Intervisie: vergroten bekwaamheid door leren van en met elkaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professioneel sturen.
Advertisements

Ouders en Kinderen Centraal
Opleiden in school (V)SO met intervisie Els Brouwers en Marcel Nooijen (Sensis) 5 april 2007.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Professionaliteitsontwikkeling
Intervisie onderwijs-ondersteuners
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Praktijkpresentatie Marie-Jeanne Meijer Jeanet Spijksma 45 minuten.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Wat is effectieve nascholing
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Lerend netwerk.
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
De incidentmethode Een eenvoudige en strak gestructureerde methode
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Het coachende functioneringsgesprek
Coaching week Rotterdam Academy.
Kwaliteit en beleid
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Meetladder Diversiteit Onderwijs Project Diversiteit In Vakmanschap Kenniswerkplaats Tienplus Amsterdam Trees Pels, Pauline Naber, Peter Peeters en Hester.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Dyslexiezorg Kwaliteitsinstituut Dyslexie 15 april 2011.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Feedbackplatform bijeenkomst 3 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 20 maart 2017.
Professionalisering en intervisie
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Reflecteren en vooruitkijken
Hoe leren professionals?
Professionalisering Sociaal Werk
MFN groep Arbeidsmediation
Begeleiding bij Werkplekleren
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Antibioticaresistentie en teamleren
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Koppeling visie en praktijk
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Uitdagingen Meten: welke informatie, hoe doe je dat op een slimme manier? Hoe organiseer je reflectie en de vervolgstappen in de verbetercyclus? Verantwoorden.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
Intervisie.
Intervisie voor loopbaanprofessionals
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Transcript van de presentatie:

Intervisie: vergroten bekwaamheid door leren van en met elkaar Denis Koets

Opbouw Intervisie: wat, waarom, hoe, voorwaarden Afbakening Plek binnen professionalisering Plek binnen kwaliteitskader ONL Intervisie bij ONL KD-bijeenkomst 5 juni 2015

Intervisie: essentie en doel Intercollegiale en gestructureerde werkvorm Uitwisseling tussen collega’s uit hetzelfde vakgebied over praktijkdilemma’s Op reflectie gericht (en inspirerend) leerproces Vergroten handelingskeuzes Doel Bekwaamheid vergroten Kwaliteit van zorg verbeteren KD-bijeenkomst 5 juni 2015

Basisstructuur Stappen Uitwerking 1. Probleemkeuze 2. Probleemstelling Ophalen situaties Kiezen van (geanonimiseerde) casus Is de casus herkenbaar? 2. Probleemstelling Inbrenger licht situatie kort toe Welke vraag ligt voor 3. Beeldvorming (vragen & analyseren) Anderen stellen verhelderende vragen, geen discussie Oorzaken, omgevingsfactoren, aanleidingen, rol inbrenger e.d. Tot hittepunt situatie komen 4. Feedback Wat heeft vragenronde de inbrenger opgeleverd? Anderen geven handelingsalternatieven/advies Niet reageren op elkaar 5. Besluit Inbrenger vertelt wat hij/zij er aan heeft, heeft gedaan en gaat doen Wat nemen de anderen mee? Evaluatie intervisiesessie KD-bijeenkomst 5 juni 2015

Kenmerken Gereedschap Versnellende elementen Focus Opbrengst Persoonlijk dilemma Professionele competenties, ervaringen, persoonskenmerken deelnemers Impliciete normen/criteria De spelregels (procedure) Versnellende elementen Meervoudige blik op een persoonlijk dilemma (cumulatie) Afstand van dagelijkse werkdruk Leren/vragen in plaats van discussie/overtuigen Gezamenlijk creëren van keuzevrijheid Focus Handelen professional in eigen werkomgeving staat centraal Opbrengst Nieuwe perspectieven en aanpakken; ‘keuzevrijheid’ voor inbrenger Beoogd effect Professionele ontwikkeling (gedragsverandering) KD-bijeenkomst 5 juni 2015

(Rand)voorwaarden Klimaat Betekenisgeving Deelnemers Ondersteuning VVV: veiligheid, vrijwilligheid & vertrouwelijkheid Gelijkwaardigheid deelnemers Betekenisgeving Herkenbaarheid ingebrachte dilemma’s/vraagstukken Impliciete normen/criteria Deelnemers Interesse, respect, discipline Open houding, bereidheid tot verandering Vaardigheden: luisteren, vragen, uitstellen Ondersteuning Begeleider/facilitator (spelregels, stappen, samenvatten en tijd) KD-bijeenkomst 5 juni 2015

Praktische zaken Vaste frequentie, minimaal 3 sessies per jaar Groepsgrootte: 3 a 8 deelnemers Stabiele groepssamenstelling Roulerende begeleidersrol Sessie Agenda opstellen Ca. 1,5 uur 1 deelnemer centraal 1 persoonlijk dilemma Presentielijst Verslag op hoofdlijnen KD-bijeenkomst 5 juni 2015

Afbakening Intervisie is onderscheidend van Intercollegiale toetsing (in engere zin) expliciete (bv. protocollen, richtlijnen) vs. impliciete normen lerende organisatie vs. lerende professional (zorginhoudelijk of organisatorisch vraagstuk) Supervisie (hiërarchie, in opleiding) Werkbegeleiding (hiërarchie, ‘zo doen we dat hier’) Coaching (hiërarchie, verbeteren vaardigheden) Collegiale consultatie (1 op 1) Werkoverleg/casusbespreking (‘hoe iets aanpakken’, casus centraal) KD-bijeenkomst 5 juni 2015

Het bredere kader Paraplu Uitgangspunt Continue kwaliteitsverbetering zorg en professionalisering van professionals Uitgangspunt De kwaliteit van zorg hangt sterk samen met bekwaamheid professionals Kwaliteitskaders & -instrumenten (o.a.) Registratie/herregistratie beroepen (NVO, NIP, Wet BIG, SKJ) Combinatie: opleiding, scholing, supervisie, intervisie, werkervaring Kwaliteitseisen ‘branche’ (regelhandboek KD) Visitatie (bekwaamheid, kennisoverdracht, tevredenheidsonderzoek) Hoofdbehandelaar (deelname intervisie & recente wetenschappelijke inzichten) Kwaliteitskader individuele organisaties KD-bijeenkomst 5 juni 2015

Kwaliteitskader ONL Kwaliteit van zorg Bekwaamheid professionals Werkwijze dyslexiebehandeling ONL Multidisciplinaire setting Effectmeting Visitatie Clienttevredenheidonderzoek Bekwaamheid professionals Trainingstraject & coaching werkwijze ONL Faciliteren (beroeps)registratie Verplichte bij- en nascholing Verplichte intervisie (Onderhouden) relevante werkervaring KD-bijeenkomst 5 juni 2015

Intervisie bij ONL ONL-partners faciliteren en stimuleren 3 sessies per jaar voor hoofdbehandelaars Kinder- en jeugdpsychologen Orthopedagogen-generalist Gz-psychologen Voldoen aan intervisie-eisen herregistratie beroepen Terugkoppeling naar behandelaars in eigen organisatie Interne intervisie Inbreng thema’s in werkgroepen Combinatieprogramma: inhoudelijke thema’s/ontwikkelingen Praktische kaders Deelname verplicht, inbreng vrijwillig Samenstelling groep uit verschillende ONL-partners 6 tot 8 deelnemers per intervisiegroep Agenda, verslag, presentielijst KD-bijeenkomst 5 juni 2015

ONL: intervisiemethode Basisstructuur Stappen ONL (gebaseerd op incidentmethode) 1. Probleemkeuze Inventariseren dilemma’s Keuze persoonlijk dilemma 2. Probleemstelling Schetsen gekozen situatie (mijn probleem) Vraag aan de groep 3. Beeldvorming Noteren verhelderingsvragen over situatie (door)Vragen naar (feitelijke) informatie (open vragen) Geen discussie Analyseren van de situatie: kernproble(e)m(en) 4. Feedback Advies/adviezen van de groep 5. Besluit Wat deed de inbrenger Wat neemt inbrenger zich voor Evaluatie: wat neemt inbrenger en groep mee uit sessie KD-bijeenkomst 5 juni 2015

Veel plezier! KD-bijeenkomst 5 juni 2015