in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van de informatie in het EMD
Advertisements

Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Wat zijn goede peilingen?
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Marktonderzoek als proces
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Hoofdstuk 3 Van begin tot eind
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Resultaten enquête tuchtwet
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Beschrijvend onderzoek
Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking
Meten bij marktonderzoek
Het onderzoeksontwerp
De steekproefopzet bepalen
Dataverzamelingsmethoden
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
De steekproefopzet bepalen
Dataverzamelingsmethoden
dataverzamelformulieren
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 8 Primaire kwalitatieve gegevens verzamelen door middel van waarnemen en interviewen Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark.
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
TEVREDENHEIDSMETING, EEN MAAT VOOR KWALITEIT
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Survey onderzoek Veldstudie waarin via een interviewmethode een stand van zaken wordt opgemaakt voor een representatieve steekproef enquêtes opiniepeilingen.
Soorten en typen onderzoek
Kwantitatief onderzoek
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
WORKSHOP 1) Reflectie op legitimatie corporatiesector en 2) legitimatiescan 1) door Derk Loorbach (DRIFT) 2) door Paul Doevendans (Atrivé) en Derk Windhausen.
O Zo! Onderzoeken doe je zo. creatie PowerPoint : Jan Gilté
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
20 mei Symposium Statistical Auditing Slide 1 Wat zegt de COS over steekproeven en data-analyse? Paul van Batenburg.
Presentatie Vragenlijsten Tessa de Haas Carla Heijms Cecilia Janssen.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Onderzoek EVO-OTM Toeslagen in lucht- en expresvervoer.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Inleiding tot marktonderzoek
Lio-praktijkonderzoek
Gegevens verzamelen Statistiek gaat over het verzamelen en verwerken van data (gegevens ) Data zijn vaak gespreid: -mensen hebben verschillende lengtes.
Een vergadering organiseren
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Dataverzamelingsmethoden
Het onderzoeksontwerp
dataverzamelformulieren
Survey Olyne Wolbert, Maayka Baardman, Jessica koers, yasmina el manssouri & janne beeuwsaert.
Praktijkgericht onderzoek
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
DEEL TWEE Beschrijvende schalen
Transcript van de presentatie:

in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten Hoofdstuk 14 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten

Niet-steekproefgebonden fouten in marktonderzoek Niet-steekproefgebonden fouten omvatten: alle soorten non-responsefout fouten in het verzamelen van data fouten in de behandeling van data fouten in de analyse interpretatiefouten

Uit de praktijk De vooringenomenheid van de interviewer heeft invloed op de kwaliteit van de gegevens. Om het vergaren van gegevens zo homogeen mogelijk te maken moet je interviewers trainen op neutrale toon indringend door te vragen. Suggestieve vragen of aanzienlijke veranderingen in de stembuiging hebben een subtiele invloed op de respons die je vergaart tijdens het interview, die niet kan worden opgespoord met online bewaking of validatie door opnieuw te bellen (callback validation). Je garandeert kwaliteit in het verzamelen van gegevens door voor het begin van het onderzoek veel aandacht te schenken aan de interviewers en de training die ze krijgen. Dit ene aspect is de belangrijkste bron van niet-steekproefgebonden fouten. Howard Gershowitz Executive vice-president Mktg Inc.

Mogelijke fouten bij het vergaren van data in het veld Uitvoerderfouten: fouten die worden gemaakt door degenen die de vragenlijsten uitvoeren. Respondentfouten: fouten die moeten worden toegeschreven aan de respondent.

Niet-steekproefgebonden fouten

Mogelijke fouten bij het vergaren van data in het veld Opzettelijke uitvoerderfouten Opzettelijke uitvoerderfouten: wanneer de verzamelaar van de gegevens met opzet de eisen van de onderzoeker aan zijn laars lapt. fraude van de interviewer: wanneer de interviewer opzettelijk de respondenten onjuist weergeeft. de respondent in een bepaalde richting sturen: de interviewer beïnvloedt de antwoorden van de respondent door de formulering.

Mogelijke fouten bij het vergaren van data in het veld Onopzettelijke uitvoerderfouten Mogelijke fouten bij het vergaren van data in het veld Uitvoerderfouten Onopzettelijk Onopzettelijke uitvoerderfouten: wanneer een interviewer een fout begaat terwijl hij in de veronderstelling is dat hij zijn taak correct uitvoert Persoonskenmerken van de interviewer: onopzettelijke interviewerfouten doen zich voor door de persoonskenmerken van de interviewer, zoals accent, sekse of gedrag. Misverstanden: als de interviewer meent te weten hoe hij een survey moet uitvoeren, maar het toch niet goed doet. Vermoeidheid: fouten die de interviewer maakt doordat hij vermoeid raakt door de monotonie van het werk dat zich kenmerkt door herhaling.

Mogelijke fouten bij het vergaren van data in het veld Opzettelijke respondentfouten Mogelijke fouten bij het vergaren van data in het veld Respondentfouten Opzettelijk Opzettelijke respondentfouten: wanneer respondenten opzettelijk onjuiste antwoorden geven in surveys. Liegen: wanneer respondenten in een survey niet de waarheid spreken. Non-response: houdt in dat een potentiële respondent niet deelneemt aan een survey of bepaalde vragen uit de vragenlijst niet beantwoordt.

Mogelijke fouten bij het vergaren van data in het veld Onopzettelijke respondentfouten Mogelijke fouten bij het vergaren van data in het veld Respondentfouten Onopzettelijk Onopzettelijke respondentfouten: wanneer het antwoord van een respondent niet valide is, hoewel hij zelf meent dat het juist is.

Mogelijke fouten bij het vergaren van data in het veld Onopzettelijke respondentfouten Mogelijke fouten bij het vergaren van data in het veld Respondentfouten Onopzettelijk Misverstanden: houdt in dat de respondent een antwoord geeft zonder dat hij de vraag en/of de bijgaande instructies begrijpt. Gokken: een respondent geeft een antwoord terwijl hij niet weet of dit klopt. Verslapping van de aandacht: de respondent verliest de belangstelling voor het survey. Afleiding: men wordt bijvoorbeeld gestoord tijdens het invullen van de vragenlijst. Vermoeidheid: wanneer de respondent het survey zat wordt, zal hij minder nadenken en delibereren.

Kwaliteitsmaatregelen voor verzamelen van data in het veld

Kwaliteitsmaatregelen voor verzamelen van data in het veld

Kwaliteitsmaatregelen voor verzamelen van data in het veld

Fouten in het verzamelen van data in online surveys Dezelfde respondent dient meerdere lijsten in Pseudo-respondenten en/of pseudo-response De populatie is niet representatief

Non-responsefouten Non-response: niet-deelname van potentiële respondenten aan een survey of het niet beantwoorden van specifieke vragen in de vragenlijst. Een potentiële respondent weigert deel te nemen aan het survey Een respondent staakt zijn medewerking of stopt midden in het survey met de beantwoording Weigering om specifieke vragen te beantwoorden of items overslaan. Complete interviews moeten gedefinieerd worden

Non-responsefouten Responsepercentage: het percentage van de totale steekproef waarmee interviews zijn voltooid. Weigering om deel te nemen aan het survey Afbreken tijdens het interview Niet-beantwoording van specifieke vragen (item omission)

Non-responsefouten CASRO-formule voor responsepercentage:

Non-responsefouten verminderen Mail surveys: Kennisgeving vooraf Geldelijke incentives Vervolgcontact Telefonische surveys: Opnieuw bellen

Screening van vragenlijsten Niet-systematische en systematische controle van voltooide vragenlijsten. Waarnaar je zoekt bij een controle van de vragenlijsten: Onvolledige vragenlijst? Niet-beantwoording van specifieke vragen? Ja- of nee-patronen? Geen-meningpatroon?

Onbetrouwbare antwoorden Als de antwoorden duiden op een inconsistente of onbetrouwbare respondent dan moeten die worden geëlimineerd uit de steekproef.