Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

Voortgezet onderwijs in beeld
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Presentatie Procedure naar het VO
Informatieavond groep 8
Informatieavond groep 8 20 SEPTEMBER 2011 Inhoud van de avond  De dagelijkse gang van zaken / afspraken  De nieuwe website  Wereld in getallen  Agenda.
Welkom op de info-avond groep 7/8
Voortgezet onderwijs in beeld
Informatie avond groep 8
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
Van kleuter tot Voortgezet Onderwijs Begeleiding op basis van meten en observatie Toetsen volgens het Leerling Volg Systeem opgenomen in de toetskalender.
CohortOnderzoek OnderwijsLoopbanen
Informatieavond groep 8
25 oktober 2012 Ouderavond Prins Mauritsschool
Informatieavond GROEP 8.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
BOVO procedure
Informatie avond groep 8
De weg naar het voortgezet onderwijs
Leren met effect “Taaltuin”
Wat hebben COOL en Pre-COOL te bieden aan lokale partners? LEA conferentie 20 januari 2011.
De overgang van primair naar voortgezet onderwijs
Informatieavond VO 10 september 2012.
Informatieavond groep 7
Informatieavond groep 7
Taaltuin Twente “Leren met meer effect”. 1 april 2009.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Informatieavond groep 8
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
Wijzigingen overgang PO-VO
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Informatieavond Inhoud Rotterdamse Plaatsingswijzer toelichting  Uitgangspunten  Waarom?  Opstellen van het advies  Niveaus  Profielen.
Naar het Voortgezet Onderwijs Naar het Voortgezet Onderwijs
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Informatieavond Voortgezet Onderwijs
DE SCHALM EINDTOETS BASISONDERWIJS ADVISERING VO.
Welkom op de informatieavond van groep 7/8. De avond zal bestaan uit 3 onderdelen:  Groep 7/8  Kamp  Voortgezet Onderwijs.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Ouderavond groep 7 WELKOM!. Programma Inleiding, doel van deze avond Tijdlijn Het advies Het vooradviesgesprek Het voortgezet onderwijs Vragen.
Ouderavond 2015–2016  Voortgezet onderwijs  Voorbereiding voortgezet onderwijs  Kalender.
Samenwerkingsverband Passend Voortgezet Onderwijs Noord- Limburg Juni 2016 De weg van de leerling met specifieke ondersteuningsbehoeften naar het VO Doel:
INFORMATIE AVOND GROEP 8 “Het Baken”. Agenda 1. Welkom 2. Vakken 3. Huiswerk 4. Adviezen 5. Drempeltoets/NIO-NPVJ 6. Naar welke VO scholen? 7. Wat nog.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Ouderinformatieavond Middaggroepen
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Naar het Voortgezet Onderwijs
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten?
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
INFORMATIEAVOND GROEP 8
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
De Informatieavond: Groep 8. (Algemeen en bijzonder) Huiswerk.
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
“Leren met meer effect”. 1 april 2009
Transcript van de presentatie:

Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008 Onder- of overadvisering van allochtone leerlingen bij de overgang van basis- naar voortgezet onderwijs? Dr. Geert Driessen & Dr. Ed Smeets ITS – Nijmegen www.geertdriessen.nl e.smeets@its.ru.nl Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008 18 - 20 juni 2008, Eindhoven

1. Achtergronden Eind jaren tachtig: overadvisering allochtone leerlingen (De Jong, 1987; Driessen, 1991) Rond 2000: overadvisering substantieel verminderd (Claassen & Mulder, 2003) dan wel verdwenen (Luyten & Bosker, 2004) 2007: onderadvisering i.p.v. overadvisering (Gemeente Amsterdam, 2007)

2. Onderzoeksvragen Welke relatie bestaat er tussen de prestaties in groep 8 van het ba.o. en de adviezen voor v.o? Welke relatie bestaat er met achtergrondkenmerken van leerlingen (sekse, etniciteit, milieu) en scholen (sociaal-etnische compositie en gemeentegrootte)? Is er ten aanzien van sommige groepen van leerlingen (allochtonen, woonachtig in grote steden) sprake van ‘over- of onderadvisering’?

