MaaS pilot: verduurzamen zakelijk reizen gemeente Eindhoven Markconsultatiedag 29 november
Hoofddoelen: Zuidoost Brabant wil bereikbaar blijven door comodaal reizen mogelijk te maken. Mensen kunnen hun reis plannen, betalen en uitvoeren aan de hand van voor iedereen toegankelijke en veilige mobiliteitsdiensten marktplaats(en). Zo is het ‘digitaal’ mogelijk om flexibel te kiezen/switchen tussen meerdere vervoerswijzen. Duurzame vervoerswijzen worden gestimuleerd en er is een relatie gelegd met het doelgroepenvervoer. Gemeente Eindhoven heeft de ambitie om in 2020 CO2 neutraal te zijn (eigen organisatie). Daarom starten wij met: alle zakelijke mobiliteitsbewegingen van de medewerkers van de gemeente Eindhoven zijn duurzaam en emissievrij. We kopen mobiliteitsdiensten in die (op termijn) ook beschikbaar zijn voor andere bedrijven en inwoners.
Feiten en cijfers Medewerkers Eindhoven: 2000 waarvan 34% reiskosten declareert In de regio wonen in 2017 750.000 inwoners Rijden jaarlijks +/- 950.000 km, hiervoor is €245.000 beschikbaar Nu 4 pool auto’s aanwezig, deze rijden ongeveer 12.000 km per jaar In totaal 65 eigen voertuigen Campussen (HTCE, Flight Forum, Automotive Campus Helmond, TU/e, Rabobank en Fontys) zijn goed georganiseerd via Brabants MobiliteitsNetwerk Werkgevers die willen aanhaken zijn: gemeente Helmond, Fontys, 750.000 inwoners in de Brainport regio
Regionale situatie Mobility Market, bewezen mobiliteitsdiensten op de A2 tussen Eindhoven en Weert MobilityMoveZ.NL, grootschalig testen
Planning
Organisatie Het college van B&W van Eindhoven is bestuurlijk opdrachtgever Regionaal is een governance structuur aanwezig voor de Bereikbaarheidsagenda en SmartwayZ.NL Raakvlak met marktplaats A2 Eindhoven-Weert O.a. wie zijn bestuurlijk opdrachtgever(s), hoe ziet de (boven)regionale governance en begroting eruit, verbinding met bovenregionale/nationale issues/aanpalende trajecten.