SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Welkom
Advertisements

Frederiek Depoortere (KU Leuven) woensdag 26 maart 2014
Gaven en ambten in de Open Hof gemeente te Roden
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Spirituele rijkdom in de christelijke traditie
De mosterd bij Abraham halen
11 december 2013 Herinrichting Liturgisch Centrum - een verdere toelichting -
School voor geloofsverdieping – 2 de jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk.
School voor geloofsverdieping – Tweede jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er.
Oriëntatietekst voor de parochiecatechese
KOM LATEN WIJ NAAR BETLEHEM GAAN !. “KOM, LATEN WE NAAR BETLEHEM GAAN!” Over de pelgrimstraditie van Pax Christi door Gied ten Berge.
Wat geloof jij van de kerk?
Het profiel van een christen
Een kwestie van meesterschap? Gelijke onderwijskansen Jacques Rancière (1940)
Pastoraal op school.
5.1 Domeinen van de Godsdienstpedagogiek Tiltenberg 25 april 2009.
MET JEZUS OP WEG DE WEG NAAR HET ECHTE GELUK.
Vereer de HEER naar zijn Woord Preek over zondag 35.
School voor geloofsverdieping – 2 de jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk.
School voor geloofsverdieping – 2 de jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk.
Proviand voor onderweg Verder aan de slag met de visietekst Dekenale avonden voor team 2013 Powerpoint bij de slotbezinning.
Geloven als ‘dankbare rede’ Bert Roebben Theologische Faculteit Tilburg.
Catechetiek – dag 2 21 februari Program 21 februari Vragen en toets vorige keer Vragen en toets vorige keer De act(iviteit) van de G-pedagogiek.
Naar een nieuw model Catechetiek – uur 3. Elementen voor nieuw model Uitdagingen als criteria Verlangen en mysterie als grond Geloof als explicatieve.
Catechese van de weg La catéchèse de cheminement Pédagogie pastorale pour mener la transition en paroisse Luc Aerens Forum 6 juni 2009.
Thema: ons jongerenwerk / geloofsopvoeding Thema: geloofsopvoeding/geloofsoverdracht Zondag 16 maart 2014 (aanvang 19:30) Locatie: Levensbron/soos De Jeugdcommissie.
Bienvenue à tous.
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
Impulsdag voor de nieuwe evangelisatie Is onze parochie wervend of stervend? Zaterdag 16 november 2013 Den Bosch.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 3 – 20 september 2014.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Een catechesejaar plannen.
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit? Nicolas Standaert, Sinologie.
In de supermarkt Au supermarché Wat vind jij lekker om te eten? Qu’est-ce que tu aimes manger, toi?
Gods stem verstaan 1. Geloof je in de bijbel? 2. Heb je de bijbel nodig? 3. Hoe moet je de bijbel lezen? Gods stem verstaan (leerdienst 1/3)
OEPS ! DOOPSEL VERGETEN !? Mechelen 3 december 2015.
Kerkdienst in de 17e eeuw. “Verkondig de boodschap… of het nu uitkomt of niet”
J E VOUS / T ' EN PRIE O NDERNEMEN FRANKRIJK O NDERNEMEN FRANKRIJK Vous voulez faire ondernemen France ?
Leerdienst n.a.v. Zondag 1 A. Naar de kerk - ook om te leren B. Alles in Christus C. Levenslang: ellende, verlossing, dankbaarheid.
Bijbelschool de Wittenberg “Ik heb God en mezelf beter leren kennen.”
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
LEVEN NA DE DOOD. Overzicht I. Deemstering van de dood en het hiernamaalsgeloof II. Verlangens en vermoedens omtrent leven over de dood heen III. Dood.
Nog bepalen… Vriendschap. Benoem drie dingen die jij kenmerkend vindt voor vriendschap Introductieopdracht Kenmerk van vriendschapVerbinding met christen-zijn.
Passé composé (voltooid tegenwoordige tijd)
OVER VERKONDIGING EN CATECHESE
Wat de sabbat ons te zeggen heeft (Inleiding) Zondag 38
Het Onzevader in de catechese
de tijd van burgers en stoommachines
1.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
H1 Hoe word je wie je bent?.
Het catechumenaat Geestig, 7 oktober 2017.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Het huwelijk, goed nieuws!
Een nieuw begin 1.
De Schrift alleen! De Bijbel terug in het middelpunt van ons kerkelijke en gelovige leven!
Op elke dienst is er ... Pom potom….
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
De Tien Woorden Decaloog Tweemaal Woorden ten Leven
IN ELK KANTOOR IS ER WEL ÉÉN...
Specifiek christelijk humanisme?
…is een interkerkelijke stichting die plaatselijke kerken helpt
Workshop Geestig 2018 Virginie Carlassara
…is een interkerkelijke stichting die plaatselijke kerken helpt
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Overzicht Vliebergh-Sencie leergangen/Didachè
Transcript van de presentatie:

SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 8 – 28 oktober 2017

SOCIALISATIE INITIATIE van SOCIALISATIE naar INITIATIE

“Een pedagogie van de initiatie is de meest oorspronkelijke pedagogie van het geloof.” (Directorium voor Catechese, nr. 138) “Catechese is een alomvattende vorming die méér is dan onderricht: ze is leren hoe als christen te leven.” (Directorium voor Catechese, nr. 67)

“Oorspronkelijke pedagogie van het geloof” Instructie/onderricht SAVOIR Aanleren van vaardigheden SAVOIR-FAIRE Initiatie proeven, smaken SAVOIR-ÊTRE / SAVOIR-VIVRE ervaring voorop

MYSTAGOGIE

Thuiskomen in het ‘ge-heim’ un secret un mystère “on peut y plonger toujours plus loin” “un secret nous habite, mais nous habitons un mystère”

Steunpunten van een pedagogie van initiatie Ze gaat uit van de vrijheid van mensen. Ze veronderstelt een op weg gaan, “un cheminement”, “l’accompagnement” en vindt haar bron in de Schrift. Ze veronderstelt de bemiddeling van een levende traditie en van een onthalende gemeenschap Ze biedt trajecten van het catechumenale type en leidt naar een keuze om te leven als christen. Ze staat open voor culturele diversiteit.

III. CATECHESE ALS INITIATIE 0. CATECHESE EN EVANGELISERING 1. CHRISTEN WORDEN VANDAAG: VAN SOCIALISATIE NAAR INITIATIE II. CHRISTEN WORDEN EN HET CATECHUMENAAT III. CATECHETISCHE PERSPECTIEVEN

Nieuwe christenen “Verkenners” voor de wegen van het christen zijn in een maatschappij die niet langer christelijk is.

Danièle Hervieu-Léger Le pélerin et le converti Danièle Hervieu-Léger Le pélerin et le converti. La religion en mouvement “Het einde van de overgeërfde religieuze identiteiten” Nieuwe ‘figuren’ : de pelgrim en de bekeerling

Catechese in het hart van het evangelisatieproces Drie fasen of wezenlijke momenten in het evangelisatieproces Permanente catechese Initiatiecatechese “Eerste verkondiging”

Catechetische perspectieven Pastoraal met jongeren Catechese bij de verschillende stappen in het leven Catechese op zondag Pastoraal bij het vormsel Pastoraal bij de initiatiesacramenten De huwelijksvoorbereiding als ‘huwelijkscatechumenaat’ Tot slot: de eigenheid van de christelijke initiatie

CATECHESE ONDERWEG