Diepteverwerking Vragenlijst Modern Leerlinggestuurd Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Advertisements

Wim van de Grift Drachten november 2013
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Lesgeven en begeleiden
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Effectieve instructie
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Module 1 – Dag 1 Hallo.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
1 van 8 Bernoulli-stochasten & Binomiale stochasten © CI 2003.
Collectief leren in schoolteams
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Stage presentatie Van Elcke van Gorkum.
HELDER ZICHT OP HET KIND EN DE RESULTATEN
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
De kubus van CSPE succesfactoren!
Handelingsplannen.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Gemeenschaps Enquete JULI Inhoud Hoe mensen over onze school denken –Resultaten van enquete –Opsomming – Gemeenschaps Visie van onze school Wat.
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
Een prachtige kans voor uw kinderen
Beter Onderwijs Nederland
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Praktijkervaring en reflectie
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 4
SLC Bijeenkomst H. El- Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Invullen van de tevredenheidspeiling door leerlingen via het Ouderportaal (uitleg aan de ouders)
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?. Inhoud presentatie 1.Klaarzetten van een leerlingvragenlijst 2.Invullen van de vragenlijst 3.Gegevens van de leerlingvragenlijst.
Maatschappijleer Maatschappelijke problemen Vmbo b/k Digitaal Klaslokaal Maaike Zijm Digitaal Klaslokaal Maaike Zijm.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Tevredenheidsonderzoek 2017
De vraag is je beste vriend
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Vervolgtraining masters 2017
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Beeld magazine.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
Een motivatie - en samenlevingsproject voor 2e graad BSO
Activernde didactiek & passende werkvormen
“Context-concept in je eigen lessen”
Les 1 Meten en meetkunde: Schaal
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Portfolio, Logboek en Casus
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Vervolgtraining masters 2018
Cijferloos lesgeven bij talen
Conclusies onderzoekers
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Diepteverwerking Vragenlijst Modern Leerlinggestuurd Onderwijs Maaike Koopman & Lesley de Putter

Wat is de MLO en waarom vul je hem in? Vragenlijst Modern Leerlinggestuurd Onderwijs Inzicht in: Zijn leerlingen actief betrokken tijdens mijn lessen? Vinden leerlingen mijn lessen relevant? Doen ze onderzoek? Werken ze samen? Leren ze leren? (Kan ik technologie inzetten in mijn onderwijs?) Wat is je ideaalbeeld? Wat is je inschatting van je eigen lessen? Wat zeggen je leerlingen?

Waarom de MLO? Visie ESoE Wetenschappelijk inzicht in hoe leerlingen leren (+ wanneer ze echt leren…denk aan sociaal-constructivisme) Percepties van leerlingen als informatiebron Reflectie op hoe je wilt lesgeven en of dat al lukt Input voor je portfolio

Wat is de bedoeling? Stap 1: 3x vragenlijst Vragenlijst ideaalbeeld (hoe zou je willen lesgeven? [Plaatje resultaatpagina opslaan]) Vragenlijst zelfbeeld (hoe geef je nu les in klas X? [Plaatje resultaatpagina opslaan]) Vragenlijst leerlingen (hoe zeggen leerlingen van klas X dat je lesgeeft?) Stap 2: analyse Databestand opvragen bij l.g.a.d.putter@tue.nl [+docentafkorting doorgeven] Gemiddelden op schalen uitrekenen [zie omschrijving opdracht op website WPL -> P3] Stap 3: reflectie voor portfolio

Stap 2: Analyse in Excel of SPSS Er zijn 6 schalen Elke schaal bestaat uit meerdere vragen (items) Per ll: tel scores van alle vragen per schaal op en deel door aantal items van die schaal Bereken gemiddelde schaalscore van alle lln uit een klas Voorbeeldje: Schaal “Personal relevance” = vraag 1 t/m 4 => 4 vragen (score vraag 1 + score vraag 2 + score vraag 3 + score vraag 4) : 4 = schaalscore ll “Personal relevance”

Stap 3: Reflectie -> kijktips Op welke schalen scoor je hoog / laag? Komt je ideaalbeeld overeen met je zelfbeeld? Komt het leerlingbeeld overeen met je ideaal-/zelfbeeld? Waar zitten de verschillen? Kun je die verklaren? Lijken jouw scores (ideaal-, zelf-, leerlingbeeld) op het beeld bij De Nieuwste School of de drie (meer reguliere) referentiescholen? Waar liggen verbeterpunten (lage scores, verschil jouw beeld – leerlingbeeld)? Hoe zou je het leerlingbeeld kunnen beïnvloeden? NB: kijk vooral naar gemiddelde schaalscores, daarna pas naar spreiding en opvallende scores per item

Veel succes!