3. Data Cohortonderzoek Primair Onderwijs (‘PRIMA’)   Cohortonderzoek Primair Onderwijs (‘PRIMA’) Zesde meting: 2004/05 Ruim 10000 leerlingen in groep 8 van 500 scholen

4. Variabelen Advies Cognitieve competenties: intelligentie, loopbaanvertraging, taal-, reken- en leesprestaties (PRIMA-toetsen en Cito-Eindtoetsen) Achtergronden leerling: sekse, opleiding ouders, etniciteit; deelname aan Cito-toets Achtergronden klas/school: % 0.25-lln., % 0.90-lln., gemeentetype; deelname aan Cito-toets

5. Analyses Variantie- en covariantie-analyse (beschrijvende analyses) Multilevel-analyse (verklarende analyses)

6. Competenties, naar advies vmbo- vmbo- vmbo- vmbo havo- tot. eta pro-bbl bbl-kbl kbl-tl tl-havo vwo   Intelligentie 22 24 25 27 28 26 .45 Onvertraagd (%) 46 62 67 86 95 76 .36 PRIMA taal 1078 1093 1109 1126 1150 1114 .65 PRIMA rekenen 106 111 115 120 126 117 .70 PRIMA lezen 37 43 51 60 72 54 .73 Cito-Eindtoets 516 523 531 538 544 532 .87 Cito taal 46 54 64 72 812 66 .73 Cito rekenen 24 31 38 45 51 40 .74 Cito studiev. 18 22 27 31 34 28 .75 Geen Cito school (%) 9 14 13 14 14 13 .05 Geen Cito ll. (%) 18 3 1 1 0 3 .31

7. Competenties, naar etniciteit aut. mix. S/A Tur Mar ov. eta Advies 3.4 3.3 2.5 2.6 2.6 3.0 .25 Intelligentie 26 26 24 25 24 25 .16 Onvertraagd (%) 81 74 71 61 63 58 .20 PRIMA taal 1122 1116 1098 1086 1094 1101 .34 PRIMA rekenen 118 117 112 114 114 115 .19 PRIMA lezen 57 55 47 45 47 51 .26 Cito-Eindtoets 534 533 527 527 528 530 .25 Cito taal 69 68 60 57 59 63 .27 Cito rekenen 41 40 34 38 37 38 .16 Cito studiev. 29 28 24 24 24 26 .27 Geen Cito school (%) 16 13 4 5 3 8 .15 Geen Cito ll. (%) 3 2 4 6 5 4 .06  

8. Opzet ML-analyses Modellen: - gemeente - prestaties - achtergrondkenmerken leerlingen - sociaal-etnische compositie scholen - Cito-deelname ● Prestaties alternatieven: - Cito-Eindtoets totaal - Cito-Eindtoets 3 subtoetsen - PRIMA 3 subtoetsen ● Cito-deelname: - school niet - school wel, leerling niet ● Interacties: - etniciteit x prestaties - etniciteit x sekse - etniciteit x gemeentetype

8. Advies en cognitieve competenties en leerlingachtergronden Model 1 2 3 4 Regressiecoëfficiënten Intercept 3.2 3.3 -53.6 -51.2 -51.1 Gemeente (ref.=modaal): . Amsterdam -.32 n.s. . overig G4 -.61 . G21 -.38 . platteland Cito-Eindtoets (totaal) .11 .10 Intelligentie .01 Loopbaan (ref.=onvertr.) -.19 Sekse (ref.=jongen) .05 Opleiding .07 Etniciteit (ref.=aut.): . gemengd . Sur./Ant. . Turks . Marokkaans . overig .13 % autochtone achtst.lln. % allochtone achtst.lln. Verklaarde varianties Schoolniveau 14.8 16.0 73.5 75.6 Leerlingniveau 85.2 0.0 76.3 Totaal 2.4 75.3 76.2  

9. Conclusies Identieke resultaten voor Cito-totaal; Cito subtoetsen, PRIMA-toetsen Geen effect niet-deelname school aan Cito; wel – negatief - effect niet-deelnemen leerlingen aan Cito: onderadvisering. Geen significante interacties. Identieke resultaten voor Amsterdam. Ergo: Er is noch sprake van onderadvisering, noch van overadvisering van onderscheiden etnische groepen in verschillende gemeentetypen.