Gesprekstechnieken 12 mei 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opkomen voor jezelf.
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Communicatie met de klant
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Werkboek 2, december 2011 Jessica Visker
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Een leesstrategie: toepassing
Gespreksvaardigheden
Vergaderen.
voor familie en vrienden van
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Het belang van voorlezen
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
De zeven deugden van communicatie
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Begeleiding: Roeland Broeckaert
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Luisteren en begrijpen
Deel 4: Spreken en gesprekken
Het loopbaangesprek.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Hand-Out.
S/k/l interviewen.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Instructie geven en uitvoeren
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Praktijk Opleiders Cursus
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Communicatie.
Training communicatie
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 3.
Gesprekstechnieken Les 5.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
gesprekstechnieken Les 2
Les 5: Verbale communicatie
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Gesprekstechnieken 12 mei 2017

Lesprogramma Kennismaken met vak Voorkennis activeren (WORDLE) Theorie behandelen Paragraaf 6.1 t/m 6.3 Toetsen van theorie Toepassen

Kennis maken met vak 9 x 1,5 uur les Theorie en oefeningen Boek: professioneel werken Boek en laptop mee! Eindbeoordeling wiki

WORDLE MAken Ga naar de wiki (periode 2 > gesprekstechnieken > lesweek 1) Klik op de link naar WORDLE Lees de instructies Maak de WORDLE

Thema 6.1 Actief luisteren Actief luisteren wil zeggen dat je met volle aandacht zoekt naar de behoefte en de emotie achter de boodschap van een ander. Je reageert zonder oordeel, geeft geen boodschap, geen mening en geen oordeel. Kenmerken van actief luisteren: Oogcontact Je zit rustig en ontspannen (niet frunniken) Je knikt af en toe en maakt instemmende geluiden Je lichaamstaal en gezichtsuitdrukking laat zien dat je geïnteresseerd bent Je stelt doelgerichte vragen, je durft ook stiltes te laten vallen Je herhaalt regelmatig (=parafraseren) en vat samen wat de ander verteld.

Thema 6.2 Valkuilen bij actief luisteren De twaalf valkuilen: Waarschuwen, dreigen (‘weet je wel hoe gevaarlijk dat is?’) Vermanen, preken (‘dat is niet slim van je’) Adviseren, suggesties doen (‘Als ik jou was….’) Oordelen, bekritiseren, beschuldigen (‘Dat had je dus beter niet kunnen doen’) Prijzen, ermee eens zijn (‘Wat goed van je’) Interpreteren, analyseren, diagnose stellen (‘volgens mij is ze gewoon jaloers’)

Geruststellen, troosten (‘Nou, het komt heus wel weer goed’) Uit de weg gaan, afleiden, over iets anders praten (‘Zullen we iets leuks doen?’) Bevelen, dirigeren, commanderen (‘Dat moet je echt nóóit meer doen!’) De les lezen, beleren, argumenten aanvoeren (‘Dit heb ik al zo vaak gezegd’) Schelden, belachelijk maken (‘Jeetje zeg, van welke planeet ben jij?’) Doorvragen, ondervragen (‘Leg nog één keer uit hoe het precies zit’)

6.3 LSD Luisteren: Samenvatten: Doe je op verschillende niveaus: Inhoud, volgorde, de taal, spreektempo, stemverheffingen, mimiek en gebaren. Om iemands verhaal te kunnen samenvatten moet je selectief luisteren. Samenvatten: Samenvatten heeft verschillende functies Je checkt of je de ander goed begrijpt Je helpt de rode draad vast te houden Je stelt de ander gerust: ‘ik luister echt naar je’. Je bouwt een brug naar het volgende onderwerp

Doorvragen: Parafraseren: Met doorvragen zorg je dat de communicatie niet van één kant komt. Je bent betrokken en laat zien dat je actief luistert. (vage begrippen verhelderen, onjuiste aannames verhelderen) Parafraseren: Betekend letterlijk: “herformuleren”. Een kort stukje van iemands verhaal herhalen in eigen woorden. “Als ik goed naar je luister…… klopt dat?”. Functies: Je controleert of je de ander goed hebt begrepen en moedigt de ander aan om verder te vertellen. Het onderwerp van het gesprek wordt er helder door. Je selecteer met de parafrase een onderwerpuit

LSD en parafraseren in een gesprek Actief luisteren: Luisteren, samenvatten, doorvragen en parafraseren Onzekerheid - Zelfverzekerd Dit kan je helpen: Bereid je voor op het gesprek. Bedenk wat je wilt zeggen en vragen Kies een passende ruimte en een geschikt tijdstip Als de omgeving rumoerig is ga dan ergens anders zitten waar het rustig is Zorg dat anderen niet kunnen meeluisteren (privacy) Gun jezelf tijd om na te denken over een antwoord Als je niet weet hoe je verder moet, vat je samen wat er al gezegd is Laat de ander vertellen

Opdrachten We hebben de theorie behandeld. Nu is het tijd om te checken hoe goed je de theorie hebt opgeslagen en of je de theorie begrijpt. Opdracht (toetsen van de theorie); Beantwoord de vragen 2 en 3. Bij onduidelijkheden mag je het boek gebruiken. Opdracht 2 (toepassen van de theorie); Jullie gaan de gesprekstechnieken LSD en parafraseren toepassen. In tweetallen ga je gesprekken voeren. Je bent om en om hulpverlener.