Onderwerp en hoofdgedachte

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
De leesstrategie voor begrijpend lezen
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Welkom op de informatieavond van groep 7
Arkelstein, school voor Praktijkonderwijs
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
Typ hier de titel Geef hier extra gegevens op. Inleiding n Doel van de discussie n Iets over uzelf.
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Centraal Examen Nederlands
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
De vraag is je beste vriend
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Alinea: kernzin + uitwerking
Verslaafd aan een illusie
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Algemeen Dit is de ondertitel.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Een beschouwing schrijven
Algemeen Dit is de ondertitel.
4 havo Schrijflijn les 4
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Voorbereiding schoolexamen
Lezen Onderwerp en hoofdgedachte
Lezen samenvatten.
Deelonderwerpen Hoe herken ik de deelonderwerpen van een tekst?
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
4 havo Schrijflijn les 2
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
taal speelt een rol in alle vakken
Informatieve teksten, interviewverslag
Betoog.
Inleiding, middenstuk, slot
Van alle markten thuis Perron 1 – les 2.
Teksten lezen/Schrijven
4 havo Schrijflijn les 5
14 oktober 2016 Welkom TOA Samenstellingen en lidwoorden
Een (informatief) Artikel schrijven
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
H Pas dit vaandel aan met uw eigen bericht. Selecteer de letter en voeg uw eigen tekst toe. U kunt per dia één teken gebruiken.
Algemeen Dit is de ondertitel.
Transcript van de presentatie:

Onderwerp en hoofdgedachte Hoe herken ik het onderwerp en de hoofdgedachte van een tekst? NU Nederlands 2F

Elke tekst bevat een onderwerp en een hoofdgedachte.  het onderwerp geeft in één woord of in een aantal woorden aan waar de tekst over gaat  het onderwerp is nooit een hele zin  je kunt het onderwerp vaak al uit de titel halen  vaak wordt het onderwerp letterlijk herhaald in de tekst NU Nederlands 2F

Elke tekst bevat een onderwerp en een hoofdgedachte.  de hoofdgedachte van een tekst geeft in één zin de belangrijkste informatie uit de tekst weer  het is dus de kortst mogelijke samenvatting van een tekst  je kunt de hoofdgedachte formuleren door antwoord te geven op de vraag: wat zegt de schrijver over het onderwerp?  vaak vind je de hoofdgedachte in de inleiding van een tekst NU Nederlands 2F

VOORBEELD Kijk naar de titel om achter het onderwerp te komen. Wat is het onderwerp van de tekst? Kijk naar de inleiding. Wat zegt de schrijver over het onderwerp? Wat is de hoofdgedachte van de tekst? NU Nederlands 2F

VOORBEELD onderwerp: hoofdgedachte: ‘yellow cabs’ De circa 13 000 fameuze gele taxi’s in de Amerikaanse metropool New York worden vervangen. NU Nederlands 2F

VOORBEELD Kijk naar de titel om achter het onderwerp te komen. Wat is het onderwerp van de tekst? Kijk naar de inleiding. Wat zegt de schrijver over het onderwerp? Wat is de hoofdgedachte van de tekst? NU Nederlands 2F

VOORBEELD onderwerp: hoofdgedachte: Een examenverbod voor slechte leerlingen hoofdgedachte: Om een hoog slagingspercentage te garanderen, weigeren scholen leerlingen met slechte cijfers examen te laten doen. NU Nederlands 2F