Mobiliteit: ruimte durven delen
Wat is belang van mobiliteit? Economische vitale en aantrekkelijke stad Kansen voor mensen Bruisend, gezond en veilig Waarde vastgoed ‘Stad in balans’
Problemen
Kan het anders?
Stadslogistiek
Stadslogistiek Pak grote volumes De klant beter bedienen Niet duurder voor keten Solide business model Standvastige politiek
Stadslogistiek Bundelen aanvoer naar ondernemers Service diensten inpandig parkeren Venstertijden Privileges voor elektrisch vervoer en LEVV’s Enkel elektrisch vervoer toestaan Voldoende laad- en losplekken Goederen over water Afval over water Ondergrondse afvalinzameling Pick-up points voor pakjes webwinkels Bouwlogistiek plan Strikte handhaving
Voetgangers Inclusiviteit als norm voor inrichting Voetpaden conform norm: pas dan ruimte voor andere bestemmingen Voetpaden vrijhouden (handhaving) Autoluw/vrij maken buurt Fietsluw/vrij maken buurt Voorkeursroutes voor toeristen buitenom Shared space
Fietsers en brommers Fietsvrij maken Fietsluw maken – wijzigen voorkeursnetwerk Ondergronds parkeren fietsers en brommers bezoekers en bewoners (betaald?) Parkeerverbod brommers in buurt Aparte vakken voor brommers Tijdsgebonden parkeren Deelfietsen
Auto’s en taxi’s Autovrij maken (tijdsgebonden) Autoluw maken (tijdsgebonden) Tijdsgebonden parkeren Parkeren voor vergunninghouders (criteria) Differentiatie parkeertarieven Ondergronds parkeren Deelauto’s stimuleren Strikte handhaving Bufferplekken taxi’s buiten de buurt Halte touringcars buiten de buurt Dynamisch verkeersmanagement (TomTom)
Wikken en wegen