Thema 4 : wat voor een type ben jij? Studie vaardigheden Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Oefening : horen Leerstijlentest: http://www.mb-salto.nl/wp-content/uploads/2013/09/Leerstijlentest.pdf Woorden: zelf woorden bedenken
Oefening : zien
Oefening : doen
Oefening: Horen, zien & doen
Controleren
Controleren
Discussie Maak groepjes van 5 à 6 leerlingen. Bespreek de volgende vragen in 5 minuten: Hoe kun je leren door middel van horen? Hoe kun je leren door middel van zien? Hoe kun je lerend door middel van doen?
Wordweb Wordweb op het bord met daarbij antwoorden op de vragen: Hoe kun je leren door middel van horen? Hoe kun je leren door middel van zien? Hoe kun je lerend door middel van doen?
Les 2
Wat past bij jou? Zo doe ik mijn huiswerk: Op de dag dat ik het krijg. Op de dag voordat ik het af moet hebben. Op school al kijken wat ik die dag al aan hw moet doen en wanneer ik het beste kan beginnen. Als ik thuis ben, kijk ik wat ik moet doen. Pas als ik alle leuke dingen heb gedaan. Als ik thuis kom, begin ik meteen. Ik begin na het sporten. Ik ga eerst buitenspelen. Ik ga eerst even slapen. Ik ga eerst even ontspannen.
Wat past bij jou? Zo doe ik mijn huiswerk: Als ik fit en helder ben. Ik begin met de moeilijkste vakken. Ik begin met de makkelijkste vakken. Ik begin met leerwerk. Ik begin met maakwerk. Ik werk alleen op mijn kamer. Ik werk thuis in de huiskamer. Ik werk ergens waar ik niet afgeleid word. Ergens waar ook een tv en pc staat: met muziek op en social media in de buurt. Ik doe mijn telefoon weg.
Wat is (on)handig? Overleg met je buurman of buurvrouw welke dingen uit de voorgaande dia’s jou goed lijken of juist niet bij het maken van je huiswerk. Nummer 1 t/ m 20 onder elkaar. Welke manieren zijn “handig” ( en welke zijn “onhandig”? Leg uit waarom jij dit vindt.
Doe eens iets anders dan gewoon Ga in groepjes van 4 zitten. Bespreek met 3 klasgenoten welke dingen zij regelmatig doen en waar zij veel van hebben geleerd. Wat lijkt jou interessant om ook eens te doen? Wat kun je van een ander leren? Ga jij komende week iets anders doen? Zo ja, wat dan?
Reflectie Hoe vond je het om met je klasgenoten te praten over dingen die zij doen? Waarom is het belangrijk om na te denken over hoe jij het liefst leert? Waarom is het belangrijk dat je niet altijd hetzelfde doet, maar ook eens iets anders? Wat ga je meteen vandaag inzetten?