Intervisie: vergroten bekwaamheid door leren van en met elkaar Denis Koets
Opbouw Intervisie: wat, waarom, hoe, voorwaarden Afbakening Plek binnen professionalisering Plek binnen kwaliteitskader ONL Intervisie bij ONL KD-bijeenkomst 5 juni 2015
Intervisie: essentie en doel Intercollegiale en gestructureerde werkvorm Uitwisseling tussen collega’s uit hetzelfde vakgebied over praktijkdilemma’s Op reflectie gericht (en inspirerend) leerproces Vergroten handelingskeuzes Doel Bekwaamheid vergroten Kwaliteit van zorg verbeteren KD-bijeenkomst 5 juni 2015
Basisstructuur Stappen Uitwerking 1. Probleemkeuze 2. Probleemstelling Ophalen situaties Kiezen van (geanonimiseerde) casus Is de casus herkenbaar? 2. Probleemstelling Inbrenger licht situatie kort toe Welke vraag ligt voor 3. Beeldvorming (vragen & analyseren) Anderen stellen verhelderende vragen, geen discussie Oorzaken, omgevingsfactoren, aanleidingen, rol inbrenger e.d. Tot hittepunt situatie komen 4. Feedback Wat heeft vragenronde de inbrenger opgeleverd? Anderen geven handelingsalternatieven/advies Niet reageren op elkaar 5. Besluit Inbrenger vertelt wat hij/zij er aan heeft, heeft gedaan en gaat doen Wat nemen de anderen mee? Evaluatie intervisiesessie KD-bijeenkomst 5 juni 2015
Kenmerken Gereedschap Versnellende elementen Focus Opbrengst Persoonlijk dilemma Professionele competenties, ervaringen, persoonskenmerken deelnemers Impliciete normen/criteria De spelregels (procedure) Versnellende elementen Meervoudige blik op een persoonlijk dilemma (cumulatie) Afstand van dagelijkse werkdruk Leren/vragen in plaats van discussie/overtuigen Gezamenlijk creëren van keuzevrijheid Focus Handelen professional in eigen werkomgeving staat centraal Opbrengst Nieuwe perspectieven en aanpakken; ‘keuzevrijheid’ voor inbrenger Beoogd effect Professionele ontwikkeling (gedragsverandering) KD-bijeenkomst 5 juni 2015
(Rand)voorwaarden Klimaat Betekenisgeving Deelnemers Ondersteuning VVV: veiligheid, vrijwilligheid & vertrouwelijkheid Gelijkwaardigheid deelnemers Betekenisgeving Herkenbaarheid ingebrachte dilemma’s/vraagstukken Impliciete normen/criteria Deelnemers Interesse, respect, discipline Open houding, bereidheid tot verandering Vaardigheden: luisteren, vragen, uitstellen Ondersteuning Begeleider/facilitator (spelregels, stappen, samenvatten en tijd) KD-bijeenkomst 5 juni 2015
Praktische zaken Vaste frequentie, minimaal 3 sessies per jaar Groepsgrootte: 3 a 8 deelnemers Stabiele groepssamenstelling Roulerende begeleidersrol Sessie Agenda opstellen Ca. 1,5 uur 1 deelnemer centraal 1 persoonlijk dilemma Presentielijst Verslag op hoofdlijnen KD-bijeenkomst 5 juni 2015
Afbakening Intervisie is onderscheidend van Intercollegiale toetsing (in engere zin) expliciete (bv. protocollen, richtlijnen) vs. impliciete normen lerende organisatie vs. lerende professional (zorginhoudelijk of organisatorisch vraagstuk) Supervisie (hiërarchie, in opleiding) Werkbegeleiding (hiërarchie, ‘zo doen we dat hier’) Coaching (hiërarchie, verbeteren vaardigheden) Collegiale consultatie (1 op 1) Werkoverleg/casusbespreking (‘hoe iets aanpakken’, casus centraal) KD-bijeenkomst 5 juni 2015
Het bredere kader Paraplu Uitgangspunt Continue kwaliteitsverbetering zorg en professionalisering van professionals Uitgangspunt De kwaliteit van zorg hangt sterk samen met bekwaamheid professionals Kwaliteitskaders & -instrumenten (o.a.) Registratie/herregistratie beroepen (NVO, NIP, Wet BIG, SKJ) Combinatie: opleiding, scholing, supervisie, intervisie, werkervaring Kwaliteitseisen ‘branche’ (regelhandboek KD) Visitatie (bekwaamheid, kennisoverdracht, tevredenheidsonderzoek) Hoofdbehandelaar (deelname intervisie & recente wetenschappelijke inzichten) Kwaliteitskader individuele organisaties KD-bijeenkomst 5 juni 2015
Kwaliteitskader ONL Kwaliteit van zorg Bekwaamheid professionals Werkwijze dyslexiebehandeling ONL Multidisciplinaire setting Effectmeting Visitatie Clienttevredenheidonderzoek Bekwaamheid professionals Trainingstraject & coaching werkwijze ONL Faciliteren (beroeps)registratie Verplichte bij- en nascholing Verplichte intervisie (Onderhouden) relevante werkervaring KD-bijeenkomst 5 juni 2015
Intervisie bij ONL ONL-partners faciliteren en stimuleren 3 sessies per jaar voor hoofdbehandelaars Kinder- en jeugdpsychologen Orthopedagogen-generalist Gz-psychologen Voldoen aan intervisie-eisen herregistratie beroepen Terugkoppeling naar behandelaars in eigen organisatie Interne intervisie Inbreng thema’s in werkgroepen Combinatieprogramma: inhoudelijke thema’s/ontwikkelingen Praktische kaders Deelname verplicht, inbreng vrijwillig Samenstelling groep uit verschillende ONL-partners 6 tot 8 deelnemers per intervisiegroep Agenda, verslag, presentielijst KD-bijeenkomst 5 juni 2015
ONL: intervisiemethode Basisstructuur Stappen ONL (gebaseerd op incidentmethode) 1. Probleemkeuze Inventariseren dilemma’s Keuze persoonlijk dilemma 2. Probleemstelling Schetsen gekozen situatie (mijn probleem) Vraag aan de groep 3. Beeldvorming Noteren verhelderingsvragen over situatie (door)Vragen naar (feitelijke) informatie (open vragen) Geen discussie Analyseren van de situatie: kernproble(e)m(en) 4. Feedback Advies/adviezen van de groep 5. Besluit Wat deed de inbrenger Wat neemt inbrenger zich voor Evaluatie: wat neemt inbrenger en groep mee uit sessie KD-bijeenkomst 5 juni 2015
Veel plezier! KD-bijeenkomst 5 juni 2015