De didactische meerwaarde van flipping the classroom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Inhoud Flipping the classroom? Waarom flippen? Praktische tips.
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Acadin, ruimte voor talent
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus
Het bevorderen van zelfgestuurd leren van pabostudenten op de werkplek
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN 3 PBSO - KAREL DE GROTE-HOGESCHOOL BACHELORPROEF DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN.
WORKSHOP Vernieuwende Media (deel II)
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject Marjon Engelbarts # en Nataša Brouwer * # Julius Instituut, UU, * AMSTEL Instituut, UvA.
ICT design team STEM Smart! ICT in wetenschapsonderwijs Jouri Van Landeghem.
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Het motiveren van leerlingen in het VO
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
Trends 4 Trends in onderwijs & adolescentie Hafida El-Gharbaoui.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
29/05/2016Footer text: to modify choose 'View' (Office 2003 or earlier) or 'Insert' (Office 2007 or later) then 'Header & Footer' 1 Alieke van Dijk Excelleren.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
Evaluatie onderwijskundig beleid
THINK MAKE SHARE je curriculum
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
De Wever Zorg Innovatie Centra
multinationaal | multitalig | multigelaagd KA2 project
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
De juiste route naar het juiste doel
Werken aan studiesucces start al voor de poort!
Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld …
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Masterclass voor lerarenopleiders
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Had je maar een vak moeten leren
Had je maar een vak moeten leren
Consultants infra trainen in OIAm
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
Leerkrediet
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De didactische meerwaarde van flipping the classroom PWO-project Evelien Schyvinck en Leen Van Craesbeek WAT? Traditioneel onderwijs Flipped learning kennisverwerving tijdens de les kennisverwerving buiten de les kennisverwerking buiten de les kennisverwerking tijdens de les lager orde denken hoger orde denken docentgecentreerd onderwijs studentgecentreerd onderwijs Flexibele leeromgeving Leercultuur Intentionele inhoud Professionele leerkracht WAAROM? Uitdagingen huidige context Veel praktijk, weinig contacturen Gebrek aan formatieve evaluatie Grote groepen Individuele verschillen Mogelijkheden flipped learning Diepgaand leren Tijd voor feedback/formatieve evaluatie Differentiatie Hoger orde denken Creëren Evalueren Analyseren Toepassen Begrijpen Onthouden Lager orde denken ONDERZOEK 1. Kwantitatief onderzoek  effectiviteitsmeting met pretest-posttest design Academiejaar 2015-2016 = controlegroep September: pretest met cognitief en affectief luik December: posttest met cognitief en affectief luik Academiejaar 2016 – 2017 = experimentele groep 2. Kwalitatief onderzoek Academiejaar 2016 – 2017 Focusgroepen docenten en studenten VERWACHTE RESULTATEN Inspiratieset met didactische handvatten: Theoretisch kader Werkvormen in verschillende contexten  lesmodellen Aandachtspunten meer diepgaand leren stimuleren Aandachtspunten formatieve evaluatie Aandachtspunten differentiatie Katholieke Hogeschool VIVES Doorniksesteenweg 145, B-8500 KORTRIJK Tel: +32 56 26 41 60 E-mail: research@vives.be www.vives.be/research vives.be/research