende beleving van de jongere bij dreigende escalatie markeer – stel reactie uit en kom er op terug gebruik het ijzer als het koud is provoceer niet en laat je niet provoceren maak gebruik van autoriteitsnetwerk Aandacht voor positieve interacties: relatiegebaren - herstel

Waakzame zorg Uitgangspunt : aangezien je verantwoordelijkheid draagt in het leven van dit kind, is het je plicht om op de hoogte te blijven van wat zich in zijn/haar leven afspeelt Waakzame zorg is: een houding waarmee je als autoriteitsfiguur op een actieve en respectvolle manier deel uitmaakt van het leven van het kind waarvoor je verantwoordelijkheid draagt ouderlijke/opvoedende begeleiding, en de verinnerlijking ervan door het kind  

Waakzame zorg Alerte zorgzame aandacht Een open dialoog met behoud van opvoedende verantwoordelijkheid Gefocuste aanwezigheid Gerichte vragen naar informatie Heldere afspraken en gevolgen Bescherming Eénzijdige acties op initiatief van de autoriteitsfiguur Flexibel in functie van verschillende levensterreinen en aanpassing aan veranderingen in gedrag

Oude autoriteit – Anti autoriteit Nieuwe autoriteit De school van je 14 jarige dochter neemt contact met je op om te informeren of An misschien ziek is want zij is de laatste dag van vorige week niet in de les is geweest. Ook vandaag, maandag, is zij niet aanwezig. Je weet van niets want An is altijd op tijd naar school vertrokken en ook weer thuis gekomen op het normale uur.  Je dochter komt ook vandaag weer thuis op het normale uur alsof ze gewoon naar school is geweest.

INTERACTIE ROOS EN GEWELDLOOSHEID Symmetrische escalatie Geweldloos opvoeden Ik ga er vanuit dat dit model, wellicht in een ander kleedje bekend is bij dit publiek. Ik ga er hier en nu dan ook niet verder op in. Wat ik vooral wil illustreren is hoe we de brug hebben proberen leggen tussen de inzichten uit nieuwe autoriteit en deze “interactieroos”. Zoals Omer Haim beschrijft is er in de voorbije jaren een culturele verschuiving mbt tot het begrip autoriteit gebeurd. Nog niet zolang geleden zouden we dit in relationele en communicatief gedrag ongeveer zo kunnen illustreren (click) Complementaire escalatie

als methodiek om moeilijke boodschappen geweldloos te formuleren Feedbackschema als methodiek om moeilijke boodschappen geweldloos te formuleren 1. Feiten (objectiveerbaar, kwantificeerbaar) (Ik stel vast; ik zie; ik hoor…) 2. Persoonlijke interpretaties – oordelen - normen (Ik veronderstel, ik vind, ik meen, ik begrijp…)   3. Gevoelens (ik ben kwaad, triest, voel mij geraakt, ben het beu) 4. Wensen (concreet en verbonden met de feiten) (Ik wens, wil, zou het appreciëren, eis…)

Gevolgen Hate You Love You Jessy verblijft in kamertraining. Haar kamer is chronisch een “stal”. Alle steun en pogingen om hier verbetering in te brengen hebben telkens geleid tot zware verbale en fysieke agressie. Het kan zo niet verder. Volgende afspraken werden gemaakt. Alle kleding en ander eigen materiaal van Jessy zal uit de kamer worden gehaald. Zij krijgt vanaf vandaag enkel een beperkt pakketje tot we zien dat zij in staat is op die manier haar kamer op orde te houden te houden. Indien er nog eens zware agressie volgt, volgt een time-out in een gesloten inrichting